Nekromanti Äventyrsidé till WoD

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
I min förra tråd bad jag om hjälp med skräcken i WoD när man inte använder det övernaturliga. Jag har nu bestämmt mig att jag visst ska använda det övernaturliga, men bara det som är med i regelboken, d.v.s. spöken. De spelarna som jag ska spelleda är typ gangsters och deras "chef" ska be dem att kolla in ett övergivet sjukhus (mentalsjukhus, men detta vet dom inte om, inte heller vet dom om att jag kommer att använda spöken). Där inne ska det finnas minst 1-2 spöken, kanske t.o.m. 3. Jag ska försöka att skrämma upp dem ordentligt när dom är där på sitt första besök där så att dom bestämmer sig för att fly därifrån för att (antagligen) ta reda på mer fakta om stället. Om dom söker på internet så kan dom få fram ritningarna och hitta tidningsutklipp om detta sjukhus. På utklippen så finns det hemsk fakta om ett stort rymmningsförsök som gick snett och många dog. Kan någon nu hjälpa mej med lite mer idéer? Något bra sätt att skrämma upp dem. Hursomhelst så ska det iaf vara med ett spöke av en liten flicka som vandrar runt där...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Släng in en galen vaktmästare som bor där! Låt honom vara väldigt blek och så vidare, de ska absolut inte få se honom i solljus (trots att han är en människa så är det alltid kul om de misstänker honom för att vara en vampyr).

Du kan ju även slänga in lite vildhundar som bosatt sig där.

Låter bra att de ska vara där en gång och sedan fly för att sedan närma sig igen, se till så att de måste bryta sig in och akta sig för polisen vilket innebär att skjutvapen inte är så bra att använda där inne då det kan höras utanför. Dessutom tvingar du dem att ge sig in dit på natten vilket förhöjer skräckkänslan ännu mer.

En ytterligare idé kan vara att låta en av dem känna en släkting till en av de döda spökena som inte ska hjälpa utan som bara ska finnas där för att berätta lite saker om den döde så att de kan bli ännu mer paranoida när de hör den dödes favoritlåt spelas på den trasiga radion.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Ganska bra idéer... men jag vill nog bara ha spöken där och inget annat... så om någon har någon idé på vad dessa spökena kan tänkas göra och varför dom är fångade där så är det bara att prata...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
De spelarna som jag ska spelleda är typ gangsters och deras "chef" ska be dem att kolla in ett övergivet sjukhus (mentalsjukhus, men detta vet dom inte om, inte heller vet dom om att jag kommer att använda spöken).
Det här är väl det konstigaste. Varför skulle några gangsters få i uppdrag att "kolla in" ett övergivet sjukhus?

Här behöver du absolut någon riktigt bra och trovärdig anledning, för det är ju det här som hela äventyret kommer hänga på.

Mitt förslag:
Hela staden där sjukhuset ligger är numera en spökstad. (Alltså; "spökstad" som i betydelsen "övergiven stad") En gång i tiden fanns det mineraler i bergen; och man började gräva ut dessa i hopp om att hitta guld eller andra fina ting. Förhoppningarna var goda och ett samhälle började sakta växa upp på platsen, men efter bara några decennier sinade ådrorna och man gav upp allt hopp om att hitta något annat än kattguld i bergen. Med gruvorna så försvann också de få industrier och affärer som fanns i staden, och byborna fick resa en lång väg till närmsta stad för att få något arbete. Det blev ohållbart att bo kvar i staden; och de som inte hade råd/möjlighet att flytta gick ner sig i depressioner, alkoholism och olika yttringar av djup, fanatisk och paranoid gudsfruktan: Stadens en gång så moderna akutsjukhus - byggt för att ta hand om olycksfall i gruvorna - blev alltmer en långvårdsavdelning för sinnessjuka, alkoholiserade och utbrända. Personer med tvivelaktig moralisk karaktär dömdes till ojämförligt stränga straff; de ansågs ha dragit olycka över bygden med sitt syndfulla leverna; sheriffen, prästen och den lokala domstolen arbetade allt närmare varandra, och det blev inte ovanligt att sådana som bröt mot de tio budorden sattes dit för grova brott; sheriffens män planterade bevis på dem för att det skulle framstå som vattentätt för myndigheterna utanför. Med tiden kom denna charader snart att bli mindre och mindre nödvändig; alla kontakterna med omvärlden försvann nämligen snabbt. De som kunde flytta - de gjorde nämligen så för gott. Ingen hade egentligen någon anledning att resa in till staden utifrån.

Jo, några: Eftersom staden låg i omvärldens "blinda fläck", så att säga, så var den idealisk för ljusskygga personer som behövde en säker fartled för aktiviteter som bäst sköttes i skymundan. Några stora kokainaffärer sköttes på detta vis. Det var inte enkelt att få lagmännen att gå med på att se åt sidan medan transaktionerna utfördes (även om sheriffen var genomkorrumperad så var de styrande ändå djupt religiösa), men mot rätt betalning gick det att anordna. Några sådana affärer gjordes. Sedan blev det för mycket för den lilla orten. Domaren tänkte använda sin andel av pengarna för att flytta från staden, men då blev sheriffen rädd att han skulle avslöja sina hemligheter, och lät en av sina män plocka upp honom för att avrätta honom ute i vildmarken. Prästen blev galen av skuld för vad han hade gjort och klandrade sig själv för de okristliga handlingar han begått när hans fru senare dog av missfall. Galenskapen blev för mycket för honom, och han dödade sig själv och sheriffen med en förgiftad whiskeyflaska.

