Nekromanti Äventyrssommar: Formulär

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Utkast till formulär på gång.

Har en lista på saker som jag vill ha med och en ungefärlig idé - vissa förändringar kommer det nog bli.

Vad tycker ni ska vara med? Hur tycker ni det ska se ut? Osv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
Max Raven said:
Vad tycker ni ska vara med? Hur tycker ni det ska se ut? Osv.
Det som behövs ska vara med. Det som inte behövs behöver inte vara med.

Det är trevligt om det ser fint ut och man kan läsa vad som står och skriva på det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
DeBracy said:
Max Raven said:
Vad tycker ni ska vara med? Hur tycker ni det ska se ut? Osv.
Det som behövs ska vara med. Det som inte behövs behöver inte vara med.

Det är trevligt om det ser fint ut och man kan läsa vad som står och skriva på det.
+1

Förövrigt kan den här tråden (då Robert Jonsson ber om kritik på formulär) vara nyttig.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
solvebring said:
DeBracy said:
Max Raven said:
Vad tycker ni ska vara med? Hur tycker ni det ska se ut? Osv.
Det som behövs ska vara med. Det som inte behövs behöver inte vara med.

Det är trevligt om det ser fint ut och man kan läsa vad som står och skriva på det.
+1

Förövrigt kan den här tråden (då Robert Jonsson ber om kritik på formulär) vara nyttig.
Hm, ja en del hjälp får man ju, men tror också jag får återkomma med formuläret när jag gjort det.

I vilket fall, tack! Slipper man ödsla tid på typiska fallgropar såsom enbart versaler, t ex.

Har folk några formulär de tycker jag borde ta lärdom från, förresten? Har PEPs formulär liggande på nattduksbordet, så det kommer nog påverka en del.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
Max Raven said:
I vilket fall, tack! Slipper man ödsla tid på typiska fallgropar såsom enbart versaler, t ex.

Har folk några formulär de tycker jag borde ta lärdom från, förresten? Har PEPs formulär liggande på nattduksbordet, så det kommer nog påverka en del.
Alltså, enbart versaler och sånt är bara pynt. Designtänk måste börja med slutprodukten och jobba bakåt.

Det ska vara ett rollformulär? Fine. Vad ska rollformuläret tillföra? Visualisera någon regelmekanik? Vara regelstöd? Finns det några grejer som de andra spelarna bör hålla koll på så man ska fundera på nåt vikformulär där man har en sida utåt? Ska det bara vara bokföring? Etc.

Att titta på andra formulär kan blir mycket mer konstruktivt när man vet vad man letar efter. Jag går ibland och myser över hur RuneQuest (3 i det här exemplet) har ordnat färdigheter och visar upp Hit Points etc. men det är inte till hjälp när jag ska pyssla ihop ett formulär för Polaris som ska visa rätt info för alla fyra spelarna på samma papper samtidigt t.ex.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Mmm. Tack. Kommer nog ägna åtminstone en stund till att pussla med formuläret.

Medan jag konverserar med Inkscape så kan ni få se en formulärbaksida, som är helt frivillig. :gremsmile:

Ha i åtanke att:
1) Jag fortfarande lär mig Inkscape (och inte har så mycket träning vad gäller det visuella).
2) Den är transparent, vilket visst är Inkscapes default-läge.
3) Jag för närvarande siktar på formulär i A5-storlek.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Kul att du visar upp ditt arbete, men det finns inte så mycket att kommentera förrän du visar upp "den färdiga produkten". Innan dess känns det som att allting kan hinna att ändras.

/Han som mest skrev detta inlägg för att länka till en nyligen hittad artikel som han skrivit för några år sedan
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det är väl som Han säger, dock tycker jag att du bör lyfta upp texten lite grann. När den genomskärs av linjerna eller ligger precis på linjerna så att bokstäverna flyter ihop med dem är det inte bra. Det är fult och stör ordbilderna, vilket försämrar läsningen något. Lite, lite, lite luft mellan raderna och texten. Det är i alla fall min uppfattning... :gremtongue:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Kom på en sak som fattades, rättade en miss jag gjorde innan jag lade upp formuläret



Vad gäller texten på formuläret som är nedsänkt, antar jag att du främst menade sektionstitlarna men kanske även färdighetsnamnen. Sektionstitlarna är fixade, funderar fortfarande på färdighetsnamnen. De är i hyfsat generöst tilltagna Verdana storlek 14, med folk med lässvårigheter i viss åtanke, men texten är kanske för hoptryckt.

