Nekromanti Äventyrande i Gordrion

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Hejsan på er alla! Nu var det länge sedan jag skrev här på forumet, men jag är kvar och läser allt som skrivs här. (I've got my eyes on you! :gremwink: )

Nu skulle jag bara vilja ha era idéer på vad som kan hända i Gordion. Mina spelgrupps RP (ingen av dem är Cirefalier utan snarare Asharier och Soldier) är i Chimazo och det är vinter, deras mål är Gordions gruvor (s 35 i Cirefalier, tror även de finns nämnda i L&H) men eftersom det är vinter tror jag de kommer bli strandade i staden ett tag. Jag antar att de inte är sugna på att klättra i berg mitt i vintern, speciellt inte eftersom de ska försöka smyga sig in i grottorna för att undersöka.

Så nu funderade jag på om någon hade lite kul småhändelser man kan sysselsätta spelarna med medans vinden blåser kall utanför husknutarna, jag vill gärna inte låta RP "sitta av" tiden tills de anser att det är säkert att börja klättra i berg och undvika patruller.

Snabbinfo om RP:
En vapenmästare från Tokon som slagit i huvudet och tappat minnet.
En bastant kapten från Soldarn med ett litet skepp i hamnen.
En misselmagiker från Asharien som är väldigt misslig (spelaren fick boken av mig och skapade en "misslig" missla).
En Zoriánriddare med hett temprament.
En smygande och bågskjutande alv.

Ha det fint med er allihop! :gremsmile:

EDIT: La till lite info.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Låt de se en Helmgast. Om jag inte minns fel finns det några stycken i Tzorfalz, och de kanske är ute på ett uppdrag.
Efter det kan RP bli inkopplade i en mordutredning (eller ett försvinnande, om gasten var hungrig :gremwink: ).

Annat kul kan ju innefatta vargar som smyger sig in i staden, en Hormz-stam som börjat avguda en Krynir, gripattack, en våg av inbrottstjuvar som plundrar hus i vintermörkret.

Städer uppe i Gordrion är kul, eftersom det är så jävla isolerat. ^^

//Kraetyz, gillar cirefalier
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
De kan ju alltid få stöta på lite av ryktena om folk som försvinner, och kanske få en förfrågan av en släkting/familjemedlem som har någon relaterad i gruvorna om att försöka ta reda på om släktingen försvunnit, eftersom den inte hörts av på länge och de cirefaliska gruvägarna/myndiheterna säger "sluta vara jobbig, jäkla gästarbetare. Stick innan jag skickar vapenmästarna på dig".

Kan med fördel leda vidare till lite dokument som visar hur läskigt mycket folk som försvinner, och hur läskigt få av dem som man sedan hittar kropparna på, rapporter om skumma saker, info om vem som är ansvarig för undersökningar, och lite personliga brev och sådant om det här som gärna hintar på att 1. det är något fel, 2. även cirefalier är bekymrade över det och undrar vad som händer, 3. vissa cirefalier är inte lika bekymrade, och 4. allt gällande Sällskapet och deras inblandning i Gordrion.

Ännu bättre är ju om de märker att den här personen som givit dem uppdraget (och uppenbarligen håller på och går ganska långt för att ta reda på sanningen, med tanke på att den hyr in skumma främlingar) mystiskt försvinner eller blir arresterad och dömd till gruvarbete för något befängt brott.

En trevlig uppvärmning i läskigheter innan själva gruvorna, vill säga :gremwink:
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Jag skulle låta dem förbereda sin färd över (och in i) bergen på något kreativt sätt, låt dem prata med ortsbefolkning om de bästa stigarna då våren äntligen visar sig, låt dem få nys om en halvt misslyckad och försupen alkemist som vid sina sinnens fulla bruk är kapabel att tillverka en lykta med det mest imponerande sken du kan tänka dig, och det bästa är att den lyser i 100 och åter 100 timmar. men han är alltid berusad och har inte rätt alkemistiska preparat något /p måste ordna. Kanske till på köpet skullel jag (om det inte tänker på det självas) låta dem bli feta och ur form under vintern, se till att de alltid bjuds god mat och mustigt vin, snart så passar inte rustningar längre och efter mer än ett par stenkast så står de högröda och flåsande.

