Nekromanti Äventyrsgenerator/SL hjälpmedel version 0.51

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Nu anser jag mig ha kommit halvvägs till vad jag vill uppnå med min Äventyrs generator / SL hjälpmedel och släpper därför version 0.51 för allmänheten
Eon Äventyrsgenerator V0.51

(Den är skriven för windows kanske borde tilläggas)

Synpunkter mottages gärna
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Pshh, kan inte köra den i Wine...

Och naturligtvis inte i linux by default...

/Nabu... så synpunkter uteblir
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Genialiskt!
Jag ska SL:a Eon snart för första gången på ett fucking år och är helt utan inspiration, och här kommer botemedlet! Kudos!
 

Demo

Veteran
Joined
27 May 2008
Messages
18
Location
Norrköping
Jag säger som Marukusu... jag ska också göra lite comeback som SL i Eon nu sedan 1år tillbaka och detta kan vara till stor hjälp.

man tackar man tackar!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Väldigt praktiskt om man har slut på idéer!

Har inga synpunkter som inte har att göra med att inte är den färdiga versionen.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
JA!
Skitsnyggt :gremlaugh:
Jag måste säga att jag VERKLIGEN längtar efter att ryktesgeneratorn skall fungera också :gremtongue:

Och hur är "strid"-fliken tänkt att fungera?
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Det är en bra fråga om strid fliken..är lite fundersam över den?
Men annars om programmet..det är jävligt bra :gremlaugh: o ser fräscht ut ,har provat på o genererat lite slps och besvärjelser o jobb :gremlaugh: hehe..Så jävla kickass bra :gremlaugh:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
OT: hantering av tabeller

Sitter på en linux-burk också, så jag kan inte uttala mig om det. Däremot har jag funderingar på att bygga en rollpersonsgenerator på egen hand. En som inte genererar hela vägen slumpmässigt, utan faktiskt tillåter input och val från spelaren.
Hur hanterar du tabeller i den här generatorn? Det går naturligtvis att hårdkoda, men jag hade tänkt skriva tabellerna i någon form av xml som jag kan parsa. Tänkte bara höra hur andra löst det.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Jo då, det är en helt okay generator - So far, rätt nyfiken på hur stid generatorn fungerar. Men so far, so good.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Alla listorna är hårdkodade av den enkla anledningen att jag inte orkat sätta mig in i hur jag får programmet att läsa från andra filer.

Håller på att skriva på strids generatorn just nu, och den är något förändrad i jämförelse med den version jag släppt.

Skulle bli väldigt glad om det kom lite konstruktiv kritik i form av önskemål, tips och idéer.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Hmm, som sagt jag kan inte använda den i och med att jag kör linux, men vad använder du för programmeringsspråk? Känner du dig komfortabel med att dela ut källkoden?

/Nabu, funderar
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Alltihopa är skrivet i Visual Basic 6.0
Vad gäller källkoden så hade jag tänkt behålla den för mig själv i alla fall tills jag släpper version 1.0 efter det kan jag nog tänka mig att släppa den för de som är intresserade.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Har lite små funderingar.

Hur funkar vädret här i förhållande till vädersystemet i Sjöfarare och Pirater? Tycker att det systemet ger rätt så bra och trovärdiga väderförlopp till sjöss men det är svårt att integrera med hur vädret är till lands. (Min visserligen rätt dåligt underbyggda känsla är att i "verkligheten" så är det mycket vanligare med molnighet och nederbörd över land än över hav.)

Det vore också önskvärt att man för flera saker kan skapa listor. Såg att man kunde generera mer än en SLP i taget. På samma sätt borde man kunna göra med t.ex. rykten, föremål, böcker, etc etc...

Sedan är min känsla att matpriserna i värdshusdelen är lite väl höga, speciellt för de lägre kvalitetsnivåerna. Men utan att kolla i böckerna vet jag inte om det är ett "fel" från din sida eller en bugg i utrustningslistorna som ligger bakom.

Vissa ingredienser känns också lite malplacerade på vissa nivåer. Även här vore det bra att kunna få ut listor. Ofta vill man kanske kunna välja nått som känns lämpligt utifrån tid och platts i kampanjvärlden. (Ett värdshus i en kustby serverar angaligen mycket fisk och ett i en by med svinuppfödning mycket fläsk t.ex.)

Rent allmänt för oss som inte sitter med dator framför sig vid spelandet så bör man kunna få ut saker på ett smidigt sätt. Antar att det är ctrl+c ctrl+v till texteditor som gäller för närvarande?

Känns som att det finns potential för en hel del "godis" här även om det ju av naturliga skäl är lite "ofärdigt". Bra!

/Bjorn
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Förslag: Skriv inte dina program för windows. Enklast hade väl varit om du skrev det som en websida folk kunde gå in på och klicka runt på, funkar för alla plattformar. PHP/Python typ :gremsmile:

:gremshocked:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hur nice som helst faktiskt. Riktigt underbart kul att ha. Väntar på updateringar :gremgrin:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Helt klart sjysst program, kommer nog gilla värdshus- och spelledarpersonsfliken bäst. Kanske även slumpgeneratorerna för föremål, väder och böcker.

Mina första (och just nu enda) förslag på förbättringar är rent kosmetiska. Spelledarperson (i ett ord). Det hade vart snyggt om maträtterna inte skrevs ut som svamp-paj, korv-soppa, osv.

Ser fram emot framtida versioner av programmet. Kör hårt! :gremsmile:
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Här kommer version 0.512
Eon Generatorn 0.512
Nytt innehåll:
- Strids-sidan räknar ut träffområde, skada och visar hur mycket rustning av olika slag skyddar.

- Ändrat Spelledarpersonsknappen enligt k7e9.s förslag
 
Top