Nekromanti Äventyrande i djungeln...

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
I min planerade kampanj så har jag för avsikt att sända mina stackars spelare in i den samkarniska dregnskogen. Vilka rent tekniska svårigheter står en djungelexpedition inför? Hur är det med sjukdomar, vatten och osv...Är det någon som har mer info eller kanske några hemgjorda regler för detta?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Johan K spekulerar lite...

Kan bara spekulera lite...
Kan tänka mig att det finns en uppsjö av diverse olika sjukdommar, som t. ex malaria, difteri & sådana trevliga saker..
Senså finns det ju en uppsjö av reptiler, spindlar & anant som bara väntar på att få sätta i tänderna i närmaste person.
Ang . vatten så kan jag tänka mig att det är mer eller mindre onyttigt pga att det inehåller kasnke en annan bakteriflora än just den som rollpersonen är van vid att dricka.
Antar säkert att jag inte är 100%igt rätt här, men rätta mig gjärna om jag har fel !
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Terrängen är svårframkomlig i bästa fall. Det enda sättet att ta sig fram är till fots. Någon form av huggkniv är ett måste.
  • Insekter! Mängder av dem! En del är dessutom förtjusta i människor.
  • Du svettas ohemult mycket, tack vare värme och hög luftfuktighet. Räkna med vattenförbrukning på det dubbla eller mer.
  • Det finns en hel del otrevliga djur som är svåra att försvara sig mot med vapen - ormar, spindlar, insekter av diverse sort, plus en klase andra reptiler. En del grodor kan till exempel vara dödliga att peta på.
  • Kunskap är guld värd! Den store vite jägaren som plöjer genom en djungel har enorma problem, men infödingen som vet hur han får tag på vatten och mat kan leva gott utan mer än ett par tre timmars matsamlande per dag.
  • I princiop alla okända sjukdomar är dödliga, och regnskogar har mängder med dem. Ebola, hanta och lassa är bland de mest dödliga virussjukdomar som vi känner till, och alla lever naturligt i regnskogar.
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Kopletterar lite på Krilles inlägg:
- sikten är dålig, i bästa fall 20-50 meter
- det regnar mycket och mat ruttnar snabbt i fukten, om man inte förvarar den rätt
- på grund av fukten dras man med diverse hudproblem, som svampinfektioner, irritation i skrev och armhålor när vått tyg skaver mot huden
- nattetid lägger sig gifitga insekter och vissa ormar och skorpioner sig gärna i dina skor, så skaka ur dem på morgonen
- man ska akta sig för att stöta sig med infödingar, de flesta stammar lämnar ibland varningstecken på träden eller på stenar
- orientering kan bli problematisk i urdjungel när man inte ser solen (det finns områden i Amazonas där solljuden inte når marken...)
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Egna erfarenheter....

Är det någon som har några egna erfarenheter i ämnet? Jag tänker inte i första hand på "riktiga" erfarenheter (även om det vore kul att höra) utan snarare erfarenheter som spelledare. Vad är svårt med att spelleda i djungeln? Att levandegöra den främmande miljön? Att få till stämningen rätt?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Angående rustningar är det antagligen alldeles för varmt för att ha några tyngre sådana på sig överhuvudtaget. Värmen och vätskebristen är svår nog och att envisas med diverse rustningar är att be om en kollaps.
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Håller med fullständigt, men som SL måste kan ta hänsyn till det ändå, eftersom vissa spelare vägrar låta sina karaktärer skiljas från sina plåtburkar...
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Re: Egna erfarenheter....

Både egna och spelledarerfarenheter kan jag bjuda på :)
Det svåsate är faktiskt att levandegöra framkomligheten. Det är inte speciellt lätt att ta sig fram i alla delar av en djungel, då menar jag inte bara växtlighet i vägen, utan själva terrängen. Den är sällan platt, utan bjuder på plötsliga höjdskillnader dölda av växlighet (själv harr jag t.ex. fallit nerför ett 7-meters stup i Thailnad, trots att det var klart dagsljus. Stupet doldes av höga ormbunkeliknande växter och det var inte förrän marken försvann som man upptackte atdet var där...), så har man fallna träd i vägen, dessa kan ha en diameter på uppemot 5 meter (eller sörre) och vara så långa att man mste gå 40-60 meter för att komma runt (bra recept på att komma vilse). Just terrängen, att den är så varieranade och förrädiskt, ställer krav på dig som SL att ha gott minne (anteckna varenda omväg och varenda fall) och improvisationsförmåga.
Stämningen är ett ständigt halvdunkel, med ständiga ljuda dag och natt (finns bra skivor med djungelljud att köpa i handeln) och skuggorna kan dölja vad som helst...
Jag har spellett endel kampanjer i och kring djunglerna i Samkarna och hade ständigt dunkelt ljus i spelrummet och djungelljud i bakgrunden och det funkade perfekt...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Om du vill irritera dina spelare när du rollspelar någon skogsmulle kan du låta denna påpeka att djungel och regnskog inte måste vara samma sak. Djungel betyder att skogen är tät och snårig, regnskog att det regnar mycket.

