Nekromanti Äventyrs hjälp!

Selinmartin

Veteran
Joined
27 Jul 2005
Messages
19
Jag håller på att skriva ett äventyr till mina oerfarna spelar och det kommer utspela sig i Asharien och Sunariskogen och kommer att gå ut på att alla är Kraggbarabarer som kommer till staden Jarla och får veta att två misslebarn har blivit bortrövade av Tiraker och att deras far och mor ger ut en stor belöning till den som kan hitta dem och ta hem dem oskadade och så fär man rabatt på allt missleöl man köper i föräldrarnas ölstuga , dock kommer det inte aat bli så lätt då Sunariskogen vimmlar av monster och otyg som vill förhindra att rollspersonerna finner de stackars barnen.

Jag tror att det kan bli ett roligt äventyr men vill ha er syn på det hela och undrar om det finns saker jag borde ändra eller lägga till.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Jag tror att det kan bli ett roligt äventyr men vill ha er syn på det hela och undrar om det finns saker jag borde ändra eller lägga till."

Vad gör kraggbarbarerna i Jarla? Varför ska de hjälpa några misslor de inte ens känner (om inte jag minns fel så blev hela den här "heliga varelser"-grejen avklarad som ett missförstånd)? Varför rövade tirakerna bort misslorna i första taget (de är värdelösa slavar och går inte att para sig med, det skulle väl vara ölet i såna fall)? Varför vill Sunariskogens vimlande monster och otyg hindra rollpersonerna att hitta barnen? Varför flydde tirakerna in i den alvrika Sunariskogen?

Sedan borde du sätta ut mer punkter när du skriver.

- Danne, no offence.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jävla gullig saga :gremgrin:

Som det nämndes borde tirakerna ha en anledning till misselnappningen. Utpressning verkar rimligt, men vem skulle vilja sätta sig i fara för några tunnor öl (då misslor inte har mycket pengar).

Om du tänkt det som ett "gå till tirakerna och döda alla random-encounters som är i vägen" äventyr borde du planera skogens faror i detalj.
Ett monster, xenophobiska thismer eller rövare bör göras unika så att kraggerna känner att det är "faran" istället för "en fara".
Dessutom måste faran verkligen vara farlig, eller åtminstone otäck. Det är inte så troligt att någon överfaller ett gäng vandrare om oddsen inte pekar åt deras egen fördel.


Sunariskogen vimmlar av monster och otyg som vill förhindra att rollspersonerna finner de stackars barnen.
Varför vill de det!?
 

Selinmartin

Veteran
Joined
27 Jul 2005
Messages
19
Tack för allt stöd kring mitt äventyr.
Jag gjorde en lista som ni föreslog och kom fram till följande:

1: Kraggbarbarerna är i Jarla för att deras gamle farbror bor där då de alla är släkt och för att fira hans födelsedag,

2: Jag har även gjort en detaljerad karta

3: Jag har bestämt att Tirakerna rövede bort barnen för att få pengar av misslornas föräldrarsom som ovanligt nog hade en del pengar

4: Tirakernas näste är i Sunariskogen för att de tror att ingen skulle ta sig in dit för några misslor och därför skulle föräldrarna betala dem.

5: Monstern i fråga är en Vrakh som blir väckt av att rollpersonerna använder dennes grotta som skydd från regnet
den får ett raseri anfall och striden bryter ut.

6: Rollpersonerna möter även andra personer i skogen som
t ex några vänliga jägare och några gravplundrare samt ett band rövare.

7: Tirakerna har en stor grotta där de håller misslorna fångade , dit kommer förhoppningsvis rollpersonerna och finner de små barnen utsvultna och iskalla .

8: Om rollpersonerna inte är för skadade på vägen tillbaka sätter jag nog in en jordbest.

Mer tips tack!
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
dessa monster som dyker upp jämt det blir nog roligar om man möter på mer folk i stället för monster som hoppar upp bakom en buske. kan ju ta med en alv stam som hjlper dom elelr krigar mot dom det är ju alver som håller till i den skogen
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
(om inte jag minns fel så blev hela den här "heliga varelser"-grejen avklarad som ett missförstånd)?
korrekt. men dom envisas som tradition att visa misslor lite mer respekt. det behöver inte betyda att dom bugar hela tiden dock....
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
alltså. det är farligt att slåss (nähä!).
därför borde rp ha en möjlighet att undvika striderna.(dock på ett intresannt sätt så att det blir en utmaning)

man vill ju inte att dom ska blöda ihjäl på vägen.

detta gäller särskilt för mina spelare. dom har svårt att inse att dom faktiskt blöder och oroar sig inte föränns den direkta skadan blivit hög. och då blöder dom ihjäl efter striden.
 
Top