DoD Äventyrsförslag för kids

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Jag har egentligen redan bestämt mig, men tänkte för skojs skull kolla med er så jag valt rätt.

Imorgon ska jag spelleda Drakar och Demoner på bibblan för påsklovslediga ungar (10+). Jag körde Ridders Rös på sportlovet och det var succé. Jag tror att den gruppen anmält sig igen, så de måste ju få spela något annat. Jag har även en till grupp som ifall de är helt gröna får gå ner i röset, men kanske kommer bestå delvis av sportlovsgänget. Så jag har valt ut två äventyr att ha som alternativ till Ridders Rös.

Min fråga blir, vilka skulle ni välja i denna situation? Barn, förstagångsspelare mer eller mindre, som testat Ridders Rös och älskat det.

(Jag väljer alltså bland de färdiga äventyren från kickstartern)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Trolletinn. Ett begränsat område fyllt med action och mystik. Samt att det poängterar att alla problem inte behöver lösas med våld.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Trolletinn. Ett begränsat område fyllt med action och mystik. Samt att det poängterar att alla problem inte behöver lösas med våld.
Gott! Det är ett av de jag tittat och tänkt på.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Det blev Trolletinn, och Oraklegrottan. En tjej som kom att vara med i bägge äventyren, och nu har spelat Ridders Röd, Trolletinn och Oraklegrottan var särskilt förtjust i den senare. Och hon och även de nytillkomna vill veta när och hur vi fortsätter :) Jag får nog göra en längre write up, men här kommer några bilder och text jobbet la upp på facebook *skryt* *stolt* (Det är egentligen helt galet att en hobby jag haft sen jag var 11, och som inte är mitt jobb, är något jag kan göra en hel dag på jobbet, med dagens 11-åringar...)

dice.jpgdod.jpg

”När spelar vi nästa gång?” blev frågan efter gårdagens session av Drakar & demoner.
”Det näst bästa från när vi spelade Drakar och Demoner på MKC igår var att det var spännande och roligt. Det bästa var att barnen som var med vill spela igen.” Svarar barnbibliotekarien Anders när en kollega frågat hur det gått.
Anders, som jobbar på Alby bibliotek, är den som tog initiativet att dra igång lovaktiviteten: rollspel, och är även den som lett äventyren som en s.k. ”game master” (spelledare) under både sport och- påsklovet.
Det syns och hörs klart och tydligt att deltagarna vill fortsätta äventyret, och att flera andra nyfikna visat intresset att delta framöver - detta blir alltså absolut inte den sista gången Anders håller i en rollspelssession, så håll utkik efter framtida datum!
 
Top