Endast en bråkdel av knarkpengarna fanns i deras respektive bostäder. Det skvallrades om att prästen donerat sina tillgångar till välgörenhet, men var fanns sheriffens pengar? Ånyo började ett skattletande i orten; där man vände ut och in på varenda dokument, och varenda sten i sheriffens närhet. Det skulle kanske ha kunnat förena byborna; men istället började de tävla mot varandra med allt oschysstare och oschysstare medel. Maffian såg att det inte längre gick att göra några affärer med byborna, och lämnade dem.

En av de personer som mådde värst när orten sjävdog var borgmästaren; den man som en gång varit den stolta ägaren av gruvorna. När man gick igenom sheriffens transaktioner och dokument märkte man att borgmästarens unga fru hade horat med sheriffen en längre tid för att kunna få råd med mat åt deras familj. I sin besinningslösa vrede slog borgmästaren henne sönder och samman i hemmet, utan hänsyn till att dottern blev varse misshandeln. Det var ute med familjen, resonerade mannen, och han beslutade att det enda värdiga ödet för dem vore att de allihop begick självmord i gruvschakten som han alltmer kommit att hata. Det var i dessa schakt som hans förmögenhet och karriär hade slukats, och det var därför passande att schakten skulle få det lilla som var kvar av hans liv. Men grottorna var i sämre skick än mannen anat, och ett ras begravde dem alla levande innan de nått de djupa schakten.

Det tog fem dagar innan man upptäckte att familjen var borta, och en hel vecka hade passerat innan man kunnat spåra dem till de övergivna gruvorna. Ytterligare tre dagar gick innan man grävt fram den första kroppen; modern, nu död. Strax därefter grävdes fadern ut; levande, men utan någon mental hälsa. Dottern stod aldrig någonstans att finna.

Fadern togs in på mentalsjukhuset. Modern begravdes på den speciella kyrkogård där man begravde syndfulla människor. Många spottade på hennes grav, och beskyllde hennes synd för att ha orsakat sheriffens död och sin makes galenskap.

Kort därefter började det spöka. Ljud hördes från gruvan; såsom om ett barn grät och letade efter sin moder.

En natt tände någon eld på sjukhuset. Branden började i de delar där personlaen befann sig, och när de väl hade brunnit inne så fanns det ingen som kunde rädda de intagna från en kvalfylld död. De som gick fria, på övervåningarna, försökte febrilt öppna fönster och kastade sig ner på marken nedanför.
De som låg fastbundna i sina sängar, såsom flickans fader, låg helt maktlösa medan elden arbetade sig in i deras celler och brände dem skrikandes till döds.

Morgonen därpå märkte man att någon hade grävt upp graven till borgmästarens fru.

Staden dog sakta ut efter detta. Det medborgarna gjorde med sina sista tilgångar och sina sista krafter var att, helt irrationellt, försöka återställa sjukhuset. Att på något sätt försöka radera spåren efter vad som hänt.

---

Sååå... med denna bakgrundshistoria skulle man kunna motivera att gangsterbossen skulle kunna ta reda på att pengarna fortfarande måste finnas någonstans i byn, och att han skickar några män för att leta reda på dem.

Då kan spökhistorien vara något av en parallellhandling till detta.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
OOOJ!!! Långt inlägg :gremtongue: bara för att ta din första fundering där med vrf bossen skulle be dessa att söka i sjukhuset missade jag i mitt inlägg. Här är förklaringen: bossen tycker att de måste utöka sin verksamhet. De behöver någonstans att vara. Då ser han att det finns ett gammalt (mental) sjukhus som har stått tomt i MÅNGA år. Han vet att med rätt summa och med rätt kontakter så kan han köpa stället. Men först måste han skicka dit en patrull (RP) som ska kolla så att allt står rätt till. Bossen vet att det går rykten om attd et spökar där, men detta vet inte Rp (som inte helelr vet att det var ett mentalsjukhus, dom tror at tdet var ett vanligt sjukhus). Bossen skicakr därför RP och säger till dem att de ska kolla så att allt står rätt till, t.ex. att det inte är för mycket som behöver byggas om etc. Dom måste också ta sig in nattetid, bossen har nämligen inte lyckats fixa så att de kan komma in dit på dagtid (kontakterna inom polisen är inte riktigt avklarade ännu). Spelarna kommer ju då att fatta att jag komemr att använda spöken (även om jag har sagt att jag inte kommer att använda övernaturliga saker), så det kan ju bli ett problem om dom redan vet... men jag får väl komma på någon bortförklaring...

