Nekromanti Äventyrsskapande

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag vet inte om det här är rätt forum, men det handlar om skapande även om det inte handlar om just regelskapande.

Jag har under årens lopp märkt att jag har ganska svårt för att skriva ihop traditionella äventyr (som jag definierar som relativt styrda med ett fastställt händelseförlopp och förväntade ställningstagande ifrån rollpersonernas sida) men desto lättare för kortare scenarion och äventyrsuppslag. Men jag har börjat fundera mer och mer på att försöka skriva äventyr kring en central konflikt där rollpersonerna har möjligheten att lägga sig i ifrån vilken vinkel som helst. Lite åt fisktankshållet med en fastställd händelseutveckling som dock kommer att rubbas om rollpersonerna sätter käppar i hjulen för någon viktig part. Och naturligtvis med starka och intressanta spelledarpersoner.

Nu kanske de här funderingarna inte skiljer sig ifrån er definition av ett traditionellt äventyr, men det gör det i alla fall ifrån min. Hur resonerar ni när ni skriver äventyr, och då tänker jag alltså på äventyr som ni tänker publicera för allmänheten på olika sätt? Vad ser ni för nackdelar och fördelar med de äventyr som ni stött på både som spelare och spelledare?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Vad ser ni för nackdelar och fördelar med de äventyr som ni stött på både som spelare och spelledare?
Nackdelen som jag oftast stött på är att äventyren är för oflexibla för olika spelargrupper.

Uppskattar din syn på hur att skapa äventyr (påminner mycket om hur jag skriver) och instämmer i att det inte är fullt det som är det traditionella. Det jag brukar sakna är en spec att lämna till spelarna på vad för genre av karaktärer som lämpar sig, inklusive stilar. Och så friare plottar, de flesta äventyr jag stött på har varit quest (i mer eller mindre tydlig version).

Nästa krux är problemet att anpassa äventyren in i en pågående kampanj, helst ska de vara skrivna för det, eller så får man ha väldigt öppna i start.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Nästa krux är problemet att anpassa äventyren in i en pågående kampanj, helst ska de vara skrivna för det, eller så får man ha väldigt öppna i start."

Enskilda scenarion som är väldigt hårt knutna till en plats eller en konflikt torde vara lättare att infoga i en kampanj utan att de måste modifieras alltför mycket. Rena "Quests" (till exempel släng ringen i vulkanen, rensa ut de ondas tempel, hitta kungen dotter, finn de fem nycklarna osv) däremot bör nästan vara startpunkt för en ny spelargrupps äventyr.

"Uppskattar din syn på hur att skapa äventyr (påminner mycket om hur jag skriver) och instämmer i att det inte är fullt det som är det traditionella. Det jag brukar sakna är en spec att lämna till spelarna på vad för genre av karaktärer som lämpar sig, inklusive stilar. Och så friare plottar, de flesta äventyr jag stött på har varit quest (i mer eller mindre tydlig version)."

Skriver man om konflikter så gäller det att inte ta ställning för någon part om inte spelet i sig gör det. Går spelet ut på att slåss mot de ondas horder så kan man anta att ingen kommer att vilja samarbeta med den onde nekromantiker som terroriserar landsbygden. Men om det handlar om mer nyanserade spelvärldar så krävs det också mer nyanserade konflikter. Dessutom får de inte vara alltför slutna och begränsade utan rollpersonerna måste kunna ha en chans att delta i dem.
 

nimbus

Veteran
Joined
24 Dec 2005
Messages
4
Location
Visby
En idé som jag brukar använda mig av är att kolla i DN efter en intressekonflikt (som inte spelarna är för insatta i), Det kan vara allt från skogsavverkning i västernorrland till irakkriget, och sedan läsa in dig på det. Sedan är det bara att anpassa konflikten till din värld/spel och pluppa in karaktärerna på lämplig plats. Du kanske t.o.m. kan få tag på ett dag-för-dag förlopp som kan stjälas rakt av. Det finns mycket sånt om t.ex. världskrigen.

Detta fungerar ju inte så bra om man vill ha småskaliga problem (de står ju inte i tidningarna)...
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Word!

I DN står inte småskvallret, men ta mej sjutton lokaltidningar. Kolla städer på mindre än 20k invånare och se vad de har för lokalblaska. Kolla den på nätet =)
 
Top