Äventyrsakuten - barnamördarna

Ok, jag har totalt stille i skallen och vet inte hur jag ska fortsätta äventyret framåt.
Mina tre spelare Jora, Fingolas och Pauric har efter ett krogslagsmål blivit nerskickade till kloakerna som botgöring. Nere i kloakerna ska de tre äventyrarna döda stadens kloakråttor. Borgmästare gör detta till ett jippo och för att stärka sin populäritet samt visa för invånarna i staden att han verkligen har som plan att städa upp bland det bus och stök som finns i staden. Han vill att invånarna ska kunna röra sig tryggt i staden.

Väl nere i kloakerna stöter spelarna på två fängslade barn som väntar på att bli offrade till den "demon" som livnär sig nere i kloakerna. Demonen livnär sig genom att en grupp högt uppsatta invånare, bankirer, adelsmän osv kidnappar barn från stadens slum och socioekonomiskt utsatta och offrar dess till demonen i hopp om at få mer makt i staden. Demonen har såklart lurat dem.

Mina tre spelare har lyckats döda demonen, frita de två barnen, en flicka och en pojke, samt även frita fyra andra äventyrare som varit fängslade av demonen. På väg upp blir Fingolas väldigt misstänksam mot det ena barnet som de har fritagit. Det är något som inte stämmer med pojken, han varken talar eller rör sig som ett barn. På väg tillbaka visar det sig att Fingolas misstanke stämmer och precis innan kloaköppningen förvandlas pojken till en vuxen man med hög hatt och galet leende. Mannen dödar flickan för att kunna fly genom en portal. Mina spelare har nu mött sin nemesis Scilas.

Förtvivlade och chockade, i synnerhet Pauric som lyckades skapa ett förtroende hos den lilla flickan som mördats av Scials. Väl uppe från kloakerna möts äventyrarna av pompa och ståt, applåder och hurranden. Pauric försöker genom sin magi återuppliva flickan men utan framgång och svimmar. Firandet från stadens invånare tystnar och borgmästaren samt stadens vakter eskorterar äventyrarna till stadens palats för förhör.

Det vi har framför oss är Pauric som ligger i koma, Fingolas som är väldigt misstänksam mot stadens borgmästare, Jora som är en munk på genomresa som enbart vill sprida värme och sin tro till folket, fyra nya äventyrare varav en av dem Sentolios som tyr sig till Fingolas då de båda är alver. Borgmästaren är fortfarande i chock och vet inte vad han ska tro. Jag tänker att Pauric ska få vakna upp på stadens nunnekloster där han blivit ompysslad av stadens nunnor. Det ingen av dem vet är att abbedissan är en av dem som har kidnappat barnen till demonen nere i kloaken. Det kommer uppdagas att det är 11 personer som har kidnappat barn och offrat dem för att få mer makt. Bland dessa 11 är det bankirer, adelsmän och lärda.

Min spontana tanke är att borgmästaren kommer släppa de tre äventyrarna som blev fritagna av mina spelare, dessa tre lämnar staden. Dock kommer Sentolios stanna kvar då han har sett flera av personerna från, som han kallar dem, "barnamördarna". Sentolios berättar för samtliga inblandade vad han har sett och en utredning kommer att tillsättas. Vad tycker ni? Ska jag delge Fingolas och Jora vad Sentolios vet så att de får ett informationsförsprång gentemot Pauric som ligger i koma på nunneklostret? Det vore ju fräckt om Pauric kunde för en relation till abbedissan för att senare uppdaga att hon är en av barnamördarna.

Ge mig tips och goda råd? Som sagt, det är stille i skallen just nu...

Borgmästaren är inte en av barnmördarna? Hur ställer han sig till dessa 11? Är de såpass mäktiga att han behöver deras stöd och kan tänka sig se mellan fingrarna? Eller kan han se en öppning för att göra sig av med rivaler?

Vill du spela scener med bara några av rollpersonerna närvarande? Alltså hoppa mellan Pauric och de övriga?

Om du vill kan du ha en scen där Pauric lär känna abedissan, sen får de två övriga spelarna reda på vad Sentilios berättar. Det blir the big reveal, ojdå, vem vårdar mig egentligen? Mer än så och du behöver antingen ha spelare som spelar med metakunskap eller ha temporära rollpersoner. Det senare kanske kan vara ett helt spelmöte, Pauric och två inhoppare kör ett litet nunneäventyr.

