Nekromanti Äventyr...

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Jag har ett litet problem. Jag har svårt att skriva äventyr. Inte att komma på idén, utan att skriva ner den på papper. Det blir allt som oftast bara ett par stöd meningar eller några stödord och kanske en mindmap. Men detta räcker för att jag ska veta vad som ska hända men det kan tyckas lite svårt för någon utomstående att försöka få ordning på orden. Hur gör ni när ni skriver ner era äventyr? Kan man få lite tips hur man ska bära sig åt. För äventyren och kampanjerna blir ofta löst sammanknutna och det är lätt att hamna på sidspår om äventyret. Även om detta inte gör speciellt mycket för det är alltid lätt att få in dem på rätt spår igen. Men det tar ju tid.
SLPerna skriver jag bara lite fakta om, vad de gör och sånt. Inte mycket alls, jag håller det mesta i huvudet. Men de riktiga skurarna hamnar på papper med alla värden. Även kanske någon viktig plats eller händelse. Men frågan var ju hur ni gör för att plita ner ett äventyr, går ni med efter mindmap modellen med stödord och kanske några viktiga händelser noga antecknat?
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
När jag gör äventyr, brukar jag bara skriva ner några viktiga delar som spel miljöen, spelledarpersoner värde, speciala händelser. När jag spelleder brukar jag för det mesta improvisera saker.

Jag ansåg att det bästa sättet för en bra äventyr är ju förstå improvisera den mesta. För att spelarna kan göra oväntade saker som spelledaren förvänta sig inte. Exempel att man har arbeta i flera veckors för att göra en komplet äventur som är bra, när man kör sin hemmagjorda äventyr eller nedladdad äventyr eller eller köpta äventyr, och plötsligt gjorde spelaren nånting som finns inte med i skrivna äventyr och försöker lösa på deras konstiga/unika sätt så att spelledaren måste antingen improvisera fram eller tvinga till dem spåren.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Beror på

Beror helt och hållet på om det ska läggas ut på nätet eller bara spelas i gruppen..

Med gruppen hålls det mesta i huvudet..annars präntas rubbet.

Revan - som just har märkt en STOR bugg i Nattens Ängel
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag ar ett ganska omständigt sätt att göra äventyr på, det beror mest på att jag tycker att det är välldigt roligt att skriva men även på att jag spelar så lite.

Först brukar jag göra en brainstorm och sedan få ner det i någon form, via maindmapp eller baar lösa lappar. Sedan kommer jobbet att utveckla varje idee, få dem att passa i hopp och sätta dem i ell flöde, detta brukra jag göra på sepparata papper så att jag kan bolla om dem.
När detta är klart så är det dags för renritning, renskrivning osv för at få det läsbart.
Det är viktigt att inte tvinga spelarna att spela i en viss ordning så därför brukar jag dela upp händelserna i olika kapitel eller stycken så att jag kan hoppa fritt mellan dem om spelarna väljer en annan väg eller om de går helt utanför det jag skrivit.
Ja sedan är äventyret så gott som klart, jag brukar kunna finputsa alla detaljer men det kan man göra i evigheter om man inte sätter upp ett slut datum eller liknande
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Bugg [ANT] [OT]

Vad är det för bugg?

Tesfforp, skriver ett inlägg som är Grottrollet Naugs värsta mardröm, en ANT och OT.
 
Top