Tack för ditt långa inlägg.. som det ser ut nu så kommer jag inte använad det, men jag kommer antagligen att ta små fragment av det till mitt... just för att du inte ska ha gjort det i onödan... tusen tack...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
för det första tycker jag detta var en väldigt kliché och allmänt tråkig idé, man har sett det, upplevt det, köpt och slängt t-shirten redan. MEN om du vill köra det så ska jag försöka hjälpa dig :gremsmile:

Det finns två vägar att gå som jag och tiotusen författare, filmmakare och rollspelare innan mig har tagit;

spökena är de föredetta vårdarna, de var onda och utförde perverterade och hemska övergrepp på patienterna, när upploppet kom så blev de brutalt mördare och lever nu kvar i det övergivna sjukhuset där de tar eventuella patienter till fånga och utför samma sjuka behandling på dem, de är helt enkelt inte medvetna om att de är döda eller att sjukhuset är ödelagt. De binds till sjukhuset pga av sina brott. Se House on Haunted Hill för inspiration eller sno konceptet rakt av, det gjorde ändå skaparen av filmen.

En andra väg att gå är att spökena är de patienter som dog under rymningen, de är besvikna, arga och framförallt hela jävla störda. De binds kvar till sjukhuset pga av sina starka band av smärta och frustration. avsnittet "Asylum"( nummer 9) i serien Supernatural handlar om det. filmen " Thir13en Ghosts " handlar också om några psykospöken instängda i ett hus.

Sedan kan man ju faktiskt försöka göra klichén lite mer spännande än så, Rose Red av stephen king är ett sådant försök, hela den miniserien skulle bli en skön rollspelskampanj förövrigt.

där har du lite idéer, tankar och inspirationskällor.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Ja, jag vet att det är kliché, men med rätt stämning så kan man skrämma skiten ur vem som helst... jag kom på att jag har en till fråga angående "mentalsjukhusfilmer": för ett tag sedan (säkert 1-2 år sedan) såg jag en film som handlade om ett mentalsjukhus. Det enda jag kommer ihåg från den var att en person där inne (en vårdare eller nån som har kommit in utifrån) gick med en vagn och drog upp en hagelbössa och började skjuta. Han dog och sedan kom typ hans spöke tillbaks för att hämta en flicka som typ var i koma eller psykiskt störd eller nåt... jag har bara rätt vaga minnesbilder, men om du eller någon annan här vet vilken film jag menar så är det bara att säga till så att jag kan fixa den och se den igen... tack för idéerna iaf...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
jadu, jätte svårt att säga vad det är för film, men det låter lite som The Frighteners med missuppfattad plott.

handlingen i filmen är enkel, Frank Bannisters fru dör, hela staden tror han mördade henne men han vet om att han såg någon annan göra det, årtal går och plötsligt börjar folk försvinna igen och mer och mer pekar på att det är samma mördare som icade Franks fru, alltså Frank enligt hela staden. En helt galen skräckfilm av Peter Jackson, en stor del utspelar sig på ett mentalsjukhus där elakingen, spelad av Jake Busey(från starship troopers blandannat) springer runt med en gammalhagelbössa tillsammans med sin flickvän.

lite spoilers:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> han var även en mördare i livet, men så dog han på det där sjukhuset, och nu är de andra psykopat mördarna i helvetet så kaxiga för att de icat fler än Jake Buseys karaktär och därför har han återvänt för att tillsammans med sin flickvän slå världsrekordet. Franks fru var hans första offer som spöke </font></td></tr></table>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
"Ganska bra idéer... men jag vill nog bara ha spöken där och inget annat... så om någon har någon idé på vad dessa spökena kan tänkas göra och varför dom är fångade där så är det bara att prata..."
Tja, man kan ju ha en massa malkaver som tagit över sjukhuset och använder det som sitt hem, men eftersom de är såpass galna bevistar de huset i påhittade roller som mentalpatienter. Vidare så finns det där även spöken som "tar hand om huset". Läkare, sjuksystrar, en galen vaktmästare och en liten flicka (som kan vara en projektion av någons inre sinne). Spelarna får gärna tro att spökena är äkta, tills de inser att det är något som inte står riktigt rätt till. Spelade något liknande till DoD.

/Han som sedan insåg att hans WoD-förslag var rätt likt Sjätte sinnet
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Den har jag sett

Ja, den har jag sett, det är antagligen don också för att när du berättar om det där med flickvänne så verkar det som den filmen som jag menar... tack så mycket, ska se om jag kan ladda ner den eller hyra den nånstans...

//Emil "Kanturi" Nises

PS. Haha, Jake Busey, har inte tänkt på det när jag har sett filmen tidigare, men han är ju jättebra. De enda filmerna som jag kommer på nu som han är med i är Tomcats (som är så j-a bra asså), StarShip Troopers (VÄLDIGT överdriven rymdfilm) och Twister (ganska bra film som handlar om... TORNADOS :gremtongue: )... är han inte också Gary Busey's son, eller är jag helt borta??? DS.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Det finns väl egentligen ingen andledning till att spöket inte kan dyka upp på dagen? Lite oortodoxt men det gör det bara mer skrämmande.

/Marcus
 
Top