Nekromanti Äventyr

ZeveruZ

Veteran
Joined
26 Jul 2003
Messages
23
Location
Bromma
Tjaba, har lite frågor, jag håller på och skriver ett rollspel som heter Djävulens Dal säg till ifall det finns ett äventyr till DoD6 me samma namn.
Jag suger på att teckna så jag undrar om någon kan göra en omslagsteckning till de så skicka ett mejl till ZeveruZ@hotmail.com.
det ska handla om att äventyratrna kommer till en annan dimension där det är ettkrig mellan demoner och änglar ge mig gärna ideer och säg vad ni tycker om min idé
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Det är dumt att posta samma inlägg i flera olika forum. Om du tycker att det första inlägget kom i fel forum så kan du be någon moderator att flytta det istället.

För övrigt: det finns i alla fall inget officiellt äventyr till DoD (någon version) som heter Djävulens Dal, men jag antar att det inte var det du menade.


/Dimfrost
 

ZeveruZ

Veteran
Joined
26 Jul 2003
Messages
23
Location
Bromma
Jag igen

Nä jag menade äventyr ihuvetaget inte bar officiella och dessutom kan jag som svar på din andra fråga bara ursäkta mig me att jag e ganska ny på detta forum
 

ZeveruZ

Veteran
Joined
26 Jul 2003
Messages
23
Location
Bromma
jaa

Men jag ber också om ideer om mitt äventyr snart klar men jag behöver en bild så snälla hör av er
 

ZeveruZ

Veteran
Joined
26 Jul 2003
Messages
23
Location
Bromma
Gissa vem

jag vet att jag skrivit många inllägg (so sue me) men här kommer ett till jag håller på och ska skriva om en stad där änglarna bor. hur borde den dse ut tycker ni?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tjena Zev!

Har du skrivit många äventyr tidigare? Annars skulle jag inte tänka så mycket på namnet och omslagsteckningar, börja med att skriva ett bra äventyr.

(Jag skulle faktiskt ställa mig in på att bara göra en kul och lång kampanj (en kampanj är ett jättelångt äventyr som man inte hinner spela igenom på en kväll, utan som kräver många speltillfällen innan man till sist når en storslagen avslutning på det hela) åt dina kompisar. Grejen är nämligen att det är mycket roligare att skriva ett äventyr som man själv skall spelleda, än att skriva på så vis att någon annan skall förstå.) Gör bara lite korta anteckningar och se till att ha det hela i huvudet. Sedan ritar du kartor och hittar på spelledare så att du är väl förberedd.

Men vi kan säkert hjälpa dig ändå, med förslag på vad som kan hända i äventyret och så.

"det ska handla om att äventyratrna kommer till en annan dimension där det är ettkrig mellan demoner och änglar"

Låter spännande. Är det meningen att man ska hjälpa änglarna mot demonerna, så att de kan vinna kriget?

Det första du skulle behöva är att hitta på något sätt för rollpersonerna att resa in i den här dimensionen och hur de kan dras in i kriget. Här kommer några förslag:

#1: En ängel skulle kunna resa till vår värld och be rollpersonerna komma och hjälpa dem.

#2: En demon skulle kunna resa till vår värld och ta rollpersonerna till fånga och sedan resa till deras dimension. När de väl är där så förslavas de och beordras att slåss mot änglarna. Rollpersonerna blir förstås sura över att utnyttjas av demonerna, så till slut flyr de och går över till änglarnas sida.

#3: En trollkarl kan ha byggt en konstig dimensionsport som han inte vet var den leder någonstans. Han ber rollpersonerna följa med honom in i porten. De väntar tills stjärnorna står helt rätt och tidpunkten är inne för att resa med porten (om man inte går in i porten vid exakt rätt tidpunkt så fungerar den inte!) men samtidigt drar det ihop sig till ett ruskigt oväder. Någon frågar "skall vi inte avstyra hela projektet?", men magikern säger "nej, då får vi vänta tusen år innan vi får en chans igen!!!" och vid exakt det tillfälle då han och rollpersonerna går in i portalen så slår en blixt ned i dem.

