Nekromanti Äventyrs förslag?

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Sitter lite nu och då och funderar över vad som kan tänkas vara ett bra äventyr...

Är bra äventyr något som ska vara något utöver alla "klassiska äventyr"?

Att köra den klassiska rädda prinsessan storyn eller likaså rädda den cybernetiska AI flickan, blir något som inte är speciellt "hett".

Äventyret ska få spelarna att tänka igenom sitt agerande och låta dem uppleva dem något som skulle kunna likna en "Aha - upplevelse".
Detta är naturligtvis inte det enklaste utan snarare en författares dröm, "att kunna skriva den bok som senare ska sälja bäst på bestseller-listan".

I vilket fall som helst är ett bra äventyr A och O. Frågan blir därför, har någon en bra story eller kanske några minnen från trevliga spelmöten? Kanske ett bra "hemma-gjort" äventyr eller tips på bra äventyr, som någon har lust att dela med sig av.

Själv har jag åtskilliga äventyr och scenarion som kan fungera, men som behöver ett par moduleringar.
Ett par exempel:

- Utsläpp av biokemiska medel över by, evakuering under ytan, ute i vildmarken, hur löses detta endast med hjälp av rollpersonerna? Har inget namn på detta äventyr än, men det kommer nog senare.

- Tilldelad plats i en maffia, tävling mellan ett par gäng och spelgruppen om vem som verkligen visar fram fötterna, en tävling under en hel månad och i en stad. (kallar detta äventyr Kapitalism)

- Deckar äventyr om kidnappad politiker, olika platser hela tiden i en stad, där spelarna måste komma på egna ledtrådar om var kidnapparna kommer att befinna sig vid en viss tidpunkt. En serie mördare går lös mitt i bland dem vilket drar ner dem i ett dubbelscenario, spelarna sätts under press av denne samtidigt som de måste lyckas frita politikern. Kallar detta äventyr, Entfürungen.

Som sagt har jag flera på lager och jag har inte spelat dessa än, men det är alltid kul om folk har några att dela med sig samt kanske ge några bra tips på bra äventyr/scenarion.

// John "Darki" Mattsson (mannen som har ett 10-tal äventyr klara för en fight med spelarna)
 

S.M.E.T

Veteran
Joined
3 Dec 2002
Messages
5
om jag får din e-postadress så har jag nog något jag kan gräva fram det skulle faktikt vara lite intressant med respons
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
En intressant grej att lägga in är moraliskt svåra frågor. T ex om man nu befinner sig i en krigs situation eller har gjort ett mord och Mr Boss säger döda de där kvinnorna och barnen. Antingen kan de bara döda dom och bli omtyckta av Mr Boss men må kast själv och få skit för det i framtiden. Eller så kan de vägra och då få Mr Boss förbannad
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Re: Nisse_the_king@hotmail.com [NT]

Inte mycket att läsa här inte

// John "Darki" Mattsson (mannen som har koll på lite av varje)
 
Top