Nekromanti Äventyr..?!

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
hej det är lilla LGS som har problem igen.

Hur ska man bära sig åt när man skriva äventyr.


då menar jag skriva inte bara spelleda ävenyr.

Om man gör ett äventyr kan man skicka det till rollspel förlag eller är det inte någon ide?



har det kul.. för snart är det jul.. man får hoppas att det inte kommer en ful.. tomte som kallar sig för gul..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om du är nybörjare på att skriva proffesionella äventyr så skulle jag börja med att skriva ett äventyr och sedan skicka in det till Sverok's scenariobank. De håller i olika tävlingar då och då och man kan vinna priser om man skriver tillräckligt bra.

Det är bra träning och en bra plats att börja på.

/Riz
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Äventyr schmäventyr (en tämligen tråkig text)

Höhö... först tänk på vad det egentligen handlar om, att skriva ett äventyr. Du är ute efter en textmassa att publicera, annars hade du bara skissat lite, skrivit slp:s och ritat kartor. Nå, en samling kartor, slp:er och skisser duger knappast att publicera. Höm... här kommer en liten obetydligt teori om olika sorters äventyr:

Dungeonäventyr: Har funnits längst (förutom kanske paragrafäventyret), är klart spelbart, kan vara mycket roligt om man har en spelledare som vet vad han håller på med (Rising kan hoppa vidare till nästa sorts äventyr /images/icons/wink.gif). Du skissar upp en karta, det finns många bra verktyg för det nu för tiden, och fyller den med allmäna obehagligheter. Möjligtvis kan en toppantagonist gömma sig någonstans i skuggorna? Sedan kan du snabbt skriva ihop en liten bakgrundshistoria och fylla grottan med en underbar skatt.

Snubbeläventyr: Här händer det saker, men det som händer kommer i ett bestämt led, liksom. Ett "bra" snubbeläventyr har lite planerade omvägar som rollpersonerna kan ta om de har alternativa invändningar mot ståryn. Nåväl, händelserna ramlar på varandra, och oftast är striderna höjdpunkter.

Måläventyr: Jepp, dessa äro saftiga. Ett tydligt mål är presenterat, men rollpersonerna har ett par olika möjligheter att nå detta mål. Som alltid måste du göra en massa slp:er och kartor, men du kan skriva bra mycket lösare än snubbeläventyr. Bara skriv alla förutsättningar, alla effekter och målplanen. Ett tips är att stoppa in lite rykten om morötter som väntar vid målet.

Upplägg: Detta är mer eller mindre en saftig grund för äventyr. Oftast presenteras en handfull slp:er och alla dessa har en eller flera lösa trådar som går att ta tag i. Helst ska det gå att knyta samman två eller flera trådar för att göra en rikare ståry, men akta dig för att den blir för komplicerad. Ett antal kartor är en möjlighet, men upplägget kan också bara gälla typ ett värdshus eller en liten by.

Paragrafäventyr: Denna hemska släkting till grottäventyret är uppbyggd av paragrafer, där varje paragraf möjliggör ett antal val som i sin tur leder till nya paragrafer. De är enkla att skriva, och kan vara underhållande och spela, men om man vill utföra riktigt radikala handlingar kan allt gå sönder...

Okej, jag vet att jag använde rätt klumpiga titlar här, men de är ju gulliga så dem får stå kvar.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som önskar lycka till
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Själv så brukar jag utgå från någon enstaka, absurd händelse, och fundera "varför" eller "visst vore det kul om"...
Men å andra sidan har de en liten tendens till att inte behandla de stackars rollfigurerna ganska väl... Sällan storslagna belöningar, utan kanske att de blir en erfarenhet rikare och möjligen får en eventuell allierad i framtiden
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Det kanske inte är vad du är ute efter? [ANT]

~God som [color:448800]Han</font color=448800> är så bidrar [color:448800]Han</font color=448800> med två länkar till två trådar. En som Jonix startade och en som josun000 startade
 
Top