De hamnar i den nya världen, men porten är förstörd och det går inte att resa tillbaka. De träffar änglarna och de förklarar att det finns en väg tillbaka, men den portalen befinner sig i Djävulens Dal, och det går inte att resa dit eftersom det är fullt med demoner där. På så vis måste rollpersonerna hjälpa änglarna i kriget för att få kunna resa hem.

#4: Rollpersonerna får ett uppdrag från en ful och otäck greve om att sno en hemlig skatt från ett lustigt älvfolk med gyllene fjärilsvingar djupt inne i en trollskog. De går in i skogen och bereder sig för en hård strid, men de töntiga älvorna visar sig inte vara vana vid våld och de har ingen chans mot rollpersonerna. Älvadrottningen ber rollpersonerna med rödgråtna ögon att inte ta deras skatt ifrån dem, men rollperosnerna tar säkert bara och skrattar åt dem och snor det ändå.

När de skall gå tillbaka så ropar älvadrottningen "har ni inget samvete? Har ni ingen känsla för gott och ont? Lyss till era hjärtan och gör det som är rätt!"

Den natten sover rollpersonerna mycket illa. De är yra av feber, de kräks och mår illa, och de anar inte att det luriga älvorna har kastat en förbannelse över dem. I drömmen reser deras sinnen till en annan dimension: Djävulens Dal. Där pågår kriget mellan de goda och de onda, och rollpersonerna hamnar mitt i konflikten, och blir kontaktade av både demoner och änglar som vill värva dem till deras sida i kriget. Om rollpersonerna hjälper änglarna att besegra demonerna, då har de klarat den första delen av prövningen och vaknar. (Om någon dör i drömmen så kommer den personen aldrig att vakna, utan visar sig ha döt i sömnen).

De börjar säkert prata med varandra om vilken konstig dröm de haft, och de mår fortfarande väldigt illa. Har de blivit sjuka? Ja, men de har ändå bevisat för sig själva att de är goda, och om de går tillbaka till älvorna för att ge dem skatten så kommer de att slippa förbannelsen och bli friska. Om de inte går tillbaka med skatten så kommer de däremot att dö.

----

Om jag skall ge dig andra idéer om själva äventyret i Djävulens Dal så tänker jag mig någonting i den här formen:

#1: Först skall man resa till ett fort som djävularna har. Fortet är en viktig strategisk punkt och fullt med läskiga demoner, men änglarna har en plan: De har hittat en lönngång in i berget under fortet och skall gå in i de urålderliga grottgångar som finns under berget tills de kommer fram till en stor, tjock pelare som finns i en jättesal i bergets mitt. Om de kan spränga sönder den pelaren så kommer sedan hela berget rasa med fort och allt. En jätteseger för änglarna. Vad de inte vet är att det lever läskiga grodmonster i berget, och längst in så lever deras moder, en urläbbig groddrake. Det kanske inte kommer gå så enkelt som rolleprsonerna tror?

#2: Om de ändå lyckas så kommer änglarna att ställa till med en stor fest åt hjältarnas ära. Festen hålls i ett stort, gnistrande slott, men mitt under festen så anfaller demoniska lönnmördare!!! De kan byta kropp, precis som de vill, och efter att ha gått omkring i änglaskepnad (fast du kan antyda att rollpersonerna tycker det är något konstigt med dem under hela kvällen) så byter de till sina sanna former, som demoniska djävulshundar med glödande ögon, och anfaller änglarnas ledare och sliter sönder strupar till höger och vänster innan någon hinner reagera. Äventyrarna måste stoppa dem innan det hela slutar i ett blodbad!!!

#3: När de undersöker lönnmördarnas kroppar så ser de att de har en sorts medaljonger av svart, kallt stål på bröstet. Det är förvandlingsartefakter. Änglarna kan inte röra vid dem, då börjar de nämligen glöda och brännas, men rollpersonerna kan bära dem! Aha! Det hade minsann inte demonerna tänkt på! Så, nästa uppdrag blir för rollpersonerna att förvandla sig till demoner och infiltrera demonernas bas.

