Nekromanti Äventyrsbökerna!

Jimpa

Veteran
Joined
1 Nov 2002
Messages
41
Location
Sigtuna
De där äventyrsböckerna har jag aldrig fattat... Är det böcker med ett långt långt äventyr som man kan spela???? I så fall är dem bra!??!?!
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Om det är Jarla och de andra äventyren som Neogames har gjort så ja de är långa äventyr. Det kommer ju snart en kampanj om jag inte mins fel. Diamantäpplet heter väll första delen.

Men de andra äventyren är roliga.
Jarla - Utspelar sig i staden Jarla. 4/5
Sorgernas brun - Utspelar sig i Soldarn tror jag..(har ej spelat)
De fördömdas sista hopp - (har ej spelat)
Regnsynd - Utspelar sig i byn Lundby eller nåt sånt 5/5 mycket roligt...

Kommer inte ihåg om det finns fler.

Mvh coZcin
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Okej men regnsynd är ju för jäkla roligt att spela...hmm kanske ska låta spelarna spela det igen!

lycka till..
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jarla är som sagt en mycket användbar modul. Jag håller med om ditt betyg.

När det gäller Sorgernas brunn så får den betyget 3/5, det är ett högst ordinärt äventyr.

De fördömdas sista hopp kan blir riktigt bra med en duktig SL, men det är inte riktigt lika hållbart som "Jarla". Betyget blir 3,5/5

Regnsynd har jag tyvärr aldrig haft tillfälle att testa.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Min korta recenssion:

Jarla är inte bara ett äventyr, det är även en omfattande stadsbeskrivning. Jag har bara spelat Jarla (spellett de andra) och det var inte särskilt kul - jag kan tyvärr inte uttala mig om äventyret i sig då jag inte har läst hela modulen. Jarla kommer du antagligen ha mer nytta av i en längre tid än de andra äventyrsmodulerna, just eftersom att staden finns beskriven där...

Sorgernas Brunn, De Fördömdas Sista Hopp och Regnsynd tror jag att spelarna tyckte om när vi spelade det. Eftersom att jag spelledde så kan jag bara ge dig min åsikt:

Sorgernas Brunn är bara att "köra på" så att säga, det är inte särskilt avancerat och det hela känns lite "B-igt" av någon anledning. Om jag skulle rekommendera dig någon av äventyrsmodulerna så skulle Sorgernas Brunn komma sist.

De Fördömdas Sista hopp är ett riktigt långt och välgjort äventyr som kan bli extremt hårt om det spelleds rätt - får jag känslan av i alla fall. Som vanligt sumpade jag det dock, så det blev väl lite halvdant för oss.

Regnsynd är kort men intensivt, inte direkt ett förstahandsval, men på min lista kommer det högre än Sorgernas Brunn i alla fall. Varning: Det är jävligt kort, och man måste praktiskt taget kunna allting utantill.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Regnsynd

Eftersom jag är extremt partisk i målet så undar jag vad du menar med att man måste kunna allting när man SLar Regnsynd?

*nyfiken*
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
Jag är en av "cozcins spelare" och när vi spelade det så tyckte jag att det var väldigt spännande.... Ett tips till dina spelare är att iallafall ha en eller två rp som är bra på att söka och simma...det är ganska användbart ....iallafall när man väljer den vägen som vi valde...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Regnsynd - förklaring

Chill :gremcool:. Jag ska förklara mitt uttalande:

Äventyr såsom De Fördömdas Sista Hopp och Sorgernas Brunn är väldigt styrda, nästan lite förutsägbara ibland (erkänn det bara). Om inte så är det ändå lätt att komma ihåg enskilda händelser från vissa platser när man förbereder äventyret.

