Nekromanti [Äventyrssommar] Texttråden

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Startar en speciell tråd där jag lägger in uppdateringar i texten - framförallt "fluff" - till Äventyrssommar. Uppdateringar här dyker upp sitt sammanhang här, där man kan ändra, kommentera och lägga till om man vill. Kommer försöka uppdatera med någon bit text varje vardag, fr o m idag.

Dagens text kommer(mestadels) ifrån mitt block:
Första hjälpen(fluff):
"Timmy kunde inte röra sig med sitt brutna ben. Som tur var hade Annnika med sig en sykitt. Utan att tveka sköljde hon av såret, baddade det i sprit och gjorde ett omslag. Med nål, tråd, en bit av hans trasiga jeans och en pinne spjälkade hon Timmys ben."

Hålla andan:
"Jag hann se en trasa i hans hand. Jag höll andan och hoppades Rickard och Fia skulle hinna hjälpa mig innan jag andades in kloroformen."

Segla:
“Havets saltdoft slog starkt mot hennes näsborrar. Med van hand kryssade hon mot vinden. Vädret oroade henne. Himlen var klarblå, men hon kände storm i luften. Hon hoppades hon skulle hinna till ön i tid.”
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Revideringar: Lagt till en referenslista för färdigheter. Överväger att sortera den efter användningsområden. Kan komma att ändra/lägga till/ta bort färdigheter.

Nya texttillägg:

Karta och kompass
Fotavtrycken försvann bland löven, men Hektor såg där främlingarna gått - avbrutna kvistar och böjda grenar visade nästan lika bra som leran gjort. Under en gran hittade han vad de hade gömt - guld!

Den här färdigheten avgör hur bra man är på att hitta, både platser, människor och djur - vare sig det är i skogen eller i staden.
Andra namn: Lokalsinne, Orientering, Spåra


Packmästare
Det var kolsvart i gången. Petra snäste till:
“Det var ju just smart! Följa efter dem in i grottorna. Och nu har lampan gått och vi ser ingenting!”
Ett ljus riktades på henne. Grabben flinade och viftade med ett par ficklampor.
“Ficklampa?”

Har någon blivit skadad? Då har du plåster! Rep? Det har jag ett här! Det här förmågan att alltid ha med rätt prylar i ryggsäcken.
Andra namn: Prylgalning

Plugghäst
Med några snabba klick hittade pojken det - allt om Lillbys gamla ruin från 1500-talet. Sidan berättade också om spöket - enligt legenden slottsfrun som kastade sig från tornet en stormig natt. Nicke rös till.

Vet din äventyrare när den där gamla ruinen byggdes och brann ner? Då är hon en plugghäst - och har ett bra värde i den här färdigheten. Färdigheten används också när en karaktär kanske inte vet exakt fakta, men enkelt kan ta reda på den.
Andra namn: Beläst, Bokmal, Google-fu

Några tankar?

*Vincent försvinner raskt till Great Leap-tråden för ett kortare inlägg om kroppsförändring.*
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
[ÄvSo]Fluff för Färdigheter: Tyst, Pennkniv...


Tyst som en mus

Mohammad kröp ihop under vasken och försökte låta bli att andas. Han hörde hur de klev in i köket och slog på kaffe. De pratade på om inget särskilt, men Mohammad hörde och lade på minnet vartenda ord de sa. Med lite tålamod så kanske han skulle få veta vart de fört Julius.


Blåljuga
“VET DU VILKEN VÄG DE TOG?”
Erika försökte se oskyldig och överraskad ut: “De sprang ditåt”, sa hon och pekade.
Den ilskna kvinnan gasade snabbt iväg på sin EU-moppe.
Erika väntade några minuter till, sedan knackade hon på containern.

“Ni kan komma ut nu,”

Pennkniv
Sita grävde envist med kniven. Hon hade ont om tid. När som helst kunde de komma tillbaka, och då skulle de märka kniven de hade missat första gången. Hon behövde komma igenom locket innan skurkarna återvände!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Inte så mycket idag. Sov bort en stund och kom inte riktigt in i "the mood" s a s:

Stark som en liten björn
Fredrik tryckte lätt på den gamla ekporten. Den rörde sig inte en millimeter. Han tog ett djupt andetag och tryckte med hela kroppen. Sakta, millimeter för millimeter, rörde sig dörren inåt, tills den plötsligt lossnade och sakta flög in i väggen med en dov duns.
“Jag hoppas ingen hörde det där”, viskade Fredrik för sig själv.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Nytt upplägg!

Kommer att länka till delar av texten i google docs*, där dessa sedan kan kommenteras. Tror ni det kan fungera?

Kommer att försöka uppdatera 1-2 gånger i veckan, med början lite senare ikväll.

Nuvarande tänkta disposition:

Kapitel 1: Introtext
En text för att dra in spelaren

Kapitel 2: Frön
Fluff-text som kan ge uppslag. Möjligt att denna flyttas[/i]

Kapitel 3: Regler
Ledtrådar
Komplikationer/Karma

Kapitel 4: Färdigheter
Färdigheter. Möjligt att denna åter bakas in i regelkapitlet.

Kapitel 5: Rollpersoner
Några rollpersoner i två gäng.

Kapitel 6: Silverhalsbandet
Ett äventyr som börjar med en stöld.

Kapitel 7: På återseende!
En avrundande avskedstext.

*Med undantag av illustrationer, rollformulär och annat icke-textbaserat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har korrat de skönlitterära beskrivningarna. Kommer säkerligen att korra mer bara jag hinner. =)

Verkar bli ett roligt spel, verkligen. Det ser man fram emot att se i sin helhet. Jag undrar dock om alla säregna namn på färdigheter och dylika verkligen ska vara nödvändiga, men de följer iof ett visst koncept - det här äventyrsbarnsboks-konceptet vilket helt klart har sin charm.
 
Top