#4: Det kan bli rätt spännande att gå omkring i demonförklädnad och försöka smälta in i mängden. Så fort rollpersonerna beter sig konstigt så kan någon börja bli misstänksam. Särskilt farliga är demonhundarna. De går fram och nosar på rollpersonerna, och känner liksom att någonting är fel. Längst in i basen sitter själva djävulen, men de enda som får träffa honom är de speciella Rödrockarna. Rödrockar är djävularnas styrande elit. Det är de som bestämmer. Rollpersonerna måste döda en rödrock och ta deras kläder för att få komma in i djävulens boning. Problemet är att det inte finns några rödrockar att mörda. Nämen vänta! Vad är det för liv och oväsen där ute?! Aha! I tre bärstolar kommer en rödrock till djävulens palats. Den siste av de rödrockar som skall närvara vid djävulens hemliga sammanträde sitter i en av dessa tre bärstolar. Det är honom de måste lönnmörda. De vet inte i vilken av bärstolarna han sitter, och varje bärstol vaktas av en stor, äcklig, levande bronsstaty som föreställer olika djur. En björn, en gorilla och en myrslok (eller kanske något annat djur) :^)

#5: Djävulen låter sig inte luras, så fort äventyrarna kommer in i hans sal så ser han på en gång att det är något fel på dem: Så blir det slutstrid och när de väl har dödat djävulen så måste de barrikadera sig i salen, för andra demoner står och bankar utanför för att komma in. Allt ser ut att vara förlorat när man plötsligt hör trumpetljud. Det är änglarna som kommer för att inta borgen! Så, det blir fantastisk slutstrid där rollpersonerna slåss på ena sidan och änglarnas armé på den andra, och demonerna blir besegrade från vardera håll. (De har blivit försvagade sedan djävulen dog)

#6: Slutet gott, allting gott.

Vad tycker du?
/Rising
 

ZeveruZ

Veteran
Joined
26 Jul 2003
Messages
23
Location
Bromma
Tackar tackar

Tack igen mycke information det jag har gjort hittills är de här :harkel: dom har fått ett uppdrag att hämta en magisk artefgakt i djävulens dal och när de kommit dit så faller de i sömn. medans de sover kommer demonkungen och försöker förvrida sinnena på äventyrarna men lyckas bara ta över hälften av dem som blir onda och teleporterade till demonernas högkvarter. Lite senare kommer änglarna och hämtar de som är goda. jag funderar fortfarande på om jag ska låta mina spelkompisar styra dem som onda och dela uppspelgruppen i 2 eller låta dem skaffa nya RP men tack för idén om förvandlingsartefakter den idén var nästan äckligt bra.
:gremgrin: :gremsmirk: :gremcool: :gremlaugh:
 

ZeveruZ

Veteran
Joined
26 Jul 2003
Messages
23
Location
Bromma
glömde

Just det glömde säga att djävulens dal ligger i Trudvang faktiskt och där finns en portal till "deminvärlden" den dalen hade innan varit den vackraste i Trudvang och låg vid en knytpunkt för vitner när portalen kom kände serguronterna (det var alltså länge sen) att det fanns en stor ondska i dalen och förseglade den så att onda inte kunna komma ut men att goda kunde komma och gå som de ville
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Onda och Goda

"jag funderar fortfarande på om jag ska låta mina spelkompisar styra dem som onda och dela uppspelgruppen i 2 eller låta dem skaffa nya RP"

Det var en ball idé det där med att hälften blir onda, använd den! Om jag vore du så skulle jag låta demonkungen ta de rollpersoner som är mest själviska. Alltså: När demonkungen förvrider deras sinnen så upplever rollpersonerna det som en mardröm. Du säger inget om att de i själva verket håller på att bli hjärntvättade av demonkungen, utan du spelleder det som en mystisk dröm, bara. Vad drömmen handlar om, kan vara något i stil med att äventyrarna står på en sjunkande ö, omgivna av fasansfulla bläckfiskvarelser. De måste gå och klättra upp på öns högsta punkt medan vågorna når allt högre och högre upp. På berget finns en stad som sakta faller i ruiner, och vattnet stiger och stiger, medan bläckfiskvarelserna kan ta sig allt närmre äventyrarna. Till slut så har äventyrarna klättrat upp på tornet till ruinstadens högsta byggnad, och de får inte riktigt plats allihop. De kan inte alla stå på taket, så vad skall de göra? Om jag känner rollspelare rätt kommer de säkert putta ner varandra och börja bråka internt. De som blir nersparkade från tornet slukas av bläckfiskvarelserna, men det är i själva verket överlevarna som det är synd om...

