Äventyrshjälp! Soldater i fiendeland

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag skulle behöva hjälp med ett äventyr jag håller på att svänga ihop. Målet är att ha något som klaras på 2-3 spelmöten, för en ny grupp, dvs inget etablerat. Det tilltänkta spelet är Eon IV, i en senromersk-inspirerad fantasy-setting, men jag tror inte man behöver ha koll på spelvärlden för detta.

Pitchen:
Spelarna är soldater i den kejserliga legionen. Kejsardömet håller just nu på att invadera ett grannland i norr, Kamor, som har djupa skogar fyllda av barbarer och monster. Spelargruppen får i specialuppdrag att gå som en liten trupp och hitta en urgammal ruinstad i skogarna, där det sägs finnas fantastiska skatter. I hemlighet är det en vampyrkult, en av vår spelvärlds skurk-organisationer, som skickat ut spelarna, eftersom det ryktas finnas ett ockult supervapen där som de vill hitta och importera till huvudstaden.

Detta skulle vara en "prequel" till vår vanliga kampanjvärld, där invasionen av Kamor spelat stor roll som bakgrundshändelse till andra äventyr. Vi gillar att hoppa runt i tidslinjen i vår grupp, så därför lockas jag av denna äventyrsidé. Jag uppskattar också att "alla spelare är med i armén" är ett tydligt sammanhållande koncept för gruppen, men ändå ger väldigt stor frihet till spelarna att hitta på olika bakgrunder, personligheter och motivationer.

Vad jag behöver hjälp med:
1. Är detta ens en vettig äventyrspitch? Fungerar det strukturmässigt, eller finns det risk att det känns superrälsat?

2. Finns det risk att det blir tråkigt att "hjälpa skurkarna", eller att veta att det inte riktigt går att "lösa scenariot", utan att ändra historien? Detta är en risk jag ser med att spela en prequel - det blir konstigt om spelarna på något sätt motsätter sig skurkorganisationen och tex. förstår supervapnet. Går detta att förmildra?

3. Vad för element och komplikationer kan jag införa under äventyret? De traskar och hittar vapnet... och sen?

4. När de är ute och går i vildmarken, i fientligt territorium, finns det risk att de inte har så många SLP att prata eller interagera med. Osäker på hur jag placerar ut dem på bästa sätt!

5. Världsbygge: Varför har kejsardömet invaderat, och på vems initiativ? Det har alltid varit oklart i våra tidigare kampanjer.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
När de är ute och går i vildmarken, i fientligt territorium, finns det risk att de inte har så många SLP att prata eller interagera med. Osäker på hur jag placerar ut dem på bästa sätt!
En sak som du kan ha med, är hur gränser är flytande. En sträcka möts de av fientlighet en annan neutralt eller till och med får hjälp.En komplikation man kan köra med om de är sådana som vill röva sig till proviant genom att angripa lokalbefolkningen. Låt en av de angriper vifta med ett avtal med deras NN (härskare, fältherre, nåt annat passande), att här får man inte ta utan att betala för sig.

Det gör nog inget om det känns rälsat, om det är ett klassiskt militärt uppdrag. Men jag skulle nog förbereda ett par sidospår om det behövs.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Betydande val på vägen gör ju oftast att det känns mindre rälsar.

Långa omvägen, kostar mer mat och tid.
Korta vägen genom hyggelmonsterland

Sikta mot det kända vadstället tre dagsmarsch bort eller hoppas på att hitta ett vettigt ställe att korsa bron på innan dess.

Våga stanna och byta till sig förnödenheter och information i det neutrala barbarlägret men riskera att stöta samman med oneutrala barbarer.


Sen det är att det känns rälsat att ondingarna får artefaktens vad som än händer tycker jag inte gör något, beroende på spelare kan det ju vara värt att vara extra tydlig men det bara.

Man kan ju till och med leka med det. Om karaktärerna lämnar artefaktens till inkvisitionen istället så visar det sig dramatiskt att just den inkvisitorn är medlem i comersium lamai (hette de så?) Om karaktärerna dör kan man ju köra en kort epilog där vampyrernas nästa utsända trupp tar sig fram till vapnet för att karaktärerna röjde undan något hinder innan de stöp
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
En sak som du kan ha med, är hur gränser är flytande. En sträcka möts de av fientlighet en annan neutralt eller till och med får hjälp.
Det där är förstås helt sant! Det kan finnas mindre utposter, byar som erbjuder hjälp frivilligt men i närheten ha fientliga styrkor dolda... Kanske möta kejserliga spaningstrupper i stil med Nights Watch som skickats ut långt i förväg för att rita kartor och ha koll på terrängen?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kanske möta kejserliga spaningstrupper i stil med Nights Watch som skickats ut långt i förväg för att rita kartor och ha koll på terrängen?
Det känns sannolikt. Men även som jag nämnde, hur man köper sig frihet genom avtal (finns historiska exempel på det … till och med de som betalar till flera fraktioner).
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Betydande val på vägen gör ju oftast att det känns mindre rälsar.

Långa omvägen, kostar mer mat och tid.
Korta vägen genom hyggelmonsterland

Sikta mot det kända vadstället tre dagsmarsch bort eller hoppas på att hitta ett vettigt ställe att korsa bron på innan dess.

Våga stanna och byta till sig förnödenheter och information i det neutrala barbarlägret men riskera att stöta samman med oneutrala barbarer.
Alla dessa exempel är bra, tack. Känns som att äventyret kan få mer power om det utspelar sig under vintern, för att göra väder och kyla till större riskfaktorer, så att "säkra men långsamma val" känns meningsfulla. Tex. om gruppen misslyckas att vada över en iskall flod kommer det kunna bli mycket mer lockande att hitta ordentligt boende för en natt bland de neutrala barbarerna. Förutsatt att tolken i gruppen förstod dem rätt...
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Man kan ju till och med leka med det. Om karaktärerna lämnar artefaktens till inkvisitionen istället så visar det sig dramatiskt att just den inkvisitorn är medlem i comersium lamai (hette de så?) Om karaktärerna dör kan man ju köra en kort epilog där vampyrernas nästa utsända trupp tar sig fram till vapnet för att karaktärerna röjde undan något hinder innan de stöp
Bra idé. Får tanken om att inleda själva äventyret med en flashback/flashforward som visar skurkarna som planerar onda saker, och hintar om att soldaterna är deras brickor i spelet.
 
Top