Nekromanti ??? - Äventyrens stad

Dartagnan

Veteran
Jag satt och kikade igenom lite gamla prylar till Drakar och Demoner 91, när jag kom till Krilloan-boxen. Självklart blev jag lite inspirerad av denna mångfascetterade äventyrsstad. Så om man skulle implementera Krilloantänket i någon av mundanas städer vilken skulle det då vara enligt er?

För egen del så funderade jag lite på Jen. Det är en handelsstad, någorlunda autonom, individer från flera olika kulturer blandas och det finns en överhängande chans att wannabe-heroes slutar upp som slavar åt någon västerländsk handelsfurste.

/D

Regmolar

Swashbuckler
För alla oss som inte har spelat Drakar och Demoner 91 (eller kanske folk som spelat det men inte sett boxen) kanske en kort presentation av boxen och vad du vill ha med kan vara passande? (så man vet ifall de finns fler kriterier förutom de Jen uppfyller)

Av det jag kan läsa om Jen skulle nog många cirefaliska städer passa bra; om jag minns rätt har de ett ganska decentraliserat samhälle, så staden kan mycket väl vara praktiskt taget självstyrande om den är rik nog. Eftersom handel är den cirefaliska civilisationens livsnerv, och uppemot två tredjedelar av befolkningen är icke-cirefaliska "gästarbetare" uppfylls nog dina andra krav också. Dessutom är deras civilisation och samhälle nog närmast bisarrt för icke-cirefalier och dessutom dekadent.

Och i mitt Mundana är en säljandet av "försvunna" gästarbetare en lukrativ affär för skrupelfria cirefalier med jargiska eller västerländska kontakter...

Annars kan du ju alltid kolla lite närmare på de laglösa städerna som Gnaar-Muur och den där borta i väster.

Får vi mer information om vad "Krilloantänket" innebär kanske jag kan dra lite fler förslag på äventyrsplatser :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Hadarlon - Äventyrens stad

Vad tror du at köra nått i Hadarlon i samband med svärs-spelen där.
Kan det vara nått ?

Btw, vad tror du omm att lira lite när jag kommer upp till Åmål ?

Dartagnan

Veteran
Re: Lira i Åmål

Vi kommer att spela strax efter nyår och det är inspiration till den helgen som jag letar efter just nu. Så du är välkommen att deltaga (Boka in det redan nu :gremsmile:).

Johan K

Gammal & dryg
Arghh !

Vad du ska krångla Pierre ! :gremgrin:
Trro dui vi kan få till ite i mellandagarna ?? Eller före den helgen. Åker hem den 3:e juh..
I övrigt så är jag jäkligt sugen att spela !

/ Johan K, som i övrigt haft ovan nämda skrivare som SL i ett X antal år

Dartagnan

Veteran
För alla oss som inte har spelat Drakar och Demoner 91 (eller kanske folk som spelat det men inte sett boxen) kanske en kort presentation av boxen och vad du vill ha med kan vara passande? (så man vet ifall de finns fler kriterier förutom de Jen uppfyller)
Attans jag som trodde att alla hade spelat D o D 91 och sett Krilloanboxen. Nåväl.

Krilloan är en stad i storleksklassen 80.000 invånare som under vissa delar av året har en befolkning på ända upp emot 120.000. Dessa extra individer kommer från världens alla hörn och har sökt sig till staden av olika anledningar. I Ereb Altors värld så ligger staden precis mittemellan tre världsdelar och lockar således till sig allt från barfota-djungelfolk, högresta barbarer, ökenfolk eller färgblinda Dalker (folkslag kända för sin färgblindhet och goda bågskyttar).

Staden styrs av en Stor-vesir som enligt vad jag kommer ihåg mest är en sinneslö ädling som låter sina dubbelgångar sköta mottagningarna av folkets klagomål och ärenden medan den riktige vesiren rumlar runt bland uppasserskor och krämande ädlingar.

Staden tillåter alla religioner och har en stor uppsättning av obskyra kulter. Magi är tillåtet och det finns minst 600 magiker i staden varav de flesta tillhör stadens verkliga makt - Ordo Magica. En orden som i stort sett har en egen stadsdel, Meh-Sylfin (eller nått sådant) - Luftöarnas stadsdel. Här finns bland annat ordens höga torn som sträcker sig minst 60 våningar uppåt.

Utanför Krilloan ligger Tannatopol en ö som är högmagisk för nekromanti. Det finns även en nekromantikerorden på ön. Nekromantikerna här är allmänt accepterade och utforskar döden något mindre vulgärt än andra nekromantikerskolor.

Jag kanske kommer på lite mer senare, men då får jag nog skumma igenom böckerna först. Som sagt känslan är highfantasy. Är man en mäktig magiker så lär det finnas någon ännu mäktigare. Påminner lite om Chronopia faktiskt (Chronopia är en senare version av D o D som jag inte avser beskriva mer här). Men blandningen av dekadens, slaveri, handel och liknande som du beskriver i de cirefaliska städerna hamnar ganska rätt enligt mig.

/D

Dartagnan

Veteran
Re: Arghh ! [OT]

Jag vill inte krångla :gremsmile:

Men du vet hur det är när det kommer till att få det att passa för alla, inklusive respektive. Man är ju lite hårt hållen :gremblush:

/P (Folk måste bli konfunderade av att jag byter underskrift från D till P med jämna mellanrum).

Johan K

Gammal & dryg
Mmmm, jag vet ! [OT]

Nä, jag vet att du inte vill krångla.. =)
Hursomhvaer, hopas iaf att det blir nått EON-spelande iaf...

/ Johan K, som slutar ot:a nu... :gremsmirk:

Regmolar

Swashbuckler
Attans jag som trodde att alla hade spelat D o D 91 och sett Krilloanboxen. Nåväl.
Vissa var kanske tre år gamla -91 och började inte spela förrän ca 12 år senare :gremtongue: Det här är dessutom Eon-forumet, ju, inte DoD-forumet :gremwink:

I vilket fall, tack för utvidgningen av min rollspelsallmänbildning ^^

Jen eller en stor, något laglös cirefalisk stad ser i alla fall ut att hamna närmast det du tänkt dig ifall du inte tänker uppfinna något helt eget (fast cirefalierna är kanske mer tillåtande mot andra religioner och mot magi). Dessutom är ju de "flytande städerna" jättecoola ^^

Regmolar

Swashbuckler
Re: Flytande städer!

Tja, ska du spela där är det väl ett bra förslag... fast de flytande städerna är utbyggnader av hamnkvarteren ut på vattnet (genom byggor och pråmar, typ) och inte "riktigt" flytande, bara så du vet :gremwink: