Nekromanti Äventyrshjälp: Damariska motståndsmän

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Jag sitter och planerar ett kampanjupplägg i Damarien där tanken är att spelarna ska spela karaktärer som aktivt arbetar för att störta Storfursten.
Har inget exakt upplägg än så länge men tänker något i stil med att de är en mindre grupp som utför uppdrag åt någon för att främja störtandet utav Vitfjäder.
Dels finns ju förslagen i Damarien modulen på Smuggling, Sabotage, och Informationsinhämtning, utöver det tänker jag befria (straff)fångar och plundra transporter.

Någon som gjort något liknande eller har några förslag? Jag vill gärna försöka ge spelarna blandad upplevelse med mycket av det som Damarien har att erbjuda men där saker och ting inte är som de verkar från början.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Att de på något sätt jobbar åt Vargriddarna är väl en bra ingång eventuellt. Har inga mer idéer just nu men ska klura lite på det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag vet inte varför, men jag fick en stor Robin Hood-vibb av det här. Ge dem ett hemligt högkvarter mitt i en stor, ogästvänlig skog och ett antal fogdar och skattmasar att råna. Att distribuera en del av pengarna tillbaka till folket senare är en fantastisk PR-kupp för att gynna dem själva och misskreditera Thamas.

Vem arbetar de för? Är det en främmande makt? Är det en damarisk ädling? Är de fria agenter? Bors van Duncarck är ett bra alternativ, han kan säkert vilja sprida kaos och jäkelskap på pin tji för att försvåra för Thamas.

Jag kan annars pitcha idén att det är Vitfjäder den yngre, Thamas brorson, som tröttnat på att hans farbror aldrig dör. Eftersom han kärat ned sig i drottningen kan han säkert ha en plan på att starta ett uppror, se till att Thamas "råkar" dö i det och sedan gifta sig med hans änka. Bättre position är svårt att få i Damariens successionsordning.

RP:s uppdrag kan innehålla en hel del resor, som trogna kurirer mellan olika sammansvurna. Bara att röra sig fritt i Damarien är svårt och kan kräva en del av dem. Att ta sig till tex. Västmark och undersöka potentialen för en allians utan att röja sig är otroligt riskfyllt. Typisk RP-syssla med andra ord.

Det är vad jag kommer på på rak arm... Kan säkert puffa för fler idéer om ett tag.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
När jag körde äventyr i Damarien var det rätt mycket fokus på Targus, magiker och lamior eftersom jag utgick från modulen Av Blod Komna. Om jag skulle ha lagt upp det annorlunda med större vikt på uppror, allmänt missnöje och adelsfamiljer skulle jag kanske använda några av grejerna nedan.

- Börja med att visa upp Thamas väldigt hårda "rättvisa" och vad som har hänt med andra som har ifrågasatt hans styre.

- Befria eller diskret döda någon som hålls som gisslan i storfurstens hov för att ta bort en hållhake som Thamas har på en viss adelsman. Farligt och inte särskilt trevligt om det är lönnmord som gäller, men kanske värt det för "the greater good"?

- Försöka kidnappa Thamas barnbarn för att undvika att Vitfjädrarna behåller makten om Thamas dör. Kan leda till att rollpersonerna får åtskilliga väldigt envetna och farliga förföljare om de lyckas.

- Stöta på en leshid när de försöker undfly storfurstens trupper i skogarna. Att ha med sig en hednisk präst underlättar en eventuell förhandling med leshiden och kan få den att vända skogens invånare mot storfurstens trupper om priset är det rätta. Annars kan rollpersonerna i värsta fall råka lika illa ut som storfurstens trupper.

- Vindmunkarna är stridstränade och håller sig väl med den lokala befolkningen. Om inte hela det religiösa sällskapet vill ingripa mot Thamas så kanske ett enskilt kloster skulle kunna få för sig att hjälpa till i hemlighet. Kan bli svårt beroende på relation till de hednatroende.

- Bekräfta misstankar om att en kungatrogen person från adeln ägnar sig åt bestialiska mord på sina ägor. Informationen kan kanske användas för att få fler anhängare till upprorsrörelsen bland folket. Alternativt få rollpersonerna få upp spår till en kult som är ovanligt ljusskygg även med damariska mått mätt och som verkar ha vänner på väldigt spridda positioner.

- Tvingas göra någon skum blodspakt med en medlem av familjen van Culnar för att vinna den personens tillit.

- Fly landet om allt går åt skogen, live to fight another day. Alternativt föra ut en viktig person som skulle kunna göra anspråk på tronen ur landet för deras säkerhet.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Nirbulas;n279019 said:
- Bekräfta misstankar om att en kungatrogen person från adeln ägnar sig åt bestialiska mord på sina ägor. Informationen kan kanske användas för att få fler anhängare till upprorsrörelsen bland folket.
Generellt utmärkta förslag. Just den här tycker jag personligen vore extra kul om misstankarna visar sig vara helt ogrundade, men rollpersonerna ändå får möjlighet att använda ryktena som en del i propagandan. Vill man ha det extra mörkt kan de ju alltid mörda/kidnappa någon själv för att underblåsa ryktena - ändamålen helgar väl medlen? :eek:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Låt dem bli approachade av olika religiösa grupper som är villiga att ge dem sitt stöd... Men bara om de inte accepterar stöd från andra religiösa grupper. Låt dem komma med olika fördelar och nackdelar så det blir lite av ett taktiskt val.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Tack för responsen, de fick planera och genomföra ett överfall på en fogde och dennes penningtransport. Det är dags för spel imorgon igen så vi får se hur jag ska utveckla det hela.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
T-RED;n279772 said:
Tack för responsen, de fick planera och genomföra ett överfall på en fogde och dennes penningtransport. Det är dags för spel imorgon igen så vi får se hur jag ska utveckla det hela.
Lycka till!
 
Top