Krickdala Äventyrsplats på floden

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
VRAKET

Små tankar om en äventyrsplats till den pågående kampanjen om den olycksdrabbade flodbåten S/S Liriope. På nåt sätt är det nästan en sorts version av Alien; smådjur som reser genom isolation och farlig mark, och så en fara ombord.

Nu handlar det om en sak som händer typ halvvägs till resans mål. Det är egentligen inte en central sak för kampanjen; så det är inte så att ett monster smyger sig ombord på S/S Liriope eller så härifrån. Snarare är den rent "äventyrstekniska" funktionen en annan, som jag kommer till strax.

Nå. S/S Liriope märker att en annan flodbåt ligger kapsejsad i vassen. Den har legat där i säg tre veckor. Kaptenen känner igen vraket som S/S Nordstjärnan, en postbåt som trafikerar floden mellan Kastanjehamn som ligger halvvägs till slottet Vargaväkte — resans mål — och ett par mindre byar söder om Krickdala. Kaptenen bestämmer att detta måste utforskas, och sätter Rollpersonerna, som visat sig dugliga äventyrare och utredare under resans gång, på uppgiften, kanske tillsammans med ett par besättningsmedlemmar och ett par andra passagerare.

Mina tankar:

- S/S Nordstjärnan förstördes av ugglan Egar, som är rätt gammal och grå, och enögd och dessutom på sitt enda öga såpass närsynt att han inte ser särskilt bra. Han kretsar över stora områden och lyssnar efter mat. Han är mager och svulten och inte särskilt mäktig med ugglemått mätt, men för en grupp smådjur är han ände en formidabel motståndare. Han har faktiskt anat att S/S Liriope tuffar uppför floden ett tag; han ser ibland båten i skymningen, man han tappar för det mesta bort henne när mörkret faller och passagerarna tystnar; Rollpersonerna har dock hört honom hoa och kretsa över båtens skorstenar och tak ibland, om nätterna; och när de hittar S/S Nordstjärnan växer deras oro förstås. Förr eller senare måste de ju också slåss mot Egar, tänker jag.

- Egar åt upp alla i besättningen utom en person; en bisamråtta som har barrikaderat sig i en halvt översvämmad hytt på nedre däck, där han tack och lov har tillgång till hela båtens matförråd: ost och nötter och rökt skalbaggskorv och en del bröd som klarat sig utan att bli fuktigt. Han kan inte ta sig ut, eftersom han då måste simma en bit under vatten, och han är rädd för en stor, hungrig gädda, som bor i vassen, och som har dykt upp båda gångerna han försökt ta sig ut. För övrigt är han rädd för att röra sig ute under den öppna himlen, ensam, medan Egar är någonstans där ute.

- Så långt allt väl.

- Jag vill att Kaptenen har något hemligt på gång med S/S Polstjärnan. Kaptenen har i många år gått förlust med sina kryssningar norrut, och har börjat försöka tjäna pengar på annat sätt. Hur? Ingen aning. Smuggling finns nog inte riktigt. Eller? Jag tänker att den hamn, inrymd kring rötterna på en väldig, susande gammal kastanj — Kastanjehamn — som man kommer att stanna till i ett par dagar efter halva resan, är central här. Kanske är det så enkelt som att S/S Nordstjärnan levererar något till någon där — kanske till Borgmästaren — eller så ska detta något ända till Vargaväkte; ja, det senare är nog bättre, för poängen är egentligen att Kaptenen ska ha ett tvingande, hemligt skäl att dumdristigt fortsätta resan norrut, också när det går allt sämre, och folk börjar försvinna eller plumsa i vattnet, eller till och med dö. Så Rollpersonerna behöver alltså hitta ett eller annat på den förstörda Nordstjärnan, som de inte förstår betydelsen av, men som Kaptenen förstår kommer leda till stora pengar. Kanske ett brev? Det är väl det enklaste, och det känns rimligt att man överlämnar all post till Kaptenen, och att hon då känner igen ett brev, och öppnar det i smyg, och inser att — vad? Vad för sorts brev är så viktigt att de ger en förmögenhet åt den som levererar det? Ett brev som går att använda som utpressning? Kan det finnas något skäl för Kaptenen att veta att S/S Nordstjärnan levererar sådana brev? Eller någon sorts… köpebrev, som kan bytas mot pengar uppe i slottet Vargaväkte? Eller bara typ att det står:

”Betala den som levererar detta brev ur våra skattkistor. 300 silvershilling. Hon känner till våg hemlighet och det är priset för att hon ska hålla tyst.”

