Nekromanti Äventyra i Skugglandet

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Aah.. Long time no see, då jag och min spelargrupp mer eller mindre precis börjat få igång rollspelet igen, trots det fina vädret och den kvava värmen så känner jag att det är dags för mig att faktiskt slänga ihop en kampanj av något slag. Då vi bara är två som spelleder här ute, så har jag tänkt att ge polaren ett break ifrån det. Så Krille, sluta läsa - du med Pitten och alla andra jag kan tänkas känna som smyg omkring här.

Nu till mitt problem, jag har i princip alla böcker till Eon och sådär, så att sätta mig ner och skumma igenom dom efter information om Skugglandet skulle inte vara helt omöjligt. Men då jag vet att det finns person här som kan mycket I huvudet, och säkert vet vart man hittar information om Skugglandet mer precis... Så tänkte jag fråga er, allihopa - vart den mesta information går att finna. Har inte använt Skugglandet så mycket I mina äventyr tidigare, bara några enstaka gånger och skulle vilja ha en utmaning. Dock har jag brukat gränslandet och varelser där ifrån rätt mycket.

Punkt två, skulle verkligen uppskatta om det var någon som är sugen på att bolla lite idéer fram och tillbaks. Tycker I allmänhet det fungerar bättre än att sätta sig ner och skriva tills pennan glöder, man ser ju inte fel och korkade saker - eller saker som kanske skulle kunna ändras till något bättre, eller sämre. Så om man får be, kasta så mycket idéer och inspiration my way som ni kan! Vill väl helst undvika ett hack'n'slash äventyr, och är mycket nyfiken på Hoven i Skugglandet, och dessa Frostkungar och shit som tydligen skall finnas/har funnits där. So please, HIT IT!
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Den största samling information är förmodligen i Legender & Hemligheter. Sedan finns det en härlig artikel om Pärlemorhavet som publicerades i Fenix, nr 5 2008.

Personligen brukar jag spelleda Skugglandet som ett avsteg från böckerna. I Skugglandet kan allt hände, alla tänkbara och otänkbara varelser kan leva där. Ett äventyr i skugglandet kan bli precis det som passar bäst för tillfället.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som redan sagts: Legender & hemligheter. Där finns väl minst 95 % av allt material om Skugglandet i allt publicerad material (och resten ligger gömt i äventyr eller i mitten av Encyklopedia Mundana). Artikeln om Pärlemorhavet i Fenix rekommenderas varmt.

Jag har själv en person med skugglandspåbrå bland mina spelares roller, så Skugglandet har spelat rätt stor roll där (de har också varit på besök). Jag tar och klistrar in det material som jag har använt; mina egna tolkningar av vissa områden i Skugglandet, en "encounter" och en ny sorts skuggfolk, så får vi hoppas att det är inspirerande :gremwink:

Eventuellt kanske jag återkommer med fler saker eller ger min syn på hur Skugglandet fungerar och dess metafysik.

Områdesbeskrivningar

FURANER
Furaner är människolika varelser med oordnat, eldrött hår och eldröda, brandgula eller orangea ögon. De har mörkare hud av en något brungul nyans som alltid är veckad och fårad, garvade, kraftiga händer och långa kraftiga näsor. Deras ryggar är oftast böjda, och om de sträcker på sig är de oftast något kortare än människor. De är alltid varma att röra vid, men svettas aldrig. De är alltid smutsiga, ofta av flott och sot, och går klädda i grova, kraftiga kläder som är lika smutsiga som de är.
Furaner älskar eld, värme, järn, stål, kol och sot. Furaner är starka, har ett eldigt temperament och är medfött skickliga smeder och grovarbetare och har en naturlig förmåga hantera eld och metall. De är dock inte förtjusta i ädelmetaller, och hanterar sällan något som är ädlare än koppar (de använder ofta koppar till smycken). Alla riktiga furaner kan åtminstone framma en liten eldslåga mellan fingrarna, och de mäktigaste bland dem tjänar Svarta hovet som högt aktade eldsmagiker, men de flesta blir grovarbetare, smeder, soldater eller tjänare åt stagranerna.
De flesta furaner tjänar Svarta hovet och delar av dem bor därmed i Glaspalatset, speciellt delarna som ligger under marken. Många är också bosatta i Vulkantunnlarna, där det sägs att de smider vapen och rustningar av svart järn åt hovet och gräver fram ädelstenar och ädla metaller (såsom rött guld) som de ger som gåvor åt sina herrar, eftersom stagranerna inte ger dem tillåtelse att använda dem själva. En hel del furaner återfinns också i Drömmarnas stad, Frihamnen och liknande platser och är då inte nödvändigtvis Svarta hovet tjänare – även om det är vanligt.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Har ytterligare en fråga, har använt sök funktionen här på forumet efter info, tittat igenom samtliga utav mina böcker men finner knappt någon information om Älvakonungen som sägs vara fast I en pelare av is I Mithera. Står mer eller mindre enbart att han skall vakna när den sjätte vandraren well.. vandrar Mundana? Är det någon spelledare där ute som använt honom på något finurligt sätt, eller som kanske hittat något jag missat? Vem är han? Vad är hans kall? Är han en Mörkerherre? Eller är han bara som namnet föreslår, en tidigare konung som styrde i Skugglandet innan hovet kom till makten? Eller har hoven alltid varit makthavarna i Skugglandet?
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Nix, det har jag icke gjort. Finns det någon länk till den? Har inte möjlighet till att låna av någon eller så, tyvärr.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Är du intresserad skulle vi kunna gå igenom min spelgrupps äventyr i skugglandet och vad som hände där.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Ah, synd. Tror inte vi har någon sådan här hemma, nej. Bor I en liten råtthåla, så att säga. Och ja, Telephalsion, det skulle ha varit jätte snällt. Har egentligen inte brist på inspiration eller så, utan var mer nyfiken på om det fanns något hugget I sten angående Älvakonungen. All form av inspiration och sådant är dock välkommet. :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ah, synd. Tror inte vi har någon sådan här hemma, nej. Bor I en liten råtthåla, så att säga. Och ja, Telephalsion, det skulle ha varit jätte snällt. Har egentligen inte brist på inspiration eller så, utan var mer nyfiken på om det fanns något hugget I sten angående Älvakonungen. All form av inspiration och sådant är dock välkommet. smile
Det finns i princip inget annat än antydningar gällande Älvakonungen, undantaget ett litet stycke i artikeln om Mithera i Fenix.

Det står kort sagt att det är en gammal furste från Skugglandet, och att en gammal profetia säger att att den sjätte vandraren ska komma och befria honom så att han kan återta sin rättmätiga titel i Skugglandet. Personligen skulle jag dock gå på att tolka spådomen i L&H som att han är en Mörkerherre, om jag skulle använda Mörkret. Eller göra både och, det blir nog ännu bättre :gremwink:
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Som jag misstänkte då, tack ändå.

Det var lite vad jag ville undvika, är föga intresserad av att spelleda yttligare ett mörker, tror jag vänder på det och använder honom som någon f.d furst som blev inspärrad istället. Som rp's har en profetia om att släppa ut, tror dom skulle tycka att det är lite mer intressantare om han faktiskt är en good guy. Får inte ihop hans namn med någon utav Mörkerherrar ändå, har letat som en idiot. Men tack för all hjälp!
 
Top