I Regnsynd så är det bara en by. Inget mer med det. Äventyret är dessutom inte lika styrt, och man kan egentligen göra vad man vill (som inte är alltför korkat förstås) nära man vill - det leder ändå till samma slut. Detta gör att jag hade vissa problem med att identifiera händelser och konsekvenser utifrån spelarnas handlande, då det ofta inte överrensstämde med vad jag hade väntat mig - just eftersom att äventyret är ganska "fritt" (åtminstone i jämförelse med DFSH och SB). Dessutom så kan man i många fall välja många olika alternativ och tillvägagångssätt som påverkar handlingen, vilket förstås är bra... men det blir komplicerat för min lilla ärthjärna :gremcrazy:.
På samma sätt blir det svårt att förbereda en SLP mellan kakpauserna, just eftersom att en SLP kan dyka upp för första gången när som helst beroende på vad man gör.

Jag är sämst på att förklara men jag hoppas att du förstår mig ändå :gremsmile:.

Så det enda jag ville med min uttalande var egentligen att uppmuntra alla som vill spelleda Regnsynd att läsa igenom det noggrannt, flera gånger, så att man inte klantar till allting och blandar ihop handlingen totalt som jag lyckades med.

Regnsynd får ju till och med andraplatsen på min bästa-officiella-äventyr-till-Eon-lista (tyvärr Marco, DFSH var ändå lite bättre :gremwink:), så det var absolut inget illa menat.

*är trött och har nyss sett Oss Torpeder Emellan - som upplagt för en oprovocerad massaker*
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Nytryck

Är det nån som vet när den nya upplagan kommer. Det är så att jag bara har de två första i trilogin och vill naturligtvis veta hur det slutar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Regnsynd - förklaring

(tyvärr Marco, DFSH var ändå lite bättre ), så det var absolut inget illa menat.

Det är lugnt - jag är väldigt nöjd med Regnsynd själv, om man ser till att det skapades under bara ett par dagar. Jag har inte fått möjlighet att spelleda det själv än, men det kommer säkert.

(Kuriosa - Regnsynd är löst baserat på en quest i det saligt insomnade EON CRPG. Slut på dagens trivia-kunskap)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Eon CRPG -> äventyrsmodul?

Bra att ni gör nånting av det där datorspelet i alla fall. Men eftersom att det ändå inte verkar bli någonting av det hela (Eon CRPG) - varför inte ta "main-questen" och göra en äventyrsmodul av den? :gremlaugh:

Eller en Morrowind-mod? :gremsmirk:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Eon CRPG -> äventyrsmodul?

Main-questen är väl att rädda Soldarn från den genomonde Amirro Silversparre? :gremwink:
Och den sortens kampanj kan man väl trixa ut själv med hjälp av Asharien & Soldarn?
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Tycker tvärtemot...

Lustigt. Jag tycker precis tvärtemot. I styrda äventyr är det viktigt att detaljerna blir som det är nedskrivet, annars riskerar övergången mellan nyckelscenerna att bli märkbart skev. Jag har en hel mängd Neogames-äventyr i min bokhylla, men jag har bara spellett några enstaka av de. Tycker det är för jobbigt att läsa in ett 48-sidigt äventyr så att man kan spelleda det som det vore ens egen äventyr och inte bara något som läses innantill. Då föredrar jag kortare (inte i tid, utan i text) äventyr, såsom Regnsynd.

/Emil
 

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Regnsynd

När våran spelgrupp spelade Regnsynd (Mouja var SL) gick det ganska segt och vi hade
dessutom tidspress på grund av öh... jag tror det var någon som hade boxningsträning...
ja ja i alla fall då tyckte våran kära
Spelledare att det skulle sitta fint med en extra bok som följde med Regnsynd: Regnsynd for Dummies.
Kanske skulle sitta fint med en sådan. :gremwink:

Det tog ungefär en timme mer en väntat, minst!
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
[Arvids spelgrupps spoiler]

Main-questen är väl att rädda Soldarn från den genomonde Amirro Silversparre?

Amirron Silversparre får inte kallas ond i min närvaro! Jag gillar honom för mycket för det, så mycket att han kanske blir kung en dag.. :gremwink:
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Re: Eon CRPG -> äventyrsmodul?

Eller en Morrowind-mod?

SL mouja i våran spelgrupp gjored ett uppdrag utifrån morrowind och det vart jäkligt bra!!
 
Top