Nekromanti Äventyr

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Är det någon som har ett
äventyr som jag skulle kunna få
använda. Jag hinner aldrig klart med mina
så jag måste improvisera ca.50% av mina
uppdrag.(Någon som känner igen sig?).
Snälla det skulle vara till stor hjälp!
Maila dom till peter.schon@telia.com
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Alla äventyr jag "skriver" bygger på ungefär 50% improvisation.. Det gäller bara att man har fixat "arketyper" för sina rövare eller vanliga personer som RPna kan stöta ihop med. Förutom det är det väl inga problem?

Jag gillar personligen inte att ha ett äventyr utstakat till 100%, då blir det för det mesta tråkigt ju.. Det ska alltid finnas en viss del utelämnat till slumpen.Det enda som är vikitigt är att du som SL inte blir helt förstörd och säger: "Det där funkar inte, det har jag inte med i mitt äventyr..." Sånt kan förstöra det mesta...

- Lite full
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jag brukar bara hitta på några viktiga händelser som bygger upp storyn. Vad som händer mellan dessa improviserar jag fram, liksom värden på spelvärden på SLP:s.


Kolla in Eon SE (se länk nedan). Där finns en gäng med äventyr. Kolla gärna in del nio (tror jag det är) i rollspel.nus julkalender. Där finns ett helt äventyr till Eon inkl. rollpersoner.

/Emil
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
Bygg ut din improvisationsförmåga istället. Jag brukar improvisera 90-97% av tiden resten står faktiskt spelarna för. Jag ger dom ett problem sedan börjar dom diskutera olika lösningar och se! Där har man nästan allt utprickat.
Jag kanske ska tillägga att spelarna alltid tycker att det är kul att efter spelmötet kunna säga: "Där överlistade vi dig igen. Nu får du åka hem och fila på nästa del"

Varför göra mer än man måste?
/Nicke
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Å andra sidan så kan ett planerat äventyr han sina definitiva charmer.
Jag kan ta mitt senaste äventyr som exempel.

Innan tanken på äventyr uppstod så satte jag mig ned några sena nätter och skrev bakgrundshistoria, ca 4 1/2 handskrivna A4 sidor.
Så som detta skrevs (tog ungefär en vecka) så kom började ett äventyr växa fram i huvudet, vilket jag gick och tänkte på av och till i lite mer än 1 vecka.
Sedan när jag hade alla stora drag i huvudet så då kommer det intressanta.
Eftersom jag har planerat äventyret så vet jag vad det handlar om i förväg.
Då har man privilegiet att plantera företeelser för spelarna, så att dom kan tänka tillbaka och konstatera 'jaa... detta hänger ju uppenbarligen ihop med det där som händer för 2 möten sen'.

Sedan så är det möjligt att göra massa tuff rekvisita. Lackade brev är min personliga favorit, som en av alverna i spelgruppen har en tendens att överösas av. Till detta äventyr så skrev jag ungefär 20 - 30 (inge överdrift, det blev tokmycket !) sidor journal som dom kunde hitta och läsa.

Det finns definitivt fördelar med att planera, men dette betyder inte att man ska bli stel och rigid. Om spelarna inte gör som man har tänkt sig, så gör inte spelarna som man har tänkt sig. Det är sånt man får leva med och spela med, oftast så brukar det bli bra hur som helst. Men förhoppningsvis så kan man hitta någon form utav motivering till spela om just VARFÖR dom ska göra det dom gör(detta brukar vara en av huvudpunkterna i min planering, ingenting är mer krystat än "hörni grabbar, ska vi ut och äventyra lite granna ?").
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag brukar alltid skriva allt i punkter typ
- Dom går på vägen.
- Det kommer några ryttare.

För på så sätt måste man inte improvisera så mycket =P
/images/icons/crazy.gif
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Jag håller med Belion... Har man en SL som kan improvisera så är det spelarna som gör äventyret! Inte SL, han fixar oss bara vidare på våra dumheter /images/icons/wink.gif
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Ett tips.

Skriv färdigt dem innan ni börjar spela, skriv gärna ett par stycken.
Det blir ju då visserligen ett avbrott i spelandet men om du har skrivit ett par stycken kan du ju sedan skriva resten under spelandet av de andra, på så sätt vinner du ju tid.
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Det är ingen idé att ha nedskrivna äventyr för att det är ändå ingen rollperson som följer det man har skrivit så jag har bara mina slp:s nedskrivna.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Uppenbarligen så har jag inte förklarat mig själv tillräckligt.
Vad jag försökte säga var att en överhängande planering kan ge intrikata, spännande och välgenomtänkta äventyr. Detta behöver nödvändigtvis inte betyda att jag har varenda SLPs lilla hand- och ansiktsrörelse nedklottrad och får panik så fort RPna inte bestämmer sig för att övernatta i staden och därmed inte kan vara med om den tuffa barslagsmålsscenen som jag hade i åtanke, etc.
Dessutom så får jag inte heller panik om någon av karaktärerna försöker göra någonting helt oväntat som jag inte hade täckt i planering, då blir jag snarare glad och kommer ihåg det för framtida bruk.

Vad jag försökte säga var att planera äventyren och inte BARA improvisera dom har sina klara fördelar, men det betyder inte att man fästa sig vid sin planering för hårt, utan glutta på den då och då för att se om man glömt något.
 
Top