- Ja, ni märker, det är himla öppet. Det är liksom den delen av skrivandet som är… problemlösande utifrån vissa ramar och parametrar. Och ibland kör man fast, och det hjälper att bara skriva ner det, och kanske kasta ut en massa frågor. Så jag gör det.

- Det vore kul om brevet som hittas ombord på vraket också är något som skapar ett mini-äventyr i Kastanjehamn. Typ att någon har väntat på ”/” Nordstjärnan, och kanske till och med letat efter båten, men inte hittat vraket, eftersom det legat försvunnet i vassen. Några ljusskygga typer. Kastanjehamn tänker jag lite är som Mos Eisley eller Bri eller så. En gränsvärld där man kan stöta på en stigfinnar-räv som äter både möss och kaniner, eller en halt korp som förljer någon hädisk religion, och sådär. Och när någon får veta att S/S Liriope passerat vraket efter S/S Nordstjärnan, och levererar post därifrån, så… försöker denne någon få tag i det brev de hittade där.

- Till problemet hör väl att jag inte riktigt har bestämt vem det är som numera äger slottet Vargaväkte. Spelarna har faktiskt inte riktigt frågat, trots att vi spelat några veckor. Skumt. Men så är det ju ibland. De vet bara att de ska leverera en salamanderflicka — som ju är en prinsessa i hemlighet, men det hör inte riktigt hit här — till en lövgroda som är slottets skogsvaktare, och som ska ta hand om henne över vintern, därför att hon är i lite fara i Krickdala. Så… alltså, kanske har det ändå något att göra med ormsekten, som reser med båten och som ska gömma ett bultande ormhjärta i norden, för att befria dess ägare från söderns kaotiska inflytande (för er som inte är insatta i Tistelriddare har vi väl nu rört oss ut över gränsen till ren gallimatias, men det är som det är).

- Vem skulle vilja bo på ett slott långt uppe i norr? Det är väl kanske någon i ormsekten, trots allt, om nu ormhjärtat ska lämnas där? Så någon gammal otäck råtta eller padda som kan en del drakmagi, helt enkelt? På något sätt vet jag inte om jag vill att allt knytas till samma nod, men det är nog oundvikligt här.

- Kan det vara så att bisamråttan som gömmer sig ombord på vraket, också är med i ormsekten? Och skulle förbereda ett eller annat uppe i slottet Vargaväkte? Och berättar det för medlemmarna i ormsekten som reser med S/S Liriope? Kanske. Fast man vill inte göra det mer invecklat än nödvändigt heller, eftersom spelarna måste kunna nysta ut mysteriet. Då är det bättre att hålla det enkelt, och säga att bisamråttan bara är typ kocken, som överlevde attacken. Sen kan ha vara mystisk eller intressant och ovanlig och sådär ändå.

- Såhär kanske. Slottet Vargaväkte ägs av en gammal padda, som är med i en sekt som dyrkar och tjänar en visirsnok som lever i södern, och som lär sina undersåtar en del drakmagi. Leva för evigt genom att plocka sina organ ur kropparna, skicka ett öga i en glaspärla ut i rymden, förvandla sig till halvreptiler; sådana skumma, liksom ”egyptiska” grejer, om uttrycket ursäktas. S/S Nordstjärnan ska leverera ett brev till den här Herr Padda Agamickel Bey Taxmaspada. I brevet står — ”Förbered för hjärtats ankomst om en månad. Betala den som överlämnar detta brev 300 silvershilling, för hemlighetens bevarande.” S/S Nordstjärnan slås sönder av ugglan. Brevet ligger där, i vraket. Rollpersonerna hittar det; Kaptenen öppnar det av någon anledning; varför? V a r f ö r? Hon vet att Kaptenen på Nordstjärnan, hennes rival, har ett avtal med Herr Agamickel Bey Taxmaspada, och betalar oskäliga priser för post? Mja. Kanske. Något åt det hållet. Men det skaver lite alltihop, det där med att den som levererar brevet ska få massa pengar. Ormsekten borde ju döda personen istället? Kan det vara en kod som ormsekten använder? ”Betala den som levererar detta brev med rubiner” — dvs döda personen? Det är kanske bra.

- Jag slutar tänka högt här. Kanske någon får en tanke.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Knepigt (men låter kul)! Några tankar:

Borde det inte finnas något annat farligt på båten så utforskandet blir roligare? Säg att de fraktade något odjur som bröt sig loss, och nu strövar omkring och undgick att bli uppätet av ugglan, och nu förhindrar bisamråttan från att ta sig ut även på dagen.

Går det att ha ugglan Egar till något annat? Att han haft ett uppdrag men glömt det, på något sätt? Fast det är nog svårt att få reda på, och kanske bara onödigt komplicerar det hela.

Brevet vet jag inte riktigt hur det borde fungera. Men om de båda kaptenerna nu var rivaler, skulle man kanske kunna tänka sig att brevet uppmanar kaptenen för Nordstjärnan att inte göra något, varpå kaptenen för Liriope då naturligtvis vill göra detta? Något som har med Vargaväkte att göra då. Men jag vet inte vad det skulle vara.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,054
En ofärdig tanke, som kanske blir ett lite väl långt sidospår men också kanske kan användas som frö till något:

En nyfiken vessla i Kastanjehamn hade en överenskommelse med kaptenen för S/S Nordstjärnan. På sin resa upp och ner för floden la båten alltid till i byn över en natt. Under natten fick vesslan och hennes bekanta/underhuggare/kompanjoner tillgång till båtens säckar med brev och satt och läste dem till gryningen då de åter förslöts i sina kuvert. Vad de letade efter i breven, och vad de gjorde med informationen, vet jag inte, men det går att tänka sig att de sålde den vidare i något slags spion-stil, att de publicera den som rykten i en veckotidning eller bara höll den inom sin grupp. Att ta del av följetonger om kärlek och annat.

Hur det här blir något som rollpersonerna vävs in i vet jag inte heller. Kanske att "hemlighetssällskapet" ställer frågor till S/S Liriopes besättning när de anländer till Kastanjehamn och kanske finns där ett uppdrag också.

Ja, ofärdigt, som sagt.
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Knepigt (men låter kul)! Några tankar:

Borde det inte finnas något annat farligt på båten så utforskandet blir roligare? Säg att de fraktade något odjur som bröt sig loss, och nu strövar omkring och undgick att bli uppätet av ugglan, och nu förhindrar bisamråttan från att ta sig ut även på dagen.

Går det att ha ugglan Egar till något annat? Att han haft ett uppdrag men glömt det, på något sätt? Fast det är nog svårt att få reda på, och kanske bara onödigt komplicerar det hela.

Brevet vet jag inte riktigt hur det borde fungera. Men om de båda kaptenerna nu var rivaler, skulle man kanske kunna tänka sig att brevet uppmanar kaptenen för Nordstjärnan att inte göra något, varpå kaptenen för Liriope då naturligtvis vill göra detta? Något som har med Vargaväkte att göra då. Men jag vet inte vad det skulle vara.
Alltså tanken på att Nordstjärnan fraktade något odjur ligger ju nära Alien, som på något skumt sätt är inspirationskällan för en viss stämning i det här äventyret. Men det finns redan ett "odjur", och det är ormhjärtat, och ormsekten, och själva visirsnoken, som till slut kommer börja följa efter båten. Så det känns som att det blir kaka på kaka med ännu ett odjur, och jag har märkt att i mysteriespel blir det himla svårt för spelarna att reda i saker och ting om det är två, tre separata övernaturliga skeenden på gång samtidigt.

