Nekromanti Äventyrsideer under inbördeskriget

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag ska starta en kampanj i inbördeskriget. Har någon några bra ideer?

En tanke jag har är att låta rollpersonerna tillhöra en underrättelsetjänst som jobbar för antingen nordstatarna eller sydstatarna. Men vilken sorts uppdrag kan de tänkas få utföra? Spionage, mord, smuggling, infiltration? Hur? mot vem? Varför? Komplikationer, konspirationer?

Det skulle vara ganska roligt att låra dem tillhöra pinkerton, och blanda in lite detektivarbete och då kanske de även har möjlighet att avancera och bli befodrade mm.

Hittade en bra länk om amerikanska underrättelsetjänsten under inbördeskriget:

http://www.crimelibrary.com/gangsters_outlaws/cops_others/pinkerton/4.html
 

MDF

Veteran
Joined
19 May 2004
Messages
112
Location
Jönköping city
Jag skulle göra på följande sätt:
Dom jobbar för Pinkerton.
De får i uppdrag av Pinkerton att hålla organisationen underättad hela tiden mot de Officerare som bryter mot lagen, och eller framförallt mot dom som bedriver brottsligverksamhet under de helger mm på deras permisioner.
De får då Graden: Underlöjnatn eller Löjtnant, med tanke på att de har då friare roll och att de inte har något eget kompani utan bara ingår i ett, de kan sitta i de olika officersmäsor å äta med Officerare, mm.
 

MDF

Veteran
Joined
19 May 2004
Messages
112
Location
Jönköping city
Ungefär så här hade jag gjort.
1Kapten,1UnderLöjtnant, 1Sgt av 1a Graden, 2 Koraler, 5 Meniga varav 1 är Armespejare, dessa säljer sprit, Ammo, Vapen+ annan utrustning till en Indianstam som finns i samma County.
-=Historia=-
Pinkerton får in uppgifter angående Fort;Creek i Countyt xxx(upptill dig avrt du vill spelleda dom), just nu den största vapen, ammo, sprit och utrustnings bestälningen och så har det varit ett par månader, eftersom det inte ligger i en Countysheriffs uppgifter so får de lägga yt detta arbete på Pinkerton som skall sammal in uppgifter hur/när/vart/vilken detta om smugglingen.
kommer jag på något mer så skriver ja det här.

- Lycka till!
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Borde man inte kunna utforma en kampanj baserat på tidigare äventyr som gjorts till western som finns på deras hemsida, men sedan anpassa den till inbördeskriget. Många äventyr på hemsidan är ju väldigt mycket detektivarbete?

Kommer ni ihåg storyn i tv spelet Gun? Man skulle väl kunna använda den storyn i ett äventyr, där det handlar om att leta efter en gammal skatt och att det finns många parter som är inblandade - rivaliserade gäng, indianer, korrupta politiker, mm?
 

MDF

Veteran
Joined
19 May 2004
Messages
112
Location
Jönköping city
självklart, har du bara god fantasi å lite järnvilja så kan du ta vilket senario som hälst, jag gör så att jag tar gammla Drakar demoner äventyr gör om dom till Western, ( tar själva storyn ploten bara), Eller gör jag några SLP's bara som skall figuera i min kampanj länge så använder ja mig utav spelarna vart de vill göra så kommer det mesta av sig själv, som det är nu har jag konventerat 2 av de gammla äventyren till denna upplagan av Western desutom skrivit om lite av storyn och SLP'na för att om de har spelat dom så känner de bara i gen sig till staden mm
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Jag hade en ide som tyvärr aldrig blev av.

Rollpersonerna har fått uppdrag att ta hand om en kanon. En synnerligen ökänd pjäs som dödat fler av dess maskinister än den dödat fiender. Bland soldaterna går dne under namnet "Unfaightful Maggie".
Pjäsen är dock dyr och får inte under några omständigheter hamna hos fienden eller tappas bort. Rollpersonernas auktoritära och synnerligen grymma officer har satt som regel att hänga den eller de som tappar bort en enda kanon från batteriet.
Under ett slag tvingas rollpersonernas regemente att retträttera. Rollpersonerna kommer bort från de andra och plötsligt finner de sig fångade bakom fiendens linje. Nu startar en färd där rollpersonerna på något sätt måste transportera "Unfaighful Maggie" genom en union härjad av krig. De komme rvara tvugna att gömma båd esig själva och kanonen, ibland vara tvungna att klä ut sig till fienden och dessutom se upp för Quantrills gerillagrupp innan de kan återförenas med sitt regemente. En återförening som inte heller den komme rbli en angenäm upplevelse.

Hoppas du får inspiration
 

MDF

Veteran
Joined
19 May 2004
Messages
112
Location
Jönköping city
hoppsan men varför inte låta de lösa den uppgiften själva, offtast sätter sig spelarna i en svårare situation själva en vad de behöver göra, expl: om du ritar upp en vanlig väg som går fort att transportera den på, så lovar jag dig att de på 100% inte kommer färdas på vägen, även om du som SL har gort så att de är den den minst farliga vägen, kör som du tänkt, de kommer på fler lösningar själva än du å jag gör :gremsmile:.
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
Selv har jeg forlenget convent-kampanjen "the mexican connection" til inbørdeskrigen.
Jeg lot spillerene bli tvangsvervet i militsen(csa) etter kampanjens slutt, og med litt lesning på krigshistorie fra Georgia, var det mulig å la dem delta i stridigheter der.
Deretter lot jeg noen av dem bli tatt til fange, og så bli sendt til Mexico igjen på hemmelig oppdrag for usa's regjering, for å spore opp og frakte tilbake en gullforssendels, samt ta livet av en rebell-oberst som har trukket ned til Chihuaua med sine menn, fordi han ikke ønsker å overgi seg til nordstatene.
Kampanjen er nå i april/mai 1865.
 
Top