Om jag har någon idé. OM JAG HAR! Har jag någonsin inte haft en idé eller flera. Sjuka, grymma och komiska äventyr utan dess like. Läskiga och spännande, långsamma och utdragna, tempofyllda med action! Men nu vill du ha ett tips va? Här kommer de:
1.
Rollpersonerna kommer till en stad. Väl inne i staden springer de på problem. Problemet består utav inget mindre än självaste statsvakten. De där snubbarna med magar och vapen som tror de äger gatorna, ja, just dem. För tillfället så är stadsvakten något av det korruptaste man kan tänka sig. De tar mutor, stjäler alkoholhaltiga drycker, hotar kvinnor och våldför sig på barn. Män nöjer de sig med att hugga i bitar och mata de fattiga med.
Du förstår nog, riktiga rötägg. Men mitt i anarkin reser sig en person som vill ha ordning i kaoset. Hans namn är Jean du Vielles och är rik som få. Givetvis vill han ha en stadsvakt som gör det den ska göra, vakta hans tillgångar! Problemet är att detta inte är något den skumma stadsvakten har lust med. De bara glider runt och rapar folk i ansiktet om man har tur.
Jean du Vielles anställer ett par frilansare att gå till botten med stadsvaktens korrumption och rensa ut alla rötäggen. Kanske lägga grunden för en ny, privatägd stadsvakt. Det är vad Jean du Vielles är ute efter. För om han kan kontrollera den nya stadsvakten, så kan han dominera all juridik innehållande skatter och handel, mohahaha.
Detta är en plan rollpersonerna inte har en susning om. De ger sig av ut på gatorna för att samla information och får upplysningar om den gamle stadsvaktskaptenen Igor Jernnave sitter fängslad i en illaluktande håla, nämligen krog Krusbäret. Därinne dricker han billig öl tills han somnar i sina egna spyor och klagar högljutt över vad den nya vaktkaptenen har gjort med hans förr så väldrillade mannar.
Igor Jernnave avslöjar att stadsvaktens högkvarter har en hemlig ingång om man mutar han lite och lovar att krossa skallen/bryta nacken/slita ut tarmarna/penetrera hjärtat/äta hjärnan/hyvla armbågarna/kittla med fjäder/[insert evil act of pain and utterly doom here] på den nya vaktkaptenen vars namn är Fjolnar Stigsson.
Följer man lönngången in i vakthuset kommer man till ett hemligt rum under markplan. En jordkällare för att vara exakt. Därifrån kan man komma åt den hemliga falluckan i taket som tar en in i vaktkaptenens private kontor. Därinne vilar det flertaliga dokument på att Fjolnar Stigsson är ett korrupt kräk som mutas av allt och alla för att tjäna så mycket som möjligt på att göra ingenting alls.
Tar rollpersonerna de här bevisen till Jean du Vielles så använder han dem för att gripa, fälla och avrätta hela stadsvakten. Dessutom yrkar han på att själv ansvara för stadens säkerhet som den gode herre han faktiskt utger sig för att vara. Något den fattiga konungen går med på, han vill inte betala någon stadsvakt. Snart så är "Vielles Gardet" upprättat med disciplinära stadsvakter som bara lyder under Jean du Vielles. Jean du Vielles får storhetsvansinne och försöker erövra alla närliggande områden för att bilda sin egen stat. Sug på den ni rollpersoner!
Skrev i början att jag hade flera idéer, men den här blev så lång, så håll till godo