För alla oss som inte har spelat Drakar och Demoner 91 (eller kanske folk som spelat det men inte sett boxen) kanske en kort presentation av boxen och vad du vill ha med kan vara passande? (så man vet ifall de finns fler kriterier förutom de Jen uppfyller)
Attans jag som trodde att alla hade spelat D o D 91 och sett Krilloanboxen. Nåväl.
Krilloan är en stad i storleksklassen 80.000 invånare som under vissa delar av året har en befolkning på ända upp emot 120.000. Dessa extra individer kommer från världens alla hörn och har sökt sig till staden av olika anledningar. I Ereb Altors värld så ligger staden precis mittemellan tre världsdelar och lockar således till sig allt från barfota-djungelfolk, högresta barbarer, ökenfolk eller färgblinda Dalker (folkslag kända för sin färgblindhet och goda bågskyttar).
Staden styrs av en Stor-vesir som enligt vad jag kommer ihåg mest är en sinneslö ädling som låter sina dubbelgångar sköta mottagningarna av folkets klagomål och ärenden medan den riktige vesiren rumlar runt bland uppasserskor och krämande ädlingar.
Staden tillåter alla religioner och har en stor uppsättning av obskyra kulter. Magi är tillåtet och det finns minst 600 magiker i staden varav de flesta tillhör stadens verkliga makt - Ordo Magica. En orden som i stort sett har en egen stadsdel, Meh-Sylfin (eller nått sådant) - Luftöarnas stadsdel. Här finns bland annat ordens höga torn som sträcker sig minst 60 våningar uppåt.
Utanför Krilloan ligger Tannatopol en ö som är högmagisk för nekromanti. Det finns även en nekromantikerorden på ön. Nekromantikerna här är allmänt accepterade och utforskar döden något mindre vulgärt än andra nekromantikerskolor.
Jag kanske kommer på lite mer senare, men då får jag nog skumma igenom böckerna först. Som sagt känslan är highfantasy. Är man en mäktig magiker så lär det finnas någon ännu mäktigare. Påminner lite om Chronopia faktiskt (Chronopia är en senare version av D o D som jag inte avser beskriva mer här). Men blandningen av dekadens, slaveri, handel och liknande som du beskriver i de cirefaliska städerna hamnar ganska rätt enligt mig.
/D