Nekromanti Äventyr

Joined
12 May 2003
Messages
2
va vill ni ha ut av ett äventyr?

va tycker ni ska ingå i ett äventyr?

vad spelar ni hälst för rp?

va tycker ni om nekrotropi och odöda?

tack på förhand //henke
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Av ett äventy vill jag h ut: Interagerande, trovärdig karaktärsgestaltning, problemlösning och mist ett kg humor...

Ett äventyr bör innehålla. X-antal våldsscener, i Eon helst inte för många eftersom det är ett extremt segdraget stridssystem (inte en nackdel, det håller bort onödiga våldsscener och gör viktiga strider kul å trovärdiga)... En bov, vara sig det är en riktig skurk eller gärna någon som motarbetar RP´na av "misstag"... Civila bipersoner(inte såna som sticks) med karaktär... Samt gärna en väldigt onödig Missle magiker av typen Ekomantiker som använder sina mystiska färdigheter enbart til att grila äpplen och hela äventyrarnas skoskav...

Jag spelar helst: alla yrken med Kobold potential... i min grupp är det viktigt att vara mäktigare än de andra då vi slåss lika ofta med sinesemellan som mot fienden (till hälften ett internt-skämt). Mao gärna en primitiv magiker...

Nekrotropi och Odöda är väldigt mysigt i alla spel utom Eon... Ärligt talat så saknar Mundana den känslan... hela monster känslan faktiskt... Men andra humanoider duger bra... Som Brion Gysin sa: Man is a bad animal...
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
va tycker ni ska ingå i ett äventyr?
En massa problemlösning! Gåtor, "leta-efter-ledtrådar-uppgifter", komplicerade intriger och härvor som måste redas ut (inkl. förräderi, "insiders", dubbelagenter, m.m.). Inte "spårvagnsäventyr", som har en given början och följer en given väg till slutet, det kan en sovande spelare klara utan att anstränga sig. Spelarna skall få tänka och ta egna initiativ.
Sådana äventyr kan vara jobbiga att spelleda, då man måste improvisera mycket eftersom det bör finns olika sätt att lösa problemen, men det blir roligare eftersom spelarna engageras själva, inte bara rollpersonerna.

vad spelar ni hälst för rp?
Någon som har något att dölja för de andra spelarna, som påstår sig vara en person men egentligen är en helt annan, eller har ett förflutet som han till varje pris försöker dölja (gärna kunskapare, lönnmördare, Rakhori).
Även "wannabe-rollpersoner" är mycket roliga att spela (eller se någon annan spela), t.ex: Wannade-kobold, wannabe-adelsman, wannabe-magiker.

/Doda (som älskar gåtor, men främst att se andra grubbla över dem :gremwink:)
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Vad man vill ha ut av ett äventyr är skoj.
Det ska ingå motstånd i form av ondingar eller gåtor eller problem (tex sjukdommar)
Jag har inte spelat så många olika Rp så sen svarar jag inte på.
Odöda ska dödas!
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"va vill ni ha ut av ett äventyr?" [sic!]

Roligt. Att få träffa intressanta karaktärer, göra något som min rp bryr sig om, upptäcka nya saker...

"va tycker ni ska ingå i ett äventyr?" [sic!]

Utmaningar. Funderande. Ställningstaganden. Våld. Inte nödvändigtvis i den ordningen. :gremwink:

"vad spelar ni hälst för rp?" [sic!]

Svårt. En trevlig. Jag älskar att prata med folk, försöka övertyga skurkar om att de är på fel väg i livet, distrahera vakter med en oändlig jargong, eller försöka prata omkull en vacker dam. En filur vill jag spela.

"va tycker ni om nekrotropi och odöda?" [sic!]

Zombies är bäst! Förutom det så är det två hyfsat onödiga delar. Roliga att leka med.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
va tycker ni om nekrotropi och odöda?
De hatar jag när jag spelar, men när jag SL:ar så är det en favorit sak.
Varför det är tråkigt när man spelar mot Vandöda:Jo därför att dom är himla svåra och döda.
Varför är det så roligt när man är SL: Jo därför att det är lätt att slänga in som fiende.
 

Johan/Torak

Veteran
Joined
9 Apr 2003
Messages
72
Location
Cthol Mishrak(U-Väsby)
Oj då, många frågor på en gång där, men du ska få svar på alla!
1.Vad vill ni ha ut av ett äventyr: Att ha kul och spela lite
2.Vad tycker ni ska ingå i ett äventyr: En ärkefiende, lite barnsligt men kul
3. Vad spelar ni helst för RP: Personligen föredrar jag dvärg
4. Vad tycker ni om nekrotropi och odöda: Usch! Jag som SL (spelledare) försöker undvika odöda så mycket som möjligt!

Hoppas det har varit till hjälp
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: OT

Vanligtvis brukar jag hålla mig från att anmärka felstavningar och andra felskrivningar, men den här gången kunde jag inte låta bli.
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
"va vill ni ha ut av ett äventyr?" [sic!]

MAn ska ha kul, annars är det ju ingen mening. Sen är vill man ju hela tiden utveckla sin karaktär, blir bättre, få mer kunskap, kanske bli lite mäktigare, rikare och mer känd i världen.

"va tycker ni ska ingå i ett äventyr?" [sic!]

Det beror helt på. Man kan spela kampanjer där hela spelgruppen är en viss ras/yrke, då kan man utnyttja allt som står i alla böcker fullt ut, en tirakkampanj då man spelar frakkthruker, eller en henéakampanj te x. Annars beror det mycket på spelgruppen tycker jag. Det kan ibland vara svårt att varva allt på samma gång/kväll/spelmöte, men små intriger, stora politiska problem, lite kluriga saker, strid, och kanske en lång resa (som man nu även kan göra intressant till sjöss) och kanske en maffig avslutning då man avslöjar en stor konspiration eller träffar en drake. Allt efter tycke och smak.

"vad spelar ni hälst för rp?" [sic!]

Själv är jag bara spelledare, men jag spelade dvärg förut, men har testat det mesta. Vad man väljer att spela tror jag är mycket personligt, och spelare tenderar i min spelgrupp till att spela "samma" karaktärer, mer eller mindre, i olika skepnader. Te x, ondam kriminella, hjältemodiga osv.

"va tycker ni om nekrotropi och odöda?" [sic!]

En mycket bra modul. Välskriven och underhållande. Jag ser massor av användningsområden för vandöda, både som fruktade motståndare och som hjälpredor till rollspersoner som spelar nekromantiker. Tycker att det är en av de bästa böcker som släppt på slutet!
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
1, Vad vill ni ha ut av ett äventyr ?? Självklart ska det ju va roligt så man känner sig motiverad att fortsätta.

2, Vad tycker ni ska ingå i ett äventyr ?? Spänning, Någon ond filur som man kan råka i trubbel med, Annars så bryr jag mig inte så värst mycket. Det mesta är bra förutom det tråkiga. Vad det nu kan va !!!!

3, Vad spelar ni helst för Rp ?? Alver tycker jag ganska mycket om och lite vanliga personer. Typ Vildmarksmän, Bonde aktiga personer.

4, Vad tycker ni om Nekrotropi och vandöda ?? P.ga av att jag har varit jagaf av Vandöda och en del fula typer uttnyttjar Svartkonster så tycker man inte så värst mycket om varken Nekrotropi eller Vandöda (Rpna gör det inte). Men jag tycker att det kan va riktigt coola när båda dera används på rätt sätt och skapar en bra stämmning.
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Vandöda=Eonstämning?

Men jag tycker att det kan va riktigt coola när båda dera används på rätt sätt och skapar en bra stämmning.
Personligen tycker jag att vandöda är det det värsta som finns i Mundana, förutom Mörkret. Det passar helt enkelt inte in i en smutsigt realistiskt "low fantasy"-värld. Undeads hör hemma i B-filmer i 1900-talsmiljö, och det enda jag möjligen skulle kunna tänka mig i Eon är ett vandrande skellet i ett övergivet gravvalv någonstans, men knappt det.
I och för sig har ju varje spelgrupp sitt eget Mundana, men jag tycker ändå att vandöda skär sig med en "Neogames-korrekt" version av spelvärlden.
Alltså: Vandöda skapar sämsta möjliga Eon-stämning, anser jag.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Vandöda

Jag ser inga problem med vandöda om de används på rätt sätt, själv har jag vid något enstaka tillfälle använt mig av dem med bra resultat. Allt beror på hur du använder dem. Det är lite som med Drakar. Skulle drakar vara fruktansvärda intelligenta monster som utan större anledning: kidnappade prinsessor, samlade enorma skatter, jagades av drakjägare etc, så skulle de inte passa i mundana. Med de drakar som finns passar fint enligt mig.
Samma sak med magikerna. Skulle de vara ubermäktiga(stavmagi), så skulle de kanske inte passa in i mångas Mundana. Så, jag ser ingen anledning att samma sak inte kan göras med Vandöda, även om materialet i boken inte är riktad mot ens eget håll.

En sak till, börja
-märka (*morr*)
 

hariman

Veteran
Joined
22 May 2003
Messages
16
Re: Vandöda

Jo, risken är ju bara, i alla fantasy-rollspel, att de vandöda och demonerna förstör den (som jag tycker) "rena" fantasykänslan. Tänk tex på det gamla DoD Samuraj där de ända äventyr som gavs ut hade demoner i huvudrollen. Vad hade det med fantasy-Japan att göra?? Sagan om Ringen (boken, alltså) är väl å andra sidan ett exempel på att det funkar hyfsat, trots nazguler, kummelgastar mm.

Jag håller med om att vandöda, rätt använda, kan funka, men för egen del är jag restriktiv.

Jag tycker inte att det är samma sak med drakar och magi. Med dessa är det balansen som risker att rubbas rubbas. Med vandöda är det stämningen som riskerar att störas.

"The step between extatic vision and simple frenzy is all too brief"
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Vandöda

Jo, risken är ju bara, i alla fantasy-rollspel, att de vandöda och demonerna förstör den (som jag tycker) "rena" fantasykänslan. Tänk tex på det gamla DoD Samuraj där de ända äventyr som gavs ut hade demoner i huvudrollen. Vad hade det med fantasy-Japan att göra?? Sagan om Ringen (boken, alltså) är väl å andra sidan ett exempel på att det funkar hyfsat, trots nazguler, kummelgastar mm.


Jag håller med om att vandöda, rätt använda, kan funka, men för egen del är jag restriktiv.

Samma här. Mitt svar riktade sig till den som menade att stämningen alltid förstörs (det var så det stod, i alla fall).

Jag tycker inte att det är samma sak med drakar och magi. Med dessa är det balansen som risker att rubbas rubbas. Med vandöda är det stämningen som riskerar att störas.

Vadå, balansen rubbas väl inte p.g.a. att drakarna blir annorlunda, vilken balans är det du menar förresten? Spelbalansen kan rubbas av magiregler men av att drakarna är annorlunda... nå, jag kan inte komma på ett tillfälle.

Nå, jag tycker att stämningen skulle kunna förstöras lika mycket av mina uberdrakar som av vandöda armeer.


[Spoiler nedan]

Tänka på vad stämningsdödande många anser ni-vet-vad är i LoH. Ymirs version är dock lysande. Alltså, bara man ändrar på saken så att den passar in i stämningen så fungerar det bra, vilket åtminstonde går att göra på vandöda.
 

hariman

Veteran
Joined
22 May 2003
Messages
16
Re: Vandöda

Jag menar bara att om man har en massa magiker som börjar sälja magiska föremål/besvärjelser, alternativt om überdrakar börjar dominera ländernas politik, så mister man den där mysiga medeltidskänslan som iaf jag tycker är viktig med fantasy. Å andra sidan så tycker jag att både magi och drakar i normalportion ger vettig fantasykänsla, medan däremot vandöda även i ganska måttliga mängder riskerar att förvandla fantasyvärlden till Hack n' slash, Dracula, dimensionsvandringsriktning etc). Inget fel på dessa varianter per se, men då ska man vara klar över att det är det man pysslar med.

Argh, svårt att argumentera, när det handlar om känsla, men det var lite intressant att försöka sätta på pränt
 
Top