Nekromanti Äventyrshjälp: Vildmarksfärder och brottsmål

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Jag sitter och planerar mitt första äventyr på en sisådär 10+ år letar efter idéer att stoppa in. Jag har en ganska snäv och bestämd uppfattning om vad det är jag vill uppnå för känsla med äventyret.
Inte för att det spelar någon större roll men äventyret kommer att spelas med EON IV och utgå från Caserion och gå norrut intill mitheraskogen där en gammal ruin där en antik formelsamling från Danarth (kronomantiska eran) ska finnas. Uppdragsgivaren är en cirefalisk tidsmagiker som fått upp spåret på formelsamlingen via ett gäng gamla texter. Resan beräknas ta mer än en månad enkel väg (avstånden har ökats rejält mot den officiella kartan pga orimligt små vildmarksområden om man vill få till annat än typ dagsutflykter).
Plottwist: ruinen som är ett par tusen år gammal är givetvis plundrad och det enda som finns där är en hyggelmonsterfamilj. Rollpersonerna återvänder snopna till tidsmagikern och avrapporterar. Han blir förbannad och anklagar dem för att ljuga och vägrar betala deras lön. Rollpersonerna körs prompt ut. Under nästa natt blir magikern dödad och rollpersonerna blir anklagade för mordet.

Vildmarksfärden: Jag vill att spelarna ska känna att de är mitt ute i ingenstans och att det är påfrestande. Jag vill egentligen inte att de ska råka ut för en våldsam situation men jag vill att de hela tiden ska känna att det finns risk för monster/barbarer. Problemen ska framförallt bestå av naturens djävligheter, matbrist och utmattning. (inga oförtjänta, dödliga sjukdomar)
Tanken är att de ska rekrytera en guide någonstans på vägen som tar dem fram till ett heneaalvskontrollerat område av skogen som han vägrar gå in i men som rollpersonerna måste korsa för att komma fram till ruinen. Där ska det blir läskigt på riktigt.

När de sedan återvänder så kommer de stöta på information om att en grupp thalaskier har passerat samma väg som de, ganska uppenbart med samma mål i sikte som rollpersonerna. Dessa thalaskier kommer sedan följa efter rollpersonerna i tron om att de hittat formelsamlingen i ruinen.

Exempel på saker som kommer hända: under en båtresa kommer ett tirakiskt (pirater?) skepp siktas på håll, de passerar ett troll som slåss med en brunbjörn och sedan äter upp det, de väcks mitt i natten av underliga djurläten, någon trampar i (stora) slemspår i skogen.

Mordgåtan: rollpersonerna blir som sagt anklagade för att ha mördat magikern. De saknar inte motiv då de antagligen är riktigt förbannade på att inte ha fått sin lön för två månaders harvande i ingenstans och tjänarna har också rapporterat om hur de blev utskällda efter noter av magikern för att försöka lura honom. Sanningen är att det är en allvarligt psykiskt sjuk släkting till magikern som dödad honom pga hen lider av vanföreställningen att magikern var en tidsmagiker från Danarth som har evigt liv.
(minst) Två lösningar finns för rollpersonerna att ta sig ur sitt predikament: 1. hitta den riktiga mördaren, 2. framea thalaskierna (fler förslag?)

Antagligen kommer rollpersonerna vara cirefalier och pga familjeära, heder osv kan de inte bara schappa från staden för att undkomma anklagelsen.

Hur kan man göra det här intressant och möjligt för spelarna att ta sig igenom?

Addendum: Jag är just nu väldigt förtjust i idén att misslyckas framåt. Dvs att det är rollpersonernas misslyckanden som driver historien framåt så.. eh... ju fler sådana idéer desto bättre. (Det är ju lite grundidén i äventyret)

Addendum 2: idén med hyggelmonsterfamiljen är att jag vill undvika: ni går i skogen, ett monster anfaller. Försvara er eller dö. Jag vill ge spelarna en möjlighet att tänka ut lite kreativa (och rimliga approacher) för att ta itu med monstren. Det är väldigt sällan man tar sig an en brunbjörn genom att dra sina vapen, skrika "anfall!" och storma den.

