Nekromanti Äventyrs ide.

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Denna äventyrs ide kräver att spelarna är datorkunniga..

En spelfirma i SFS ( Skandinaviska Förenta Staterna ) har byggt en av värdens största och mest framgångs rika VR värdar de baserade den på Mundana från rollspelet Eon..
Spelare från hela värden loggar upp och spelar virtuell "live" i denna spelvärd i former av Mäniskor, Alver, Dvärgar och Misslor..
Allt funkade perfekt genom "Magi" simulatorn kunde magiska effekter fås och sen hände det en Rouge AI sökte skydd i Mundana simulationen och har nu i form av en Drake börjat tillfånga ta spelare och driva bort dom från spelplan genom terror metoder och aggresiva säkerhets program.
Nu försedda med de bästa program vapnena skickas spelarna in för att smyga sig in i Drakens borg som vaktas av Dator simulerade Tiraker för att där kunna driva bort eller döda Ai..
Alternativt få AI att samarbeta med "Mundana" programet...

När spelarna loggar in i Mundana så ge dom en Eon figur och använd Eon spelet ser 100% verklig ut men OM man dör vilket Lätt händer så får man göra en ny gubbe och börja från början.
Slottet där draken bor ligger alltid i ett land långt från där spelara håller till ( Mundana tid ) vilket gör att de måste spela spelet några månader ( mundana tid ) vilket är i riktiga värden motsvarar 3 stycken 8 timmars pass. ( man kan sava och logga ur från senast platsen )


http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm
 

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Lite små skumt men det skulle kunna funka.
Ganska kul idee. Då kan man ju använda sina EON gubbar.

Tänka om AI:n skulle kunna få tag i en holo projektor och skrämmas lite med en massa frakk trukks vakter.
Eller genmanupulera fram dom.
Det skulle vara kul.

The Cateran call it a screening process.
The dead are in no condition to argue.
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Intressant ide.
Hmm undrar om en hacker skulle kunna ändra sina grundegenskaper lite fördelaktigare?
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Viritual Kobold!

Om företaget bakom VR världen har anlitat spelarna så borde dom ju kunna ge spelarna varsin drakkropp att leka med eller iallafall låta dom vara värsta feting kobolderna...
Kul idé som kommer tilltala alla smygkobolder :]
Själv spelar jag inte Eon men jag spelar gärna äventyret om/när det kommer...

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Re: Viritual Kobold!

Om företaget bakom VR världen har anlitat spelarna så borde dom ju kunna ge spelarna varsin drakkropp att leka med eller iallafall låta dom vara värsta feting kobolderna...

Eller varför inte bara skicka in karaktärerna som sig själva, med den utrustning och cybertech de behöver? Hur många tiraker kan en 15mm teflonkula penetrera?

Devastator


We need guns. Lots of guns.
-Neo, The Matrix
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Viritual Kobold!

Hmm.. brukar inte utrusta mina RPs med såna super grejjer. Men även en tirakier borde få rätt ont av en .40S&W genom halsen

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Viritual Kobold!

Tänk er hela spelplan "Mundana" som en form av Passiv AI ljust nu styrd av en annan AI som tagit över komandot.
MundanaAI är stor kraftig program som har nograna spelregler om VAD man får göra och vad man INTE får göra som formar HUR spelare uppfattar den virtuella planen.
I centrum finns en Comand nod ( ser i spelplan ut som ett torn ) och med rätt dator koder kan man komma ge order till MundanaAI och styra vad som troligen kommer att hända..
Det är där som den mindre AI har belägrad.
Istället för att en av Neocorps programerare så "sitter" AI där och styr den använder MundanaAI farligaste soldater Tiraker för att vakta tornet coh den har själv farliga "vapen" och MundanaAI har därför gett den kroppen av en drake.. ( JU störe och mer offensivt program desto farligare "kropp" )


Därför IT spelvärden har vissa funktioner som kontrollerar hur och vad som får finnas.
AI har tagit över hela spelplan och hindrar folk att använda allt för koboltiska grejer som att göra sig till Drake eller skaffa sig en UZI.
MEN genom att spelbolaget kan använda sig av bakdörrar och hemliga "fuskt" koder kan spelarna ändå få några små fördelar och möjlighet att driva bort AI...


http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Matrix goes Medieval!

fuskkoder?
ökad snabbhet? styrka? tålighet?
vad har vi då?

Matrix goes Medieval!

Den förste som klagar på offensiv får äta Ripperdocs kängor.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Matrix goes Medieval!