Borgmästaren är inte en av barnmördarna? Hur ställer han sig till dessa 11? Är de såpass mäktiga att han behöver deras stöd och kan tänka sig se mellan fingrarna? Eller kan han se en öppning för att göra sig av med rivaler?
Bra frågor. Borgmästaren kommer inleda en utredning och allt eftersom de får reda på vilka som tillhör de här hemska elva barnamördare kommer borgmästaren söka upp dem och ställa dem inför rätta. Dessa elva är inga rivaler till honom så han kommer inte sky några medel för att skipa rättvisa. Borgmästaren är en bra man och detta är ett sätt för mig att få min spelargrupp att förhoppningsvis förstå detta. Borgmästaren kommer tillsammans med sitt säkerhetsråd erbjuda mina tre spelare att hjälpa till att leta rätt på och ställa barnamördarna inför rättvisa. Om spelarna går med på erbjudandet kommer de även att få en mindre nedgången borg att vistas i, som deras bas mellan äventyren. Min vision är att spelarna blir en självklar del som stadens beskyddare och även senare stadga sig och väljer att leva sina liv i Ambrilla.

Vill du spela scener med bara några av rollpersonerna närvarande? Alltså hoppa mellan Pauric och de övriga?

Om du vill kan du ha en scen där Pauric lär känna abedissan, sen får de två övriga spelarna reda på vad Sentilios berättar. Det blir the big reveal, ojdå, vem vårdar mig egentligen? Mer än så och du behöver antingen ha spelare som spelar med metakunskap eller ha temporära rollpersoner. Det senare kanske kan vara ett helt spelmöte, Pauric och två inhoppare kör ett litet nunneäventyr.
Njae, jag har funderat lite över detta och jag har gett varje spelare en individuell text att läsa innan nästa spelmöte. Jag önskar nog att få spela med samtliga samtidigt men där de har lite olika information. Min spelare Jora som är munk har för första gången både fått se och höra sin gud Helios tala till honom. Spelaren Fingolas har fått en text där han får flashbacks till sin bror och där saknaden efter sin bror växer. Pauric ligger för tillfället i koma och där kommer han strax få en text där han tillsammans med den mördade flickan sörjer det som hänt. Pauric är den som är mest emotionellt investerad i äventyret då flickan, Elsie, fick ett förtroende för honom då han är halfling och bara lite längre än henne själv.

Min tanke är att Pauric kommer att vakna på nunneklostret där han har blivit ompysslad av nunnorna och även av abbedissan. De övriga spelarna kommer besöka honom och efter en stund blir de tillsammans med de fyra nya äventyrarna satta i ett rum de behöver redogöra för vad som hände nere i kloakerna.

Hmm. Det är klart, konspirationen kanske inte avslöjas på en gång. Sentilios har sett alla 11 (?) men vet väl inte vilka de är uppe på ytan.

Men, om jag var spelare i detta skulle jag få panik när jag fick veta att det finns 11 mäktiga aktörer som är demondyrkare och påväg att bli avslöjade. De lär ju inte sitta och rulla tummarna.

Min slutsats skulle vara att Sentilios är i absolut livsfara. Även rollpersonerna lär ju vara i fara, och borgmästaren. Kanske inte utsatta för lönnmord, men väl miskreditering.

Och, det känns för mig som superkonstigt att bland 11 mäktiga, inklusive bankirer, inte finns rivaler till borgmästaren. Detta skulle inte flyga idag i våra politiska system eller i Visby anno 1208, skulle jag tänka. En bankir kanske inte själv är en kandidat (fast, varför inte? Låter som en bra bakgrund för att bli politiker), men väl någon som kan sponsra en? Abedissan har gud på sin sida och kan med sin auktoritet svärta ner både rollpersonerna och borgmästaren osv...

Men, jag ska inte vara överdrivet kritisk. Du har en bra set up och dina spelare kommer säkert ha det jättekul.

Hmm. Det är klart, konspirationen kanske inte avslöjas på en gång. Sentilios har sett alla 11 (?) men vet väl inte vilka de är uppe på ytan.

Men, om jag var spelare i detta skulle jag få panik när jag fick veta att det finns 11 mäktiga aktörer som är demondyrkare och påväg att bli avslöjade. De lär ju inte sitta och rulla tummarna.

Min slutsats skulle vara att Sentilios är i absolut livsfara. Även rollpersonerna lär ju vara i fara, och borgmästaren. Kanske inte utsatta för lönnmord, men väl miskreditering.