Addendum 3: Varför jag vill undvika riktiga konflikter innan ruinen är för att jag vill ha stämning och realism utan att riskera rollpersonernas liv. Eon är farligt och visar tärningarna att en rollperson dör eller skadas så dör eller skadas rollpersonen. Resor är generellt sett ganska trista och utdragna saker. Man kommer inte bli överfallen (framförallt inte i civiliserat land) men de ska ändå kännas spännande och hotet ska hela tiden ruva i bakgrunden.
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Tror jag kollade in tråden om failforward. Jag tror att en anledning till att jag gillar misslyckande är att jag generellt sett inte är ett större dungeon crawl fan. Jag vill att mina äventyr ska finnas i ett socialt sammanhang. Där spelar det ingen roll om man lyckas eller misslyckas. Vad som än händer så kommer det få konsekvenser. Ska rollpersonerna vara livvakter eller lönnmörda någon viktig person så kommer ett lyckande och ett misslyckande leda till samma fråga: hur hanterar de olika parterna den nya situationen? Vad jag vill göra är lite att lyfta frågan till en annan nivå: det är inte bara det att man ska misslyckas med enskilda handlingar eller moment utan hela äventyret ska vara byggt på ett misslyckande.
T.ex. vad händer när upproret mot kungen misslyckas? Vad händer med den f.d. rebellarmén? Hur hanterar kungen situationen? Hur hanterar rebellernas sympatisörer situationen? Vilka avrättas, vilka flyr, vilka återgår till samhällsordningen? Vad händer med deras familjerelationer, deras PTSD? osv.
I det här fallet: vad händer när de misslyckas med att finna skatten?
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Inte för att någon verkar intresserad men tillsammans med mina spelare lyckades vi under 24 timmar av spelande göra en två månaders expedition ut i vildmarken, där ingenting egentligen händer, spännande.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tror vi känner rätt lika om misslyckanden. Missade ditt inlägg här förra veckan, det var inte meningen. Vad körde ni med för system för att skapa vildmarken? DÄG eller nåt annat? (Vet redan att ni lirar Eon.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vad är Word för nåt?!!?!!
Menar typ körde ni hex crawl, point crawl, rent tabelldrivet som Havets Vargar, eller nåt annat?
Word är det nåt typ location crafter liknande system?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag tycker det låter som ett bra Eon-äventyr. Du har olika miljöer och många saker som kan spinnas vidare till en kampanj.

En sak som kan vara bra att tänka på är att "fail forward" är en improvisationsteknik för att undvika att måla in sig i ett hörn, bekräfta spelarnas input och ändå behålla nån sorts sammanhang. Eftersom du har en historia som innehåller att saker går snett för är ju misslyckandet ibland inskrivet som en del av att lyckas med äventyret.

För rollpersonerna och för spelarna är det ett misslyckande att de inte får betalt. Men för äventyret vore det istället ett misslyckande om de övertalade trollisen att slanta. Eller om de faktiskt mördar honom som hämnd, eller tycker att han förtjänade det och inte vill utreda mordet, eller om de har alibi och därför inte kan misstänkas. Så i en sån situation blir fail forward inte så praktiskt, för det vi egentligen behöver om nåt inte går enligt plan är i det här fallet "ja, men".

I klarspråk tänker jag att just den uteblivna belöningen är äventyrets akilleshäl: här kan mycket gå snett eftersom spelarna förväntas spela tvärt om mot annars (alltså vilja förlora). Skulle jag sl:a skulle jag därför förbereda andra lösningar.
Till exempel: trollisen är motvillig, *rollpersonerna övertalar honom o får betalt*, han blir mördad, rollpersonerna blir misstänkta för att de var de sista som såg honom i livet.
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
2097 jag har inte en aning om vad dina ord betyder.
De hade ett slutmål (ruinen) på vägen passerade de en massa platser och under resan och på platserna målades scener upp för att få världen att kännas levande. En del saker gjorde de själva. Allt kunde potentiellt vara ett hot. Antingen så väntade de och insåg att det inte var det eller så gick de runt det.
En del var förberett sen innan, en del var improvisation och ibland användes en slumptabell för stad från eon 3. Alla förberedande anteckningar fanns i ett Word dokument.
Hade lite användning för dina ängder gröna. Men de överkom överbelastning och matbrist genom att köpa en åsna och för mycket mat.

Brottsmisstankarna gick lite åt pipsvängen pga de var inte riktigt i den position jag hade tänkt mig utan misstankarna mot dem var väldigt svaga men det gjorde ingenting pga att de var drivna och skapade egna trådar som jag kunde jobba med.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Edit: tack för redigeringen! Förstod!

Låter jättebra thartvigsson!
 
Top