Nekromanti Äventyrsidé för mutant 2

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kom att tänka på följande:

Ett rätt kul sätt att introducera en ny spelargrupp till mutant 2 (alternativt inleda ett konventsäventyr med) vore att låta dem alla göra (välja) karaktärer som passar in i en enklav i tiden strax efter krisen. Detta skulle kunna vara militärer, tekniker, läkare, forskare o.s.v.
Man kan sedan inleda spelet med en eller ett par sessioner rollspel inom ramen för denna enklav; försvara komplexet mot ett invasionsförsök, jaga efter en svarta-börsen-haj eller kanske en terrorist/förrädare. (i ett konventsäventyr kunde man lägga den första timmen till att spela något enkelt inom komplexet)

Därefter uppstår något av en kris. Av någon anledning (delvis lyckat anfall eller terroristens backup-plan kanske) uppstår problem med stora delar av de artificiella odlingarna (som även producerar syre). För att befolkningen inte skall svälta ihjäl eller kvävas under tiden detta avhjälps bestämmer ledningen att alla skall genomgå några månaders nedfrysning under det att robotar återuppbygger de skadade systemen. Tvehågsna går folk till Cryogenicsbäddarna... tre månader är en lång tid, vem vet vad som kan hända i det explosiva politiska klimatet unde den tiden (för att inte tala om all forskning man inte hinner göra). Nåväl, det finns inget rimligt alternativ.

När karaktärerna vaknar känns det som de sovit en natt men de finner enklaven i ruiner runt sig. Explosioner och ras har förtärt det mesta av installationerna och spelarkaraktärerna verkar ensamma ha överlevt. Periodiska jordbävningar raserar alltmer och det är uppenbart att man måste evakuera... De kommer inte åt särskilt mycket teknologi eller vapen då det mesta är begravt under rasmassorna, hur mycket avgörs av hur väl de agerar i denna något pressade situation (det läcker kemikalier litet här och var, bränder startas spontant o.s.v.)

Under tiden karaktärerna har sovit har närmare fyrahundra år förflutit och omvärlden har nått det läge som beskrivs i mutant 2. Strax efter det basens befolkning lät frysa ned sig drabbades enklaven av en nära miss av ett kärnvapen... Detta spräckte basens försegling och tvingade huvuddatorn att förlänga nedfrysningstiden tills basen lagats och sanerats. Genom en serie av olyckliga omständigheter har detta inte lyckats. Karaktärerna vaknar kort efter det att en större jordbävning slår ut huvuddatorn varvid back-up-systemen väcker de nedfrysta som fortfarande är vid liv. Efterskalv, bränder och radiak-läckage kommer gradvis att förstöra det lilla som är kvar av den beboeliga ytan.

När spelarna ger sig ut inleds en blandning av utforskning och en kamp för överlevnad. De är mitt i en förbjuden zon vilket aldrig är hälsosamt. Lyckas de ta sig ut ur den kommer de behöva en del diplomati för att kunna accepteras i samhället (att skjuta allt som ser ut som monster är ett bra sätt att få polisen efter sig :)

Nå, det är litet outvecklat och på fröstadium men jag kände att jag var tvungen att föregå med gott exempel när jag så envist hävdat att det går bra att prata om Mutant här. /images/icons/wink.gif
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Otroligt bra ide! Tål helt klart att utvecklas. En rolig grej kan vara att rollpersonerna väcks upp av en äventyrande mutantgrupp (vilket borde vara ganska vanligt). Vill man göra det riktigt rolig kan man låta en grupp spelare lira mutanterna och en grupp spelare får spela NFM.

Det största kruxet är att hitta en spelgrupp som aldrig har spelat mutant 2, eller är osmarta nog att förstå kopplingen för än det är för sent.


/Jon
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bait and switch

Det största kruxet är att hitta en spelgrupp som aldrig har spelat mutant 2, eller är osmarta nog att förstå kopplingen för än det är för sent.

Man får lura dem... Man berättar vilken omgivning de är i från början och låter dem skapa passande karaktärer. Om man bara manipulerar dem litet så att de inte gör karaktärer som förlorar allt värde när man byter till den nya omgivningen så borde det fungera. T.ex bör man inte uppmuntra någon att göra en person som _enbart_ kan internationell juridik eller som är helt specialicerad på att vara pop-stjärna... det går nog alltid att motivera på något sätt :)

Vad gäller spelare så är det rätt enkelt... Det är bara att völja folk som inte spelat rollspel förut, enbart spelat fantasy eller som är för unga för att ha spelat Mutant 2... Det gör inte så mycket om de spelat t.ex nya mutant eller mutant cronicles... snarare förstärker det förvirrningen de känner då hela samhället rycks undan deras fötter. Plötsligt är det mega-maffigaste vapnet inte så bra längre då ammot tar slut och vapnet rostar. Cybernetik går sönder och det finns ingen som kan laga den o.s.v...
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Hehe, en görbra idé. Själv har jag gått och lovat två av mina spelare att göra ett riktigt Mutant 2 äventyr. Håller just nu på med att läsa igenom alla de andra Mutant äventyren för att få inspiration samt eliminera möjligheten att jag råkar plagiera något.

Idé har jag redan men den delar jag inte med mig av här, eftersom mina spelare ibland läser detta forum...
 
Top