"2d grafik eller 3d"
Generellt  sett så gillar jag spel som använder polygoner  men som ändå utspelas i två dimensioner. Ett tvådimensionellt shoot-em-up gör mig riktigt glad, bara att panga på så  mycket man  vill, men grafiken får gärna bestå av polygoner istället för pixlar. Vissa animationer  (såsom  roteringar) blir mjukare och följsammare  då.
Men  oftast så bryr  jag mig inte så  mycket om  den  grafiska tekniken. Den grafiska designen  är  betydligt  viktigare för mig. Idag så tycker  jag  många  spel ser skittråkiga ut, allt krut läggs på tekniska kvaliteter men det saknas folk med originella och fantasieggande idéer.
Nå, ett problem har jag med polygoner; det är så svårt att se hur allt egentligen ser ut. Alltså; när det gäller pixlar så ser  man  ju exakt samma  sak som vad grafikern har ritat. Det gör att man alltid ser precis allt, men när det gäller polygoner så kommer jag ofta på mig själv med att vilja titta på allt ur olika vinklar så nära  som  möjligt för att jag ska få se  alla detaljer. Det gör mig jätteotillfredsställd när jag ser någon  detalj på ett monster som jag inte riktigt fattar vad det är för något, och när jag försöker gå  nära för att  se  efter ordentligt så envisas han  med att bara döda mig hela tiden. Mycket irriterande. I FF9 så blev jag galen  för att jag aldrig riktigt kunde få en bra bild på hur Freya egentligen  såg ut. Har hon människo- eller råttögon? Hur ser hennes  mun ut egentligen, som  en myrsloks eller en gnagares? Det tyckte jag gjorde det  svårt att spela det spelet, jag kunde inte riktigt projicera handlingen i mitt huvud, på  samma sätt som jag  kan  med karaktärerna i FF6.
Så...  tja...  polygoner  är bra på sitt sätt, men pixlar har också fördelar. När jag tänker på spel vars grafik verkligen har betytt något för mig, så är det nästan bara pixelspel som ploppar upp i mitt huvud:
- De stora svamparna i Super Mario. Och Lakitu!
- Ninjan och den där sköna statyn i Bruce Lee (C64)
- Hajarna i Shadow of The Beast (Amiga)
- Kungen tar drottningen i Battlechess.
- Marley i Monkey Island
- Boven i Keystone Capers (Atari 2600 (old school!!!))
- Omgivningarna i Another World.
- Fäktningarna i Prince of Persia.
- Blanka i Street Fighter 2.
- Labyrinterna i Phantasy Star.
- Erm... Strip Poker till  C64.
- Law of the West (C64)
- Qbert
- Inledningen till FF6.
- Parodius.
- Den första jätten man möter i Double Dragon.
- Stridsvagns-  och  luftskeppsbanorna i Super Mario 3.
...och bland polygonerna:
- Dinosaurieplaneten  i StarFox.
- Quistis i FF8.
- De där hoppande sakerna i Quake
- Min första landning i Frontier.
typ. Pixlar  har varit  viktigare  för mig,  och är det  nog fortfarande.
/Rising