Nekromanti Äventyrsidéer - varulvar...

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Det har inte blivit så mycket skrivande på Noctum på senare tid, så jag tänkte köra ett äventyr för att komma igång med speltestandet och bättra på reglerna lite....

Jag tänkte mig Rumänien som plats för äventyret, dels för att en uppsättning rollpersoner är bosatta där, och dels för att det är rätt tufft (trots allt Draculas hemland :gremsmile:.

Det jag klurat ut hittills är:
Min rollperson (som jag spelar när jag inte är SL, och som känner de andra) ska bjuda rollpersonerna på en hälsovecka på något spa i nån liten by, men han själv blir naturligtvis sjuk och kan inte åka med. Just ett spa passar bra eftersom alla rollpersoner är lite snofsiga adelsmän och -damer.
I byn kommer får de veta efter ett tag att mystiska mord har inträffat. I själva verket är det en varulv av den klassiska typen som ligger bakom. Byborna ska anklaga en zigenare (från ett zigenarläger utanför byn) för varulveri och vill bränna honom (inspiration hämtad från Quest For Glory IV, om det är någon som känner igen sig :gremsmile:. Rollpersonerna bör då, om de är rättvisa, inse att fel person är anklagad och försöka hitta den riktige boven.

Mer än så har jag väl inte kommit på, och ideerna kommer trögt. Kanske ska man låta någon av rollpersonerna bli varulv? Fast isåfall får det kanske ske "rättvist" genom att någon av dem skadas i strid mot ulven. Må så vara att man kan offra rollpersonernas anhöriga för att få äventyrsuppslag, men inte rollpersonerna själva...

Idéer någon?

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,027
Location
Sthlm
Masks of Nyarlathotep spolier..

läs varulvsäventyret i Masks of... det är klassiskt och mycket spelbart. Där är det den närligande lordens dotter som är varulven. Vilket lorden och dennes son är väl medveta om. Lite orginelt i alla fall.
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Masks of Nyarlathotep spolier..

läs varulvsäventyret i Masks of... det är klassiskt och mycket spelbart.

Vilket spelsystem? Nyarlothep låter ju lite som CoC, men man vet aldrig...

Där är det den närligande lordens dotter som är varulven. Vilket lorden och dennes son är väl medveta om. Lite orginelt i alla fall.

Bra story... jag kanske ska stjäla lite från den... :)

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Re: Masks of Nyarlathotep spolier..

Jajamenas det är rätt. Du har vunnit en två veckor resa till Bahamas att hämta ut vid närmasta resebyrå. Säga bara Göran Persson när de undrar vem som har sagt det ;)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Varför inte göra det lite annorlunda..

spelarna utreder några mord där säg tio personer har blivigt dödade genom att rivas till döds av något som ser ut som en björn..
Efter att ha vandrat omkring och inte hittat några ledtrådar och morden ökat till åtminstonde ytterligare fem pers.
Så blir spelarna konktaktade av en grupp Varulvar..

De medelar att varelsen som dödar människor även dödar varulvar och det är en Demon "Silver Järven" som är 10 gånger värre än vad dom är och den varelsen hatar och planerar att döda allt som har mänskligt blod i sig även VARULVAR som den avskyr och hämtar styrka från.
för att demonen ska kunna återfödas helt måste den döda minst tio varulvar hittintils så har den lyckats att döda fem stycken..
Enda sättet som Silver järven kan matrialiserar sig är om några demonologer kallar fram den och skickar ut den och dödar de som gör det är de som måste stoppas och varulvarna mistänker att det är några från deras stammar som planerar värdens undergång och en profet sa att de enda som kan hitta och stoppa dom bytesdjur vanliga människor SPELARNA..
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Silver Järven

Nja, jag skippar nog "Silver Järven", men jag fick mej ett gott skratt :)

Det är tänkt att rollpersonerna inte ska vara ute på monsterslaktareskapader, utan de ska dras in i konflikten på nåt subtilare sätt... kanske dom ger sig ut för att "jaga" den hemska besten som dödar folk (man vet ju hur adeln är :), eller att någon av deras vänner blir dödade och de vill hämnas, etc. (Så att det inte blir i stil med "Ni sitter på ett värdshus....")

Dessutom är varulvar rejält ovanliga i Noctums värld, och relativt okontrollerbara... det är alltså inte som i Werewolf där dom är civiliserade och lever i stammar.
Mer som i "An American Werewolf In London", fast utan det där om varulvars bloodline m.m.

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Silverjärven! Nämendraåthelvete, vilken underbar idé, hur ska jag nu kunna integrera den i min nordiska fantasyvärld (DoD6). Får man fråga var idén kommer ifrån?

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 
Top