Khan
Kondottiär
gabrielledebourg;n281551 said:Har inte hunnit läsa alla föregående, så dessa kanske finns. Men here goes:
KÄPPARNA I HJULET
Det finns ett helt äventyr skrivet utan rollpersoner. Alla spelledarpersoner har klara agendor och handlingar de kommer att utföra och det kan mycket väl finnas ett helt uppskrivet schema exakt vad som kommer att hända när och var, utan någon tanke på rollpersonerna (till exempel med en intern kalender spelledarpersonerna följer). Rollpersonerna blir istället käpparna i hjulet, som kommer in och "förstör" den här handlingen och därigenom skapar konflikten, men på samma sätt kan äventyret kännas tomt och tråkigt om de inte matchar schemat när intressanta händelser sker.
Exempel: Tell Me, Have You Seen The Yellow Sign?
Det här är typ 90% av de scenarion jag skriver som jag förväntar mig ska kunna läsas av andra och lösas av vilka RP som helst. En fisktank med en tydlig balans och status quo mellan olika fraktioner och SLP. Men sedan kommer RP och rör runt i grytan, ruckar status quo och gör någonting. Men jag skulle nog hellre kalla strukturen för VERKTYG istället, eftersom det kan bli att RP löser platsens problem ("lagar med verktyg") eller utnyttjas av någon av fraktionerna ("blir deras verktyg") eller förstås blir käppar i hjulet ("spanner in the works"). Käpp i hjulet är bara en av sakerna man kan göra med strukturen.