Jag gillar en "vad som gått snett"-tabell likt den i Mörk Borg. Dvs, den händelse som tvingade dig bort från din trygga vardag.
Apocalypse World, också. Din klass är ett aktivt yrke som du kan använda för att tjäna ihop ditt uppehälle. Jobbar du inte kommer du antagligen att svälta.I de flesta spel är ju "yrken" sällan nåt man kan använda i spel. De är ju mest en ettikett eller arketyp för vad man sysslat med under uppväxten. De enda spel jag kan komma på som har "yrken" är The Fantasy Trip och GURPS, och det är spel helt utan klasser eller arketyper. Dock har de tabeller för hur mycket man kan tjäna per vecka om man jobbar som X och vad man behöver för färdigheter för att kvala.
Ja, det här tycker jag saknas i äventyrsspel. När är nog för äventyrandet? När pensionerar man gubben? När är det nog med rikedomar och titlar?och rätt mycket ha ”vunnit” genom att ha tagit sig ur det risiga äventyrarjobbet som man tvingats in i av omständigheterna!