Äventyrstips - Stenålder

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag ska spelleda för en tjej i min spelgrupp och hennes två småsystrar (18, 14 och 12 år). Jag ska spelleda mitt Elfquest/Alverfolken-liknande rollspel Stålsökarna (tänk er stenåldersalver).

Jag har spellett en kampanj innan för en äldre spelgrupp och kommer använda den som bas, men jag tänkte fylla ut den med lite äventyr som passar för yngre spelare också för att allteftersom göra kampanjen mer och mer mogen. Men jag behöver enkla hookar jag kan använda för att de ska komma in i spelet.

Så, om du tagit dig så här långt, här kommer förfrågan:

Jag behöver tips på enkla äventyrsplottar som funkar för 2-3 timmars spelpass som utspelar sig i en stenåldersmiljö, som även funkar för yngre spelare?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
* Ett barn har blivit tagit av ulven. En stor varghona har adopterat ett barn ur stammen sen hennes egna ungar drunknade i forsen.
* Åskväder och elden slocknar.
* Människor dyker upp med facklor och röjer en del av skogen för att plantera grödor. De skrämmer viltet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Elfmaids & Octopi körde ju en del stenåldersgrejer, se t.ex.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Hövdingen är död. Denne måste begravas, med alla riter detta kräver, och en ny hövding utses. Schamanen säger att andarna inte vill se hövdingens barn som ny hövding, utan istället en av rollpersonerna.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Andarna är vreda på stammen av någon anledning. Schamanen behöver ett par modiga individer för att de skall utföra något specifikt för att blidka andarna.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Ett regnoväder har sköljt fram skelettet från en t-rex, och den döda skräcködlan sprider mystik och panik i trakten. En främmande stam iklädda gamla benbitar från diverse dinosaurier (tänk Lord of Bones i GoT) kommer vallfärdande för att dyrka den gamla gudavarelsen, och konflikt uppstår. Apokalyptiska väckelsepredikanter i stenålderssetting, med lite Lovecraft-vibbar av kultdyrkan av urgamla monster som ligger sovande i jorden?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Kanske någonting som har med skapandet av riter och ritualer att göra? Anita Goldman har skrivit en jätteintressant text om religiositet och hur vi människor började med slaktritualer för att hitta en mening i att vi dödade oskyldiga djur. Lite abstrakt kanske, men ett intressant tema att göra någonting med 🙂
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Inte för att det är en stenålderssetting men jag tänker att första delen i spelet Horizon Zero Dawn kan fungera som inspiration - om man bortser från, eeeeeh, typ allt som gör HZD till HZD.
 
Top