Nekromanti Äventyr

G

Guest

Guest
Till er som är SL:
Hur bygger ni upp era uppdrag? Hittar ni först på huvudintrigen och bygger på den? skriver ni ner hela uppdraget?

Mvh Ezzy -"Praeterea censeo Carthaginem esse delendam"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag lägger upp de händelser mina spelares rp:er råkar ut för på ett kronogiskt och långsiktigt plan och skriver aldrig ned nånting, utan håller allt i huvudet. Det kretsar ofta mer kring karaktärerna och deras livsöden och intriger än någon riktig handling. Mina spelare brukar säga att vår nuvarande kampanj, som hållit på sedan september förra året, hittils varar i 4 år (på Mundana) utan några större tidshopp och kretsar kring magikerhuset Cuvri'an, påminner mycket om en tv-serie till upplägget. En genomgripande handling som spänner över hela "säsongen", och sedan en mkt. stor mängd småintriger, händelser, scenarier och subplots som mer fungerar som utfyllnad. Detta är enligt mig ett mycket bra sätt att beskriva hur jag lägger upp mina scenarier.

- Ymir, älskar sig själv
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Det börjar med en vag idé om vad som ska hända med rollpersonerna. Sedan kommer man på alla mål som äventyret kan leda till. Mellan introduktion och avslutning kommer alla problem och utmaningar som rollpersonerna oc spelarna löser, och det kan ske på oilka sätt med olika utgångar. Sedan kan man rita kartor, skriva upp fakta om olika platser och SLP:er mm.
Jag antar att många SL använder liknande standardmall.

Frank
 
Top