Och, det känns för mig som superkonstigt att bland 11 mäktiga, inklusive bankirer, inte finns rivaler till borgmästaren. Detta skulle inte flyga idag i våra politiska system eller i Visby anno 1208, skulle jag tänka. En bankir kanske inte själv är en kandidat (fast, varför inte? Låter som en bra bakgrund för att bli politiker), men väl någon som kan sponsra en? Abedissan har gud på sin sida och kan med sin auktoritet svärta ner både rollpersonerna och borgmästaren osv...
Du har ju helt klart en poäng här med att spelarna samt de andra äventyrarna skulle hamna i livsfara. De fyra andra äventyrarna kommer att lämna staden då de varit fängslade så länge och vill tillbaka till sina familjer och egna liv. Jag tänker mig också att av dessa elva är det egentligen bara tre stycken som mina spelare eventuellt skulle behöva frukta, abbedissan är en av dem.

Anledningen till att barnamördarna kidnappar och offrar barn är ju för att de vill ha makt, rikedomar och magi. Inget av det har blivit infriat mer än att vissa av dem lever i villfarelsen att de har blivit mer "intune" med magin i världen och då gör dem mer fruktade, inte heller detta stämmer. Jag ser nu att jag kanske använder bankirer felaktigt. Jag tänker mig högt uppsatta bankmän som genomför handel med andra städer och annat, kallas inte det bankir?

Måste tacka för responsen, du får mig att tänka lite hårdare och det är bra.🙏

Här kommer lite lösa förslag, kanske är det något som passar?

Dela upp informationen/försprånget/spåren
  • Låt Jora och Fingolas få ett informationsförsprång från Sentolios, men inte detaljer, bara tillräckligt för att sätta bollen i rullning, t.ex.
    • han känner igen flera ansikten (om han skulle se dem)
    • han är säker på att de tillhör stadens elit
    • han tror att någon i stadens religiösa sfär också var inblandad, men han är inte säker på vem
  • Låt Pauric få chansen att knyta an eller fatta misstankar mot Abbedissan när han vaknar, dvs ett annat spår. Kanske till och med vissa ömma känslor? Eller är det så att hon ångrar det hon gjort?
Borgmästaren
Jag skulle undvika att göra honom för stark och god, då blir han tråkig. Varför har han inte reagerat på 11 saknade? Två intressanta alternativ:
  • Den svaga: Han är feg, svag och lite okunnig. Han var bara ute efter ett jippo, men nu fattar han att något större är i görningen. Men han vågar inte göra något på egen hand. Spelarna kan få en allierad i honom om de hjälper honom, men det blir en lite svag allierad som behöver hjälp då och då.
  • Intrigören: Han har anat att det rör sig bland stadens elit och misstänkt att de har med försvinnande att göra. Men han har inte vetat hur många och vilka och han har inte kunnat göra några drag mot dem. Men nu vill han använda rollpersonerna som brickor i spelet.
Oavsett så kan han bli en allierad, men inte en stark och supergod (dvs tråkig) sådan.

Sentolios
Gör inte honom till SLP som vet allt. Låt honom veta någonting, men inte för mycket. Och han får gärna ha fel i något också.

Scilas
Vad är hans mål? Det behöver bestämmas. Mycket faller nog på plats av det. Han behöver ett intressant motiv och mål, inte bara "vara ond" eller "jävlas med rollpersonerna".

De elva
Gör dem inte till en enad grupp utan låt dem ha olika motiv. Det bästa är om de även konkurrerar med varandra. Lite exempel:
  • Någon är fanatisk
  • Någon är opportunistisk
  • Någon vill hoppa av
  • Någon är inlurad
  • Ett par vill bli ledare och är beredda att döda varandra för att bli det
  • Någon tror sig vara demonens gunstling
  • Någon jobbar har infiltrerat gruppen och dyrkar egentligen en annan demon

Möjliga händelser/scener
  • Pauric vaknar upp och det är bara abbedissan i rummet - hon gråter (ånger)
  • Två av de fyra äventyrarna hittas döda utanför staden - det verkar som att den tredje dödade dem - varför? Är han besatt?
  • Sentolios berättar vad han vet för Jora och Fingolas. Strax efter blir han överfallen av mystiska personer, men klarar sig?
  • Jora och Fingolas blir överfallna. Eller hotade (lämna staden eller....)?
  • Ett eller två barn till försvinner - de elva är rädda att demonen blivit sur eftersom det tidigare offret misslyckades. Den här gången har de dock haft bråttom och de har lämnat något spår.

Slutord
Det jag tror mest på är på att försöka bygga något på relationen mellan Abbedissan och Pauric. Det kan bli något intressant av det.

Back