Nekromanti Äventyrspremisser - hjälp mig

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Hej!

Läste just ett inlägg av Rob Kuntz på Dragonsfoot.org, där han beskriver hur han hittade på ett äventyr. Inget konstigt med det, men han tog upp det konkreta exemplet, "kidnappad prinsessa räddas av rollpersonerna".

Då tänke jag att det var ju en otroligt vanlig premiss, som jag också använt några gånger. Men trist. Men man griper ju efter det som är nära så att säga.

Så jag tänkte så här: har vi diskuterat äventyrspremisser i en mening förut? Om det är så, kan någon hjälpa mig att hitta det. Jag klarar inte hitta det med söken.

Om inte, eller om vi vill köra ett varv till, vilka andra vanliga äventyrspremisser formulerade i en mening finns?

T.ex. "stulen relik ska återfinnas av rollpersonerna" eller "hemskt brott ska lösas av rollpersonerna" eller "gömd skatt ska hittas av rollpersonerna"?

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hemskt brott måste stoppas av RP.
Ond person har bytt identitet och måste avslöjas av RP.
RP utforskar det okända (ett hav, en öken, en skog, en bergskedja osv).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
»Tingest eskorteras av rollpersonerna«

Ibland blandar man in prinsessor eller skatter i »Farlig varelse dödas av rollpersonerna«, men enbart nedläggandet av ett monster är ju ett vanligt äventyr.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Murkla said:
»Tingest eskorteras av rollpersonerna«

Ibland blandar man in prinsessor eller skatter i »Farlig varelse dödas av rollpersonerna«, men enbart nedläggandet av ett monster är ju ett vanligt äventyr.
Prinsessa som eskorteras visar sig vara monster?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Rollpersonerna ärver ...
Karta, kista, nedgången herrgård, handelshus, ...

Rollpersonernas mentor försvinner.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Spelade ett warhammer fantasy äventyr som gick till just så, vi skulle rädda henne från en grupp skavens, vilket vi gjorde,när vi anlände med henne till hennes hem så skulle hon föda, och så kom det ut en demon..

Kultister övertar staden...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
"Farligt föremål hamnar i rollpersonernas händer och de rättmätiga.ägarna försöker få tillbaks det."

"Monster dödar bönder och rollpersonerna måste döda det" för att spinna lite på Murklas inlägg.

"Karismatisk ledare uppviglar folk och rollpersonerna måste stoppa denne."

"En brottsling har flytt ch rollpersonerna måste fånga denne."

/Magnus
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,364
Location
Helsingborg
Magnus Seter said:
"Farligt föremål hamnar i rollpersonernas händer och de rättmätiga.ägarna försöker få tillbaks det."
"Farligt föremål hamnar INTE i rollpersonernas händer, men ägarna tror det och gör allt för att få tillbaka det"
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Rollpersonerna måste föra ett bud från a till b.
(Vore roligt om vi samlade allt sen i en pdf eller nått)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Vet inte om jag förstod hur premissen skulle formuleras, men det här dyker upp i min (sjuka) hjärna:

Rollpersonerna inser att rysliga konsekvenser kommer följa av en händelse (som bara de förstår att tolka) och måste varna 'de goda' så att man kan förhindra (med rp:s hjälp förstås) den olycksbådande utgången.

Sedan tycker jag att det vore kul att få läsa en tråd där vi grunnar på incitament för spelarna. Vad är en bra premiss ur spelarnas ögon? Vad får spelarna att vilja engagera sig i äventyret?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Cybot said:
Magnus Seter said:
"Farligt föremål hamnar i rollpersonernas händer och de rättmätiga.ägarna försöker få tillbaks det."
"Farligt föremål hamnar INTE i rollpersonernas händer, men ägarna tror det och gör allt för att få tillbaka det"
"Farligt föremål hamnar INTE i RPs händer, men RP tror det. Vad kommer dom försöka göra?"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,531
Location
Helsingborg
Döda monster i dungeons.

Mystisk man hyr rollpersonerna men visar sig senare vara skurken.

/Han undrar om någon någonsin kört ett "rädda prinsessa"-uppdrag
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Inspirerad av andra:

Farligt föremål hamnar i rp händer och när de rättmätiga ägarna dyker upp inser rp att Ond Skurk har sett till att rp ska bli tvungna att lämna ifrån sig föremålet - trots att detta kommer leda till De Rättmätigas undergång.

Ond Skurk vill se rp tvingas välja mellan att göra sig av med föremålet (= för evigt bli betraktad som tjuv) eller bli motvilliga vittnen till hur föremålet degenererar De Rätta Ägarna (förstås med rp goda minne).
 
Top