När hälften av gruppen är borta så är drömmen över. De egoistiska har blivit hjärntvättade och blivit onda. Demonkungen har förstås valt dem, för det var ju de som klarade sig bäst i hans test.

---

Nå, svar på din fråga: Jag skulle låta spelarna få göra nya rollpersoner. De får vara änglar. Du tar de onda rollpersonerna och spelar med dem (vilket blir extremt häftigt när det blir strid mellan äventyrarna och de hjärntvättade rollpersonerna!!!).

Fördelen med den metoden är att det är rätt svårt att spela med en delad spelgrupp (man behöver två spelledare helst, i vart fall om grupperna skall vara åtskilda så lång tid som ett helt äventyr) och dessutom är det inte så bra att ha onda spelare. Det är ju inte lika häftigt att ha en ängel som fiende, så äventyren blir inte lika dramatiska på det viset.

Men framförallt så tycker jag att spelgruppen skall spela tillsammans för att det kan bli så roligt när de där spelarna får möta sina gamla rollpersoner som fiender. Då kan de ju tänka "Uuuh, varför gjorde jag honom så bra för?! Han är ju livsfarlig!" Det är ju inte ofta man ångrar att man gjort en bra rollperson! :^)

/Rising
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: bra idé

det är ju det värsta som finns. när jag satt och skrev på mitt bidrag till Jorgesutmaningen, Nätter i Asterlösa, Dagar i Tinteskog så fick jag hela tiden nya idéer om hur man skulle kunna twista plotten, så att säga. en del skrev jag ner och tryckte in i dokumentet som jag lämnade in, och såhär i efterhand har jag kommit på tusen saker till. liksom, om man har fem stycken grymmebra idéer om hur man skulle kunna göra den och den scenen får man galen beslutsångest. :gremsmile:
 

ZeveruZ

Veteran
Joined
26 Jul 2003
Messages
23
Location
Bromma
mmm

ja vet de e sånt som händer, jag försöker skriva en bok men nu får jag börja om för att jag fick en ny ASBRA idé om starten men jag hade som tur var bara hittat på några sidor
 

promotheus

Veteran
Joined
20 Mar 2003
Messages
4
lästips

Läs sista delen (paradiset) i "den gudomliga komedin" så kanske du får nåt tips till hur en änglastad ska se ut. Som ett rent plus blir du mer allmänbildad på kuppen!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Hahaha

Vad drömmen handlar om, kan vara något i stil med att äventyrarna står på en sjunkande ö, omgivna av fasansfulla bläckfiskvarelser. De måste gå och klättra upp på öns högsta punkt medan vågorna når allt högre och högre upp. På berget finns en stad som sakta faller i ruiner, och vattnet stiger och stiger, medan bläckfiskvarelserna kan ta sig allt närmre äventyrarna. Till slut så har äventyrarna klättrat upp på tornet till ruinstadens högsta byggnad, och de får inte riktigt plats allihop. De kan inte alla stå på taket, så vad skall de göra? Om jag känner rollspelare rätt kommer de säkert putta ner varandra och börja bråka internt. De som blir nersparkade från tornet slukas av bläckfiskvarelserna, men det är i själva verket överlevarna som det är synd om...
Rising din rackare. Jag visste väl att du inte menade det där om att CoC var ett skitspel :gremsmile:

/Vulf
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Hahaha

"Jag visste väl att du inte menade det där om att CoC var ett skitspel "

Ehhh.... skrev jag "bläckfiskvarelser"??? *flämt*, vad jag menade var ju... öh... "blekfisvarelser"!!! Ja, ja, för bläckfiskvarelser är ju dumma. Blä för CoC! Blekfisvarelser, menade jag!!!

:^L

/Rising
har fått en CoC-nytändning på sistone.
 

ZeveruZ

Veteran
Joined
26 Jul 2003
Messages
23
Location
Bromma
Namn

jag undrar om ni har nåt bra namn till en änglastad (jag e värdelös på att komma på namn) de enda jag kommit på är gudhem :gremfrown:
 
Top