Lycka till....
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
<Bankar Kraetyz över skallen> Du tänker precis som jag, dumma dig! :gremfrown: Men ja, en personligen favorit hade nog varit att låta dom se en Helmgast lira kast-men-liten-människa, hur dom plötsligt hör ett högt ett högt ljud, av ett hjärta som bultar hysteriskt. Sedan springa in i en Helmgast som är stridslysten, och för tillfället bankar skiten ur någon stackars individ. Har dom tur kanske dom lyckas döda Helmgasten, och på så sätt få Sällskapet efter sig på något sett? Eller dom kan göra ner Helmgasten och knallar där ifrån, låt den sedan vakna efter att ha regenererat skadan, och är fly förbannad över att ha blivit påpucklad ;D

Iavhé, som gillar helmgastar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det stora problemet är väl att det ska till jäkligt bra rollpersoner för att göra det... jag menar, den där kommentaren om att de gärna bara kastar iväg folk som är "oviktiga" har väl lagts in för att ge rollpersoner en chans att överleva snarare än för humoreffekten? :gremwink:

Eller så har jag bara en annan syn på hur "bra" rollpersoner brukar vara :gremsmile:
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Äsch, Helmisar älskar att kasta folk. Dom behöver ju lite motstånd, så varför inte slåss obeväpnad och kasta folk? Dom får ju faktiskt fallskada, för 5meter!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jo, Iaché. Jag tänkte bara på att de skulle få se en sådan där liten Xinugulligullkille, inte SLÅSS mot en. Ingen kan slåss mot en helmgast. <.< Förutom kanske Ymirs spelares rollpersoner, men de har ju spelat fan för länge. :gremtongue:

//Kraetyz, tittar på TV
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Om man ska gå in i strid emot en helmgast bör man vara en alv som är magiker ;> *hint hint me biotropi emot nekrotropi*

rättelse* ändrar*
Man bör vara krigarmagiker..Som är alv...
Då man har anskaffat sig en *host*
Unik..*host host* ni vet vad..
det var kvällrapport..godkväll..
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Dark Lotus said:
Om man ska gå in i strid emot en helmgast bör man vara en alv som är magiker ;> *hint hint me biotropi emot nekrotropi*
... Biomantiker är det bara fjollor som spelar.
Riktiga män använder Läkekonst.

//Kraetyz, som tycker att kryotropi är hardcore
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vore ett gruvläger i Gordrion intressant som Fenixartikel? För iochmed min akuta inspirationsbrist så funderar jag på att skriva om det.

- Ymir, undrar
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Re: Gordrion i Fenix

Äsch, det finns många som kan slåss mot en helmis, dock inte själv. Är man en hel grupp så ska det nog allt gå. Jag kör med speciella regler för det, dock. Skulle dom pricka bröstet med något så slår jag en T10, och blir det Hjärta så kan som bli paralyserade. Men aye.. Dom är stygga :gremfrown:

Och Ymir, go a head! Hade varit mycket intressant att läsa om, om jag ska vara helt ärlig ^^
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Gordrion i Fenix

Ymir:
Lätt, för min del iallafall.
Jag gillar samväldet och Gordrion framför allt, det är ett häftigt ställe! :gremsmile:

Skriv den snabbt så jag hinner ha med så mycket som möjligt under mina RPs äventyrande i gruvläger! :gremwink:


Alla andra:
Tack för era idéer, kommer använda mig av en hel del av förslagen. (Någon helmgast blir det nog inte slagsmål med dock, det gick inte så bra för dem sist de försökte sig på det.)
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Gordrion i Fenix

k7e9 said:
Alla andra:
Tack för era idéer, kommer använda mig av en hel del av förslagen. (Någon helmgast blir det nog inte slagsmål med dock, det gick inte så bra för dem sist de försökte sig på det.)
... Anar jag en rolig historia där?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Gordrion i Fenix

Kraetyz said:
k7e9 said:
Alla andra:
Tack för era idéer, kommer använda mig av en hel del av förslagen. (Någon helmgast blir det nog inte slagsmål med dock, det gick inte så bra för dem sist de försökte sig på det.)
... Anar jag en rolig historia där?
Nja, de hörde hjärtdunkandet, som förföljde dem i en ruin av ett fort, ignorerade det, blev påhoppade av gasten i en korsning. En dog, en överlevde som ett mirakel med mängder av avklarade (och svåra) dödsslag, resterande var ganska illa tilltufsade men lyckades jaga iväg en ganska skadad helmgast iallafall.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Gordrion i Fenix

Så tråkigt.
Jag förlorade tre spelare mot vralylaker. På den tiden var jag en riktigt svining SL.
Nu är jag bara lite grisig.

//Kraetyz, nöff nöff
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Re: Gordrion i Fenix

Min brors karaktär kallar sig 'gastabane' 24 slagsmål och 22 stridskonst, no match for him :gremfrown:

Det var en gång en Cirefalier och en gruvarbetare, som gick in i en gruva.... Sådär Ymir, fortsätt du :gremlaugh:
 
Top