Nekromanti Äventyret BARBIA

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Äventyret BARBIA

Hej alla glada RPG:are.
Just nu håller jag på och läser äventyret Barbia. Jag funderar på om jag ska spelleda det eller inte, men jag tror att jag kommer ta mig vatten överhuvudet om jag gör det eftersom jag inte har spellett så många äventyr. Eftersom vi inte har någon erfaren SL, eller knappt någon som VILL spelleda, så tänkte jag att det är väl bättre att någon alls spelleder det här fantastiskt bra äventyret än att de aldrig får spela det.
Min fråga är alltså:
Ska jag spelleda med risk att det blir dåligt eller hoppas på att mina spelare har tur och får någon bra spelledare någon gång i framtiden. Det går ju inte spela äventyr två gånger, inte sant?
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Äventyret BARBIA

Man kan spela ett äventyr två gånger, om man gör om det lite andra gången. Fast då är det ju inte samma äventyr längre i och för sig;)

Barbia var ett rysligt kul äventyr, minns själv då jag var SL och spelledde det för många år sedan. Jag tyckte inte att det var svårare än andra äventyr att leda. Om du vill spelleda (dvs ingen annan vill), så är det bara att kasta sig över äventyret, erfarenhet får man med tiden, men om man blir bra eller inte är en annan femma:)

"When the DM laughs it is already to late"
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Äventyret BARBIA

Hejsan!

Min personliga åsikt är att du ska spellead det. Det är ett riktigt bra äventyr faktiskt! Fast jag tror det viktigaste är att du kan allt i den boken bra annars är det lätt att du misslyckas.

Kan du äventyret bra så borde dina spelare få en ypperlig spelluplevelse.

mvh
/joakim kalcidis
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Re: Äventyret BARBIA

Jag har sett en hel massa posteringar här som hyllar Barbia (minst två! =), och jag tänkte bevisa att det finns folk som tycker annorlunda.
I mina ögon är det ett ganska mediokert (om än stort) äventyr. SLP är i mångt och mycket en orgie i överdrifter och så kallad "munchkinism" (låt se hur bra vi egentligen kan göra en SLP). Dessutom förekommer något som för mig är nästan anatema, nämligen den irriterande tendensen som äventyrsförfattare har att beskriva en magikers formelsamling med "Alla besvärjelser inom [sätt in valfri magiskola] upp till S X till FV X" (där X oftast är myycket högt).
Visst finns det bra saker även i detta äventyr, men jag ville bara påpeka att inte alla tycker det är jättebra.

/Gloria Excelsior, som är aningen förvånad att inte Barbia kom till under Targets riktiga "powergamer"-period i slutet av det "riktiga" DoD's livstid.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Äventyret BARBIA

Det är ett kul äventyr att spelleda, dock får man vara lite snäll när de möter Siratsia (eller hur hennes namn nu stavas) för hon är som sagt mycket mäktig.

När min spelgrupp kom dit så lät hon den våndas en stund över det ultimatum som hon ger dem...stödja henne eller förintas... men de hade väldigt svårt att välja, det gick flera minuter innan en spelare sa "nä..", han hann knappt avsluta vad han skulle säga... en Eldstorm svepte genom rummet och helvetet bröt sig löst...
Tyvärr så dog alla spelare efter några minuters stridande och siratsias plan skred till verket. Skulle inte ha använt mig av Magikerns handbok, besvärjelsen Eldstorm är inte snäll... en miss av mig helt enkelt, det är aldrig kul att döda rollpersoner, speciellt inte en hel grupp erfarna hjältar, men "shit happens... and then you die"
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: Äventyret BARBIA

Om du är väl förberedd så blir det inte lika svårt, ha alla tabeller till hands så att spelet inte avbryts för mycket av att leta i böcker. Tycker du ska låta spelarna spela Multiversums Erövrare(som finns väldigt lite beskriven i boken) önskade att jag inte läst Barbia så att nån annan kunde spelleda dem istället.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 
G

Guest

Guest
Re: Kobolder varning

Hur kan du överväga att spela ett äventyr som du har läst i genom ???

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Kobolder varning

"<EM>Hur kan du överväga att spela ett äventyr som du har läst i genom ???</EM>"
Jag spelade ett äventyr som jag läst igenom för länge sedan. Jag lurade de andra spelarna i de rätt ofarliga fällorna som fanns. *ler ondskefullt*

För att gå till org.frågan. Spela det men lär dig äventyret. Blir roligare för både dig och spelarna. Tro mig.. Det finns inget värre än att möta spelare och vara dåligt påläst.

/[color:green]Han</font color=green> som kanske ska ta upp de gamla DoDäventyren nu när spelaren som spelat de alla inte är närvarande
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Äventyret BARBIA

Därför slår jag alla tärningar dolt när jag spelleder, så jag kan ändra resultatet. Då slipper spelarna dö av "misstag". Dessutom så slipper jag råka ut för saker som att RP spöar upp en snubbe som är tänkt att bara skrämmas lite och egentligen dyka upp senare... (Tobik i Svavelvinter råkade ut för detta, samt okonventionella förhörsmetoder)
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Äventyret BARBIA

hoho, läs äventyret ultranoga, i början av min rollspelskarriär var jag SL till äventyret i fråga (om jag minss rätt hette det Barbia, det var länge sen...) hur som helst finns det inget som är viktigare än att kunna äventyret (som ska spelas) APBRA. man måste läsa barbia, sova barbia, äta barbia, gå barbia, vara barbia, se barbia, höra barbia. Helt enklelt låta sig uppslukas av allt som har med äventyret att göra, för då, och endast då (hehe) kan man få ett äventyr som är värt att minnas.




//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 
Top