Nekromanti Äventyrstävling

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ett alternativ...

...vore kanske att läsa av stämningen här på forumet och konstatera att de allra flesta är inte intresserade av färdiga äventyr tack vare att man kör olika kampanjer där det alltid bara blir konstlat att trycka in ett färdigskrivet äventyr?

DÄREMOT så vore kanske en SLP-tävling, eller "intressanta platser"-tävling något som skulle kunna ge upphov till ett mer intressant utbyte och saker som är lättare att lägga in i sin egen kampanj?

Mvh / Phelan
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Lägger mig i..

Håller med helt och fullt...

Dock så har många eonspelare en tendens att när någonting är gjort så kommer det genast klagomål p.g.a. nått inte fungerar enligt fysikens 43:e lag om materia eller att det står på sid 123 i Mystik och Magi att det är si eller så...

Ganska kaxigt igen...detta gäller givetvis långt ifrån alla så ta inte illa upp, alla eonspelare.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Riktigt bra..

DÄREMOT så vore kanske en SLP-tävling, eller "intressanta platser"-tävling något som skulle kunna ge upphov till ett mer intressant utbyte och saker som är lättare att lägga in i sin egen kampanj?

En ännu bättre ide :gremblush:..faktiskt

Framförallt intressant plats/äventyrsplats-tävling
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Nja, håller inte med...

Jag använder uteslutande färdiga äventyr (kan bero på min förvirrade hjärna som ofta glömmer hälften av detaljerna), och skulle gilla en tävling. :gremsmirk:
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Lägger mig i..

Med tanke på det kvalitets äventyret han måste skriva som vinner klabbet så har han nog också alla moduler.
---
Mr Moderator du missförstog mig.
Med moduler får du fakta om länder(Väntar på Jargien),Religoner,monster,Alver&Dvärgar+Tiraker(i Eons fall),Sjöfart,Städer och mycket mer.
Jag tror inte Magnus kunnat gjort Armandes Testamente så bra om han inte hadde haft tillgång till A&S.


Varför i hela friden måste man ha alla moduler om man ska skriva ett äventyr som bara utspelar sig i ett specifikt land. Man måste ju inte ha tillgång till A&S för att skriva ett äventyr som utspelar sig i Consaber, eller Alver för att skriva ett äventyr som utspelar sig i ett dvärgfäste, det är ju bara korkat :gremwink:. Därför faller argument #1 pladask ner på marken. Dessutom, bara för att man har alla moduler blir man ju inte automagiskt bra på att skriva äventyr :gremconfused:.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Som sagt..

Moduler hjälper, javisst. Ifall man ska använda en miljö som är beskriven av Neogames så är det ju också bäst att följa det som står i modulen, så att det är konsekvent även för andra spelare.

Men det är ändå fullt möjligt att skriva ett bra äventyr utan moduler, för det allra viktigaste i ett äventyr, handling, känsla och välskrivenhet, finns inte i någon modul.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Ehhh...

Däremot har jag (och min polare) skrivit trilogin Natten Ängel..ladda ner från min signatur.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Lägg till en EDIT-rad istället

Den kan se ut såhär:

EDIT: jag kom på att det inte alls var Magnus som skrivit Armandes testamente, utan den där andra snubben.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,913
Location
The Culture
Re: Ett alternativ...

Problemet med en äventyrstävling är inte hur användbara äventyren är, det är att ett äventyr tar mycket längre tid och mer ansträngning att skriva än de flesta andra rollspelsrelaterade texter (som SLP, platser eller till och med Dogma-rollspel). De försök som jag känner till (Krilles tävling till Västmark och Järnringens till Mutant) gav tyvärr inte så stort gensvar som man skulle kunna önska.

/tobias
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Nja, håller inte med...

För min del gör jag bara äventyr till våra kampanjer och nöjet i dessa vore nog begränsat för en utomstående. Vidare så slänger jag inte in alla detaljer när man gör egna äventyr, det är så mycket man improviserar/kommer ihåg. Om jag skulle skriva ett äventyr och dela med mig av det skulle jag bli tvungen att göra så mycket mer arbete än normalt att jag inte tror jag skulle orka det. Att det inte dyker upp nya äventyr till Eon på nätet är kanske ett tecken på att fler än jag har den inställningen? Däremot skulle jag kunna orka sätta mig och bygga ut en skojig SLP eller någon intressant plats man använt sig av, det är inte lika mycket arbete...

Mvh / Phelan
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Forumfantom

Säg inte det. Jag har goda skäl att tro att de läser ofta, men sällan svarar...

Det tror jag med. Det är ju Eonspelare som är här på forumet = bästa stället att ta reda på vad konsumenterna tycker och tänker. Om jag hade ett företag och det fanns ett forum för produkterna skulle jag väldigt ofta titta där för att se vad folk tycker och tänker.


Midar tycker och tänker.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Ett alternativ...

...vore kanske att läsa av stämningen här på forumet och konstatera att de allra flesta är inte intresserade av färdiga äventyr tack vare att man kör olika kampanjer där det alltid bara blir konstlat att trycka in ett färdigskrivet äventyr?

DÄREMOT så vore kanske en SLP-tävling, eller "intressanta platser"-tävling något som skulle kunna ge upphov till ett mer intressant utbyte och saker som är lättare att lägga in i sin egen kampanj?


Ett färdigt äventyr är enligt mig MYCKET roligare att läsa än något om en spelledarperson eller en plats. Även om man inte anväder äventyret rakt av, så får man alltid en hel del idéer.

Dessutom tror jag att här finns många som inte har snickrat ihop långa kampanjer, utan som hittar på ett äventyr åt gången. Köpta äventyr och färdigskrivna gratisäventyr passar dessa alldeles utmärkt.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Ett alternativ...

Dessutom tror jag att här finns många som inte har snickrat ihop långa kampanjer, utan som hittar på ett äventyr åt gången. Köpta äventyr och färdigskrivna gratisäventyr passar dessa alldeles utmärkt.
Visst passar det dem utmärkt och även jag kan få idéer från färdigskrivna äventyr. Men jag ser inte direkt att folk tar sig tiden att skriva ned kompletta äventyr och lägga ut dem på nätet stup i kvarten... Magnus Leytons trilogi i all ära, men den har ju funnits ett tag jag tror det var länge sen något annat dök upp också.

SLPs eller "intressanta platser" har nog större chans att resultera i att det kommer några bidrag. För mig handlar det lika mycket om ett realistiskt alternativ som vad jag skulle ha mest nöje av själv.

Mvh / Phelan, som har en idé på annorlunda Ghordvärg som han nog ska skriva ihop och lägga ut
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Ett alternativ...

SLPs eller "intressanta platser" har nog större chans att resultera i att det kommer några bidrag. För mig handlar det lika mycket om ett realistiskt alternativ som vad jag skulle ha mest nöje av själv.

Å andra sidan finns risken att många tycker att det är ganska ointressant, och därför inte tar sig tid att skriva? :gremwink:

Man skulle givetvis kunna knyta ihop resonemangen och göra en scenariotävling, vilket också har setts på diverse andra ställen. Deltagarna skriver alltså om en plats eller en spelledarperson, samt bifogar en äventyrsidé med anknytning till platsen/personen.

En personlig åsikt skulle dock vara att en sådan bifogad äventyrsidé inte skall vara för kort. Exempelvis skulle jag själv, i tävlingen, se mycket mer än de korta äventyrsuppslag som Neogames ger i sina moduler.
 
Top