Sedan är det väl till syvende og sist en fråga om hur mycket inverkan du vill att miljön skall ha på saker och ting. Som exemplifierats av inläggen (och din fråga) kan regnskogen vara rätt bökig. Men det gäller många terrängslag. Sjukdomar och dricksvatten är ett problem såväl i regnskog som i kloaklösa städer, t ex. Om du normalt inte kör så mycket med sådana faror blir det egendomligt om de dyker upp bara i regnskogen. Men om det däremot hör till din vanliga spelledarstil finns det ingen anledning att spara på krutet i tropikerna!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. Jag gissar på att det även finns fientliga infödingar i jungeln"

Infödingar är inte nödvändigtvis fientliga. Normalt sett är de bara fientliga mot dem som hotar dem och inkräktar på deras territorium - det vill säga i princip varje stor vit jägare som plöjer rakt fram.

Infödingarna sinsemellan vet dock hur man förhåller sig till varandra. Ett av de bäst dokumenterade exemplen är maoriernas hälsningsritual: man kliver inte in på den andres mark utan håller sig en bra bit ifrån. Därefter utför de båda en lång och komplex rituell utmaning och krigsdans på tjugo meters håll, och först därefter så närmar de sig varandra för att dela ett andetag.

En Stor Vit Jägare som stövlar rakt fram utan att över huvud taget bry sig om att följa motsvarande traditioner skymfar stammens territorium, förfädernas andar, och stammens heder. Klart som fan att infödingarna blir fientliga då.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"En Stor Vit Jägare som stövlar rakt fram utan att över huvud taget bry sig om att följa motsvarande traditioner skymfar stammens territorium, förfädernas andar, och stammens heder. Klart som fan att infödingarna blir fientliga då."
Dessutom så är människan misstänksam till naturen.. Jag såg på The Day The Earth Stood Still igår.. När rymdvarelsen kom till jorden, vilka var då som var där först? Jo, armén.. Likaså fungerar nog infödingarna.. Om det är någon som de vet om kommer att komma så skickar man ju givetvis ut sina krigare för att få reda på vem/vad det är..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vet att sina egna spelare skulle dra vapen direkt om det kom några (zulu)krigare
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Egna erfarenheter....

"Det svåsate är faktiskt att levandegöra framkomligheten."
Tja.. Det beror ju lite på vad spelarna vill göra.. Om de bara vill dra in i djungeln och gå vilse en stund så är det ju svårt för då måste man ju spela dag för dag.. Om spelarna däremot vill ta sig från en plats till en annan så kan man beskriva det övergripande istället och överdriva tidsåtgången mot vad det borde tagit i en svensk skog..

"Slå ett slag i Överlevnad: djungel eller Orientering.. Du hade Överlevnad, vad slog du? Jaha.. Ja, det tar ungefär en vecka att nå dit.. Det jag kan säga om resan... förutom det vanliga ni får stå ut med som värmen och det ständiga behovet av att dricka vatten... Ja, ni vet.. Det jag beskrivit förut... är att du Teorgil råkade ramla ut för ett stup.."

eller

"Jaha.. Du tänkte röra dig ungefär 1 km norr om byn för att spana? Det tar ungefär 30 minuter för dig att komma dit på grund av all vegetation som är i vägen.."

"Stämningen är ett ständigt halvdunkel, med ständiga ljuda dag och natt /.../ och skuggorna kan dölja vad som helst..."
Det där var en bra beskrivning.. Jag fick direkt minnesbilder från naturfilmer (alltså om djur, inte med människor :gremwink:) där just de där skumma miljöerna har synts.. I regel så ser man ju naturbilderna från träden och inte från marken så det är inte så ofta man faktiskt få se hur det ser ut där..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog skulle slänga in ett alvfolk och pygméer i djungeln istället för normala människor (eller varför inte alvpygméer?)
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Re: Egna erfarenheter....

Jag håller med Han om att slag i Överlevnad kan räcka om man bara ska passera genom en djungel (eller regnskog..), då kan man ju dessutom använda mötestabellerna från Monsterboxen (á la DoD -91).

Jag hade befålkat dessa områden med vättar... visst, några alver också, men alver i mina kampanjer föredrar mer lövskog, eller i brist på bättre barrskog. Jag har i mitt sinne för mig att djundel inte passar alvernas livsstil riktigt.

Jag hade också befolkat den med diverse infödingstammar som aldrig haft kontakt med omvärlden (så sent som förra året gjordes en bedömning att det fortfarande finns mellan 8 och 12 stammar i Amazonas som man inte har haft kontakt med. Uppslag för kommunikationsproblem och kulturkrock, speciellt om man röjer dig fram med en machete...!)

Djunel och regnskog erbjuder ju också stora möjligheter till äventyrande i urgamla försvunna städer, som kanske visar sig vara allt annat än övergivna!
 
Top