Nekromanti Äventyrsförslag

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag spelleder högst sporadiskt en grupp som jag håller på att dra till Asharinahalvön, för att det är the place to be i Eon. Hade tänkt dra igång med Sylfens vrede men har kommit på andra tankar då det helt enkelt inte kommer finnas tid med gruppen för det. Tar därför gärna emot förslag på vad som kan spelas. Antingen i form av färdiga äventyr eller bara förslag på vad jag kan skriva ihop för gruppen. En kragg, en dvärg och en missla...
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Samorismen kan ju blandas in, beroende på hur high fantasy det ska vara så kan ju prästerna alltid nedkalla en solvarelse under en av sina högtider, vilket lär se rätt häftigt ut. Sedan kan prästerskapet förlora kontrollen över helionen som allvarligt skadar och kanske dödar åskådare. Rollpersonerna kan möjligen upptäcka någon i området som beter sig märkligt och håller i någon form av gyllene klenod. Denne försöker ge sig iväg från platsen när hon får ögonkontakt med rollpersonerna eller agerar på något sätt iögonfallande. Eventuellt tillhör den mystiske personen Den Svarta Solens Arvtagare eller något åt det hållet och försöker underminera förtroendet för det samoriska prästerskapet, spåren kan sedan kanske leda vidare till magikersällskap eller det samoriska prästerskapet. Samoriska prästerskapet vill antagligen inte att utbölingar luskar vidare i historien, men en tredje part utifrån kanske finner intresse i det och skulle betala bra för rollpersonernas tjänster.

Annars kanske Svärdsspelen i Hadarlon är på gång så att rollpersonerna får visa vad de kan, eller så kanske en handelsman vill anställa dem som livvakter på sin resa till Damarien, där han ska lämna en vackert utsmyckad, och tung, kista till adelsfamiljen Culnar.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
En tanke som jag länge har haft: Ni sitter på ett värdshus. En gammal man linkar fram mot er och sätter sig ner

- Jag har ett uppdrag åt er äventyrliga spolingar. Följ med mig till stallet så ska jag berätta.

Väl i stallet blir karaktärerna överfallna och mördade. Sedan skapar de karaktärer, och berättelsen börjar med att de ska lösa mordet, som givetvis leder vidare till ... -> :) Kräver kanske att man ger ut färdigskapade karaktärer för mordoffren dock.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Trötta och med hemlängtan så ät de på väg tillbaka efter ett äventyr tillsammans. Det blev inte så lyckat och de har mest letat runt efter saker som inte fanns uppe i bergen, följt med en expedition som fick slut på pengar. Det regnar och värmen ifrån ett värdshus en bit ifrån vägen som de nyss hört om ifrån en handelsman låter lockande. Väl där så är stämningen låg och inte mycket folk, men det är värm och finns både god mat och dryck. Nästkommande dag så ska de fortsätta men upptäcker snart att de kommer till samma värdshus igen, och igen, och igen... varför kan de inte komma vidare, vilken hemlighet döljer sig i byn och vilka krafter ser till att dagen upprepar sig.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Lura ut de djupare på slätten..älskar asharinaslätten! Röd sand, klippor, öken, auser, jordbestar, ormar och annat otyg.
Har de något föremål så kanske de blir bestulna av några auserbarn mitt i natten, gå vilse.

En helig plats för auserna kanske håller på att exploateras av 1. Asharier, 2. Cirefalier, 3. Vetenskapsmän 4 magiker. Asharierna och cirefalierna vill skap bosättning, Vetenskapsmännen har hittat fornlämningar, magikerna vill mäta fältstörningar etc. Problemet är som sagt att platsen är helig för auserna och inkräktarna har varit väldigt tydliga (vapen) att vildingarna inte har något att säga till om.
RP kan komma in på olika sätt och vilken sida av konflikten de hamnar på får vara öppet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Som du säger så är Asharina halvön verkligen "the place to be". Asharien är det bästa fantasy land jag sett till något rollspel, och västmark är riktigt trevligt det också.

Sorgernas brunn är ett äventyr med en ganska bra grundidee som med fördel kan spelas av en ny äventyrargrupp, även om den episka upplösningen kanske borde moddas lite för att passa ihop med den med lågmälda huvuddelen.

Finns ett äventyr till Jarla också, som jag dock inte spelat eller läst.

Tar de sig sen till Soldarn, så finns det eminenta äventyret regnsynd som inleds med en slutet av båtresa (från Asharien) till Soldarn. Äventyret "armandes sista hand" är riktigt bra och utspelar sig både i Soldarn och Asharien, och när rollspelarna blivit riktigt varma i kläderna kan du slänga på dem det kanske bästa äventyret som skrivits, "de fördömdas sista hopp" som utspelas i Soldarn och på Takalorr.

Så där har du fem mestadels riktigt bra äventyr att starta med innan du drar igång med kampanjen sylfens vrede!

Skit att knåpa ihop något eget, det blir nästan garanterat inte lika bra, väl förberett eller kul för spelarna.
 
Top