Tja jag tänkte mig att fuskoderna bara kunde ge...
Fuskoder som kan ge: Maxade grundegenskaper, Högt färdighets värden, Bra rustning, bra transport,
Osv..
I viss mån även minska skador osv.
Du fattar poängen eller hur..
I och med att Mundana dator Livet i sig måste vara en gigantisk kraftig men EJ självmedveten AI så tvingar den alla att spela spelet INOM de regler som den har.
Tyvär så har en Mindre SJÄLVMEDVETEN Ai tagit över kontrollen av Mundana AI den kan i viss mån styra Mundana men än kan den inte ändra Mundanas grundprogramering.. ( Bara jävlas med spelare )
Tyvär så har den tagit över systemoperations tornet den som kontrolerar tornet kan styra MundanaAI enligt de regler och begränsningar som MundanaAI kräver.
SÅ både den och spelare måste spela inom mundanas begärsningar.
Men som SystemOperatör så kan den Elaka AI ta formen av Drake och skicka armer mot "hjältarna" givet viss ÄR hjältarna smarta kan de unvika och gömma sig för armen som bar % chans att lyckas att hitta..
Exempel kan tas.
Tirak Arme, Hög anfalls strids förmåga BRA % på mord.. Dålig förmåga på försvar... Låg procent på Bakhåll och list ( gillar att lata sig ).. Bra på spåra.. Samarbetar EJ med Alver eller Dvärgar..
Dvärg arme... Normal anfalls förmåga % på mord... HÖG förmåga till självförsvar... Hög procent på bakhåll och list ( extremt diciplinerade ).. Dåliga på att spåra... Samarbetar EJ med Tiraker, Samarbetar Dåligt med Alver %chans till inbördes strid..
Alv Arme... Medelhög anfalls förmåga % på mord.. Normal förmåga till självförsvar... Medelhög procent på Bakhåll och list ( Diciplinerade ).. medelbra på att spåra.. Samarbetar Ej med Tiraker, Samarbetar dåligt med Dvärgar % chans till Inbördes strid...

Tja resten kan ni som spelare lista ut.. Ni kan använda % eller Eon egna värden..
Armen som den elaka AI skickar ut förmåga styrs av Mundana AI enligt de regler som Mundana har att använda sig av...

Den Självmedvetna AI mål kan vara att kanske ta över och programera om Mundana AI
eller så är den självmedvetna AI gjord av konkurenter till Mundana AI och skickat för att sabbotera mundana Virtiual Livet..

EN tänkbar tvist är TÄNK om hela mundana I Eon är en del av Mundana AI och en eller fler av personerna från spelet skickas AV AI till några AP ( Articifiella Personer ) kroppar som den har byggt och ut i Neotech..
Tänk nu har vi några som hela sitt liv trott sig vara Tirak/Dvärg/alv coh igentligen bara var ett program i en AI och nu fått riktiga kroppar i en verklig värd.. tyvär så kommer det nog bli en kort men våldsamt liv de har..

http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Otherworlds

Påminner starkt om min idé för DC Heroes-äventyr:
En kille som heter Todd nånting har den magiska förmågan att skapa ett faktiskt existerande universum (med medvetna varelser i som handlar självständigt) ur sin fantasi och sedan med nån slags ritual skicka dit folk från den här världen, där de får en annan identitet men behåller alla minnen från den här världen. När väl ritualen utförts kan personerna hoppa som de vill mellan vår värld och den andra. Rätt mycket som ett online-spel kan man säga. Dock, eftersom det som skulle vara datorstyrda karaktärer definitivt tycks ha medvetande så är det moraliskt lite mer komplicerat. Dessutom är det inte så nyttigt att dö i "spelvärlden", så spänningsmomentet ökar något. Ändå, Todd är i rollspelssvängen och ett rollspel för underhållnings skull är vad världen kommer att användas till. Men de flesta inblandade är någorlunda sjyssta personer. Bränna byar för skojs skull är liksom aldrig aktuellt... förrän...

En kille vid namn Daniel Cobblepot (brorson till moi) får nys om den här grejen. Han har inga superkrafter i den här världen, bara vissa kunskaper i ockultism (som gör att han kan köra lite ritualmagi och så, men inget speciellt imponerande). DC tvingar Todd att släppa in honom i sin värld, och sätter honom sedan djupt nedsövd i sin lägenhet så att han inte skall ställa till några bekymmer i någondera världen. Sedan...

En stor svart jävla hypermäktig örngud dyker upp i "spelvärlden". Den tar kontroll över allting och är farlig för både "spelarna" (som den ser som konkurrenter) och "slp:na" (som den ser som boskap, typ). En av RPna (de "riktiga" RPna alltså) kontaktas av en gammal vän som deltagit i "rollspelet". De får gå in i spelvärlden (vi får förutsätta att andra än Todd kan utföra ritualen) och försöka fixa till saker. Vilka de blir i "spelvärlden", och vilka krafter (om några) de har har de ingen kontroll över. Örnen är som sagt supermäktig, men den har en ganska stor svaghet: Hör den sitt namn från den verkliga världen förvandlas den för några sekunder till Daniel Cobblepot (men stannar alltså "in-game"). Några andra små sätt att besegra örnen finns väl: kanske kan man få den att ge upp om man hotar skära halsen av Daniel Cobblepot, får man någon form av förståelse för hur "gubbskapningsmekanismerna" fungerar går det troligen att hitta personer i den verkliga världen som blir lika mäktiga som örnen, Todd kanske har lagt in nån slags "fusk" nånstans...

och... ja, det var väl mer eller mindre det hela...

I am Penguin!

Pingvinen jagar ensam.
 
Top