Nekromanti Äventyrsskrivande

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag skriver vanligtvis inte färdiga äventyr för hemmabruk utan nöjer mig med synopsis och ramverk. Men ungefär så här gör jag det:

Börja med en grundtanke, kan vara allt ifrån "män i svart som kämpar mot utomjordingar och med tiden upptäcker vilken sida de egentligen kämpar för" eller "ynglingar som upptäcker sig själva och räddar världen" till "rock n' roll" eller "jazzig miljö i rymden".

Sedan brukar jag kolla så jag kan komma på en handfull scener/intriger som kan vara intresanta (annars skrotar jag och börjar om).

Därefter följer skapandet av viktiga slps och en spec för spelarkaraktärer (ofta också systemval eller systembygge i samma fas om det inte fanns i första fasen)

En startplott för första tillfället och lite tankar om andra gången. Ofta har jag också redan en tanke på vad som kan vara slut på kampanjen, dessa kan sjävlklart ändras, men det är nyttigt (för mig) att ha någon form av fokus som vanligtvis hänger ihop med grundtanken för kampanjen.

Sedan görs karaktärer och vi kör första tillfället/ena

Där efter skriver jag en ungefärlgit synopsis på scener jag vill använda, det kommer självklart kompleteras av scener spelarna söker upp på eget insiativ. Vanligtvis är synopsiset i en lös kronologiskt ordning.

Stora nyckel för mig är att ha en klar grundtanke att kunna falla tillbaka på, kronologisk frihet i synopsistet (spelarna ska kunna gå i den ordning och väg de vill, oftast har jag en bunt oanvända scener till övers som inte lockads spelarna) och så välarbetade slps med egna agendor och klara egna mål och personligheter (och när det känns jobbigt kan man ha spökspelare till dem)
 
Top