Äventyr

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
När det dolda dyker upp och vem som kan låsa upp dem känns oftare mer intressant än var något är och vem som är starkast/skickligast.
Men platsen innehåller ju också ofta många utmaningar. Slutbossen i sin bas etc. Just beskrivningar av skurkarnas underjordiska baser upptar ju också många sidor i många rollspelsäventyr. Jag tror att det vore bra att ändra på det.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
… jag är nog inte så mycket en ”slutbossen i sin labyrint” eller ”den onde i tornet”, utan mer ”alla man möter är en del av sitt egna personliga äventyr” …
Jag tycker också att det är intressant att utmana stereotyper som ”den onde i tornet”. Men det är lätt hänt att man ändå hamnar i att upprepa något välbekant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Okej. Är det här mer en rollspelig lösning eller har du även i strukturen inspirerats av hur Agatha Christie jobbade?
Jag har helt ärligt inte läst jättemycket om Christies egen arbetsprocess – det lilla jag sett antyder att hon ändå var ganska mycket av en pantser, dvs att hon skrev och skrev och så blev det som det blev – med lite justeringar och revideringar efter behov, men inte så att hon gjorde en typ tydlig struktur redan från början. Däremot kan hennes romaner ofta beskrivas framgångsrikt som den sortens strukturer, upplever jag – framför allt genom att rutor också kan vara föremål, personer eller bitar information. Det är ofta så jag strukturerar upp saker i mitt huvud när jag läser.
 
Last edited:

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Jag är traditionell och vill ha gott om texter att läsa upp högt. Målande beskrivningar, stämningstexter, brev och utskick.

Jag vet att det råder delade meningar om detta, men jag tycker personligen att högläsningsbitarna är bokäventyrens största styrka. Det är lätt att beskrivningar blir kortfattade och generiska annars (ni kommer till ett värdshus, punkt). När jag kör eget material drar jag mig för att skriva väldigt poetiskt av rädsla att det blir högtravande.

I mitt eget kommande bokäventyr kommer det finnas gott om texter där både platser och personer beskrivs ingående och med lite litterär finess.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tyvärr är inte det som måste göras det roligaste. Det blir ganska tydligt när man ska renskriva eller skriva något överhuvudtaget. (Korrekturläsa regelbeskrivningar, sätta stats på personer och varelser som fungerar med systemet, skapa tabeller...) Man förstår varför så få ger ut det de skapar.

Men om texten kan vara informativ, och rolig att skriva, skriv på det sätt du vill. Se bara till att det inte blir för mycket (vilket lättast avgörs av att låta andra läsa och tycka). Om inte annat finns det gott om tid att få in sånt i säg äventyrsbakgrunden. Och man väljer ju sin målgrupp också och kanske får välja mellan effektivare och fåordigare för en stor publik, och mångordat med utsvävningar och fånga de som gillar den stilen som kan vara färre.

Som spelledare uppskattar jag om det finns saker i äventyret som är kul, men enbart för spelledarens ögon.

Jag ogillar både att läsa upp som att lyssna på högupplösningsstycken. Jag vet flera gånger då folk gäspat och zonat ur från de inledande bakgrundsstroferna. Beskrivandet är en kontinuerlig kamp för mig. Jag ser en inre bild med många detaljer och intryck för det mesta, men att beskriva den på den nivån skulle ta för lång tid för de i min grupp, så jag försöker hitta de bästa orden för att beskriva saker, och för att ge den emfas som behövs för att spelarna ska få rätt uppfattning om situationen/miljön. Jag gillade upplägget som Dimfrost postade i Layout-tråden från Mörk Borg, det är idealiskt för mig att arbeta ifrån med några få inledande beskrivningsord. De kan jag ersätta med egna ord, förkorta eller detaljera mer, och anpassa efter stämningen just då i äventyret.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
En inledning som sammanfattar de viktigaste delarna av äventyret så jag kan ta ställning till om det här är ett äventyr för mig och min grupp.
När det kommer till personer och platser föredrar jag korta punktlistor som jag kan utgå ifrån när jag beskriver, högläsning är inget jag uppskattar i rollspel och jag vet att jag som spelare helt loggar ut när spelledaren högläser en text från boken.

Kartor ger mig en visuell bild, men behövs endast om det är viktigt med en detaljerad kunskap om platsen, annars föredrar jag relationskartor som visar hur de olika aktörerna påverkar varandra. Jag är där för att utforska relationerna och deras inverkan på varandra. Det är i spänningsfältet mellan olika aktörers ambitioner och mål som äventyret utspelar sig för mig.

Jag uppskattar när äventyret är skrivet som en situation som jag sedan kan utforska med spelgruppen. Jag själv är inte så förtjust i plot-baserade äventyr, jag ser hellre att det handlar om att utforska och synliggöra situationer liksom relationerna som påverkar situationen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,221
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag uppskattar när äventyret är skrivet som en situation som jag sedan kan utforska med spelgruppen. Jag själv är inte så förtjust i plot-baserade äventyr, jag ser hellre att det handlar om att utforska och synliggöra situationer liksom relationerna som påverkar situationen.
Då kan kanske det äventyr jag la upp vara nåt för dig (om det är en situation som intresserar det vill säga).
Om inte annat så kan du kolla relationskartan och se om den funkar som karta för dig.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Då kan kanske det äventyr jag la upp vara nåt för dig (om det är en situation som intresserar det vill säga).
Om inte annat så kan du kolla relationskartan och se om den funkar som karta för dig.
Jag kikade på relationskartan igår och jag tyckte att det jag såg när jag låg sent, med trött lärarhjärna, såg ut att vara exakt det jag söker i ett äventyr för att kunna se hur aktörer förhåller sig till varandra :)
 
Top