DoD Äventyr till yngre spelare?

Hornblom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
14
Vill minnas att detta har diskuterats nyligen men hittar det inte, så jag ställer frågan på försök. Jag har SL:at en första session med mina två syskonbarn som går i låg- och mellanstadiet. Det gick snabbt att komma igång och alla tyckte det var kul! Grundreglerna kändes lyckade med de uppsnabbade reglerna och alla fina illustrationer. Jag började med ett eget äventyrsfrö i Utkante med omnejd och vi kommer nog försöka spela äventyret i Uppvaknandet också.
Har ni några tips på äventyr i grundboxen som funkar bra i deras åldersspann? De ligger långt fram i sin läsålder så de kan nog ta till sig en hel del, men jag kommer låta läskiga scener och varelser gå lite mer åt Scooby Doo-hållet. Finns det något äventyr med bra möjligheter att lösa konflikter utan våld så är det också bra, men inget måste då den ena karaktären ändå är krigare.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Bothilds bryte? Dina spelare stöter på en stam orcher och svartalfer som bosatt sig i en gammal övergiven dvärggruva. Med dem funkar det bättre om man förhandlar istället för att slåss. Sedan får man utforska halvt översvämmade gruvgångar där det finns en glupsk vattenorm. Man kan även stöta på ett spöke som dock inte är en fiende utan snarare även det någon man i första hand ska försöka hjälpa och som i sin tur kan avslöja var det finns skatter.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Gårdagens by är väl nästan bara klurigheter, utan våld? Och väldigt bra. Och roligt om man man säger så
och gillar den humörn, att behöva smeta in sig i drakbajs för att klara av det hela i tid

Suckarnas Torn/Trolletinn behöver inte heller bli gladvåld om man inte vill.
 

Kapten Haddock

Veteran
Joined
5 Oct 2020
Messages
18
Vi kommer snart med en Kickstarter där vi konverterat Sagospelet Äventyrs spelvärld Masona till Drakar och demoner. :)
Coolt hur kommer det fungera? Har en del grejer av Sagospelet, den första lådan som släpptes om jag inte minns fel, plus en röd världsbok och en blå.
 

Hornblom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
14
Tack för alla bra tips! Vi är nu tre sessioner in och upptäcker Utkantes omnejd. Alla små miniäventyrsplatser i Dimmornas dal som inte finns beskrivna är verkligen ett plus! Spelarna hittar platser de vill gå till. Ibland stämmer kartan där och ibland är det bara en skröna. Oftast blir det spännande!
 
Top