Egar tänker jag också att han gör sig bäst som en rätt normal gammal trött uggla, som kanske kan låta en Rollperson byta en saga mot sitt liv, eller byta sagor med dem, om en sådan situation uppstår, jag vet inte. Jag vill att ugglorna ska introduceras så att de första ugglorna man möter är lite utstötta och luggslitna, men ändå hemska och farliga. Jag undrar om inte Egar har förlorat både öga och röst i ett bråk med två unga, vilda hökar, och nu har skaffat en andelykta -- en liten råttdödskalle i ett halsband av ben och vävda barkremsor, som talar åt honom, med den döda stackars råttans väsande, kusliga röst? Ugglor brukar ju leva ensamma för sig själva eller i par.

Det är väldigt bra att Nordstjärnan är en rivaliserande båt! Det gör det också sorgligt och ödesmättat när Kapten ser sin rivals kaptensmössa ligga sönderriven på däck, och förstår att han har dött.

09CB4E33-198F-4111-AEC1-B54CB13DBF52.jpeg
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
En ofärdig tanke, som kanske blir ett lite väl långt sidospår men också kanske kan användas som frö till något:

En nyfiken vessla i Kastanjehamn hade en överenskommelse med kaptenen för S/S Nordstjärnan. På sin resa upp och ner för floden la båten alltid till i byn över en natt. Under natten fick vesslan och hennes bekanta/underhuggare/kompanjoner tillgång till båtens säckar med brev och satt och läste dem till gryningen då de åter förslöts i sina kuvert. Vad de letade efter i breven, och vad de gjorde med informationen, vet jag inte, men det går att tänka sig att de sålde den vidare i något slags spion-stil, att de publicera den som rykten i en veckotidning eller bara höll den inom sin grupp. Att ta del av följetonger om kärlek och annat.

Hur det här blir något som rollpersonerna vävs in i vet jag inte heller. Kanske att "hemlighetssällskapet" ställer frågor till S/S Liriopes besättning när de anländer till Kastanjehamn och kanske finns där ett uppdrag också.

Ja, ofärdigt, som sagt.
Alltså på nåt sätt känns det Krickdala-aktigt att ett par nyfikna smådjur -- en vessla och en padda och något mer -- ångar upp breven som passerar Kastanjehamn, bara för att följa Krickdalabornas och Vargaväktes kärlekshistorier och sorger och begravningar och liv. Som en följetong, som du skriver. Kanske började det hela som något mer sinistert för många somrar sedan, typ att de var på jakt efter ett eller annat. Men så blev de så tagna av det. Så de är lite småkriminella på nåt sätt, typ gamla hamnbusar nästan, och de har ett system för att komma åt posen när båtar ligger i hamn. Kanske betalar de bara kaptenerna, eller någon annan i varje besättning. Det är bra, tror jag. De kanske lastar på och av båtarna. Det kan ju bli ett miniäventyr kring dem. Det passar, för spelarna har fått höra att Kastanjehamn är en viktig hållpunkt, där de ska vila ett par nätter, och vinnaren av tävlingen ska äta middag med borgmästaren -- som väl bara är en småvild mård eller så, tror jag, som samlat på sig diverse märkliga ting -- jag tänker att han liksom har en lumpsalmarhatt och en militärsabel och en stor matsal med blandat matsilver och så ett kuriosakabinett och sådär.

I alla fall. Vad de romantiska och skvallersjuka hamnbusarna ska spela för roll i ett miniäventyr i Kastanjehamn vet jag inte, men jag gillar dem mycket. Jag har en känsla av att de kanske vet att det pågår något skumt och farligt på S/S Liriope, därför att de har läst korrespondens mellan ormsekten och Vargaväktes ägare. Hur de reagerar på det vet jag inte, men det känns som att det är roligare om de är lite ädla än om de är skurkar. Och om de är nyfikna kanske de snokar i resenärernas liv, och -- jag vet inte. Rollpersonerna blir misstänksamma mot dem, men det slutar med att de får någon viktig ledtråd av dem.

*

Angående brevet. Jag tror att Nordstjärnan hade ett brev från ormsekten:

"Ärade broder.