Saker som finns i planerna för formuläret:
Dåliga saker: beskrivning på vad de innebär, vilket antagligen kommer innebära att de blir mindre... röriga. Kanske fler dåliga saker. (Dåliga saker är jag iofs mest osäker på om jag behåller - mekanik som hänger ihop med otur)
Otur: Kanske beskrivning på exempel.
Erfarenhet: Kanske plocka bort fler erfarenhetsrutor.
Färdigheter: Flytta till uppåt-vänster nedanför namn, då blicken söker sig dit först och färdigheter är det man oftast använder. Samtidigt blir det lite torrt intryck dock. Något om hur effekt fungerar kanske.

En del av formulärets grundidé handlar som synes om att få med spelmekaniken synligt på formuläret. Det känns som en bra grej, men jag vill inte fylla det med regler. Har någon fundering att man ska kunna köra spelet (någorlunda) som spelare när man sett på sitt formulär. Känns som att det är en bit dit, och för vana spelare så vore referenser till mer sällan använda/komplicerade mekaniker (ex otur) mer användbara än snabbreferens för vilka tärningar man slår.

I övrigt så tror jag att jag har med allt som ska finnas med. Detaljer är utrymme för bild, bakgrund, personlighetsbeskrivning och allt annat sånt man vill ha med på sitt formulär. Vanliga anteckningar kan man ha på block, dator eller ipad.

Edit: Och layouten i övrigt är bananas. Senare fråga, känns det som för mig.

Han: Ska ta mig en titt på tråden snart.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad gäller texten på formuläret som är nedsänkt, antar jag att du främst menade sektionstitlarna men kanske även färdighetsnamnen. Sektionstitlarna är fixade, funderar fortfarande på färdighetsnamnen. De är i hyfsat generöst tilltagna Verdana storlek 14, med folk med lässvårigheter i viss åtanke, men texten är kanske för hoptryckt.
Den nya stilen på sektionstitlarna är en klar förbättring. Dock retar jag mig på färdighetsnamnen. In med luft och lätta dem lite från raden. Du har trots allt ganska påtagliga rader så när den smetas ihop med bokstäverna så där blir det inte så najs, tycker åtminstone inte jag. Det var det jag menade.

Saker som finns i planerna för formuläret:
Utan att svara i detalj delar jag helt enkelt en tanke jag har. Vi västerlänningar läser från höger till vänster. Vad gäller spalter så läser vi då den vänstra spalten först. Då kanske - detta är bara en idé - man bör göra så att man placerar allt det viktigaste till vänster? Kort sagt tror jag på att lägga färdigheterna till vänster under namn och det. Helt enkelt, det väsentligaste först, på vänstersidan, och sedan i relevansordning utefter det på höger sida - som att man staplar från viktigast till oviktigast från vänster till höger i två spalter (trots allt kommer ju färdigheterna vara i princip hela vänsterspalten).

... Ehm, säg till om det blev rörigt för jag tycker själv att det här blev en ganska dålig förklaring. :gremtongue:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag bör förresten understryka att jag tycker en jävla massa fastän jag själv inte kan göra formulär. Jag har iof inte försökt på länge då Scribus dödade allt intresse. Kan ju vara bra att veta det så att man inte sitter och förväntar sig en massa smarta lösningar och exempel från mitt håll.

... Du har förövrigt inspirerat mig till att testa Inkscape igen, ett program jag inte ens gav en ärlig chans. =)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Ska ge fixa till formuläret lite senare - får se om jag har tid och ork idag. Tack för feedbacken, den har varit till stor hjälp.

... Och jag gillar Inkscape mer och mer, även om en del saker jag tycker är lite skumt med det (ex: för att dra saker man valt måste man ha markören på en viss plats, typ uppe i vänstra hörnet).
 
Top