Det är bestämt att den skatt vi tidigare korresponderat om ska gömmas i norden, i slottet Vargaväkte. Vi anländer med en annan båt innan den första snön faller. Betala den som överlämnar detta brev i rubiner."

Och så en hemlig symbol ur ormarnas alfabet.

Kaptenen hittar detta brev, och förstår inte att "betala i rubiner" betyder att brevbäraren ska dödas, så hon tror sig ha kommit över ett mycket värdefullt brev. Eftersom brevet är skrivet lite kryptiskt, och bara undertecknat med en kod, förstår Kaptenen att hon måste vara försiktig, men hon kanske anar att "skatten" -- som är ormens hjärta -- befinner sig ombord på S/S Liriope. Så hon -- som är bankrutt, och kommer bli tvungen att sälja av båten till våren om hon inte får ihop pengar -- försöker lista ut vad som pågår, också?

*

Och i detta kommer dessutom hamnbusarna in på nåt sätt? Vi får se.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Alltså tanken på att Nordstjärnan fraktade något odjur ligger ju nära Alien, som på något skumt sätt är inspirationskällan för en viss stämning i det här äventyret. Men det finns redan ett "odjur", och det är ormhjärtat, och ormsekten, och själva visirsnoken, som till slut kommer börja följa efter båten. Så det känns som att det blir kaka på kaka med ännu ett odjur, och jag har märkt att i mysteriespel blir det himla svårt för spelarna att reda i saker och ting om det är två, tre separata övernaturliga skeenden på gång samtidigt.
Det låter rimligt. Men om man vill ha någon mer fara när man utforskar båten kanske "odjuret" kan vara något vilddjur från den omgivande skogen som tagit sig in och gjort sig hemmastadd i båten sedan dess kapsejsning, kanske? Något som inte är övernaturligt alls. Men det kanske inte behövs heller.

Och att båtarna är rivaler trodde jag att jag tog från ditt originalinlägg. Nu ser jag att det kanske mest var ett missförstånd. :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,054
Egar tänker jag också att han gör sig bäst som en rätt normal gammal trött uggla, som kanske kan låta en Rollperson byta en saga mot sitt liv, eller byta sagor med dem, om en sådan situation uppstår, jag vet inte. Jag vill att ugglorna ska introduceras så att de första ugglorna man möter är lite utstötta och luggslitna, men ändå hemska och farliga. Jag undrar om inte Egar har förlorat både öga och röst i ett bråk med två unga, vilda hökar, och nu har skaffat en andelykta -- en liten råttdödskalle i ett halsband av ben och vävda barkremsor, som talar åt honom, med den döda stackars råttans väsande, kusliga röst? Ugglor brukar ju leva ensamma för sig själva eller i par.
Jag tycker Egar har potential som spännande SLP. Det där med sagobytet är bra, men jag funderar över hur det går ihop med att han åt upp (väl?) hela besättningen på S/S Nordstjärnan. Var det ingen där som kunde några sagor?
Angående brevet.
Beroende på hur avancerat du vill göra det här, kan du överväga att väva ihop delar som det @krank (kanske även andra) kallar ”filterledtrådar” - att deras information först kommer fram i kombination med varandra. Alltså att det aktuella brevets betydelse framgår genom att en av hamnbusarna känner till kodorden genom att ha tagit del av en följetong och/eller att ytterligare betydelser kommer ur Egars sagor.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Min variant av brevväxlingen hade varit den här.

Agamickel Bey Taxmaspada är en paddmystiker. Greve [namn] i Krickdala, som är djupt vidskeplig, betalar honom för att varje månad skicka ner nästa månadens horoskop. Vad varken Greven eller Agamickel Bey vet är att Fru Måård i Kastanjehamn (som jobbar som chefskokerska åt hamnguvenören) har fått nys om detta och tvingar Herr Måård att lägga tassarna på breven så att hon kan ånga upp dem, kopiera horoskopen och sedan försegla dem innan båten lämnar hamnen nästa morgon. Fru Måård använder sedan informationen för att imponera på sina vänninor i Kastanjehamn.
 
Top