Nekromanti Äventyr till Fallout....

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag har börjat knåpa på en bit av världen till Fallout, New York / Washington området. Hade tänkt mig ett "konstruktion av nya vats" äventyr, men jag skulle behöva lite förslag till hur man skulle kunna få det lite mer interesant än att man bara går dit, skuter alla och spränger skiten....
Ville få lite längre äventyr helt enkelt

Så det så!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag har börjat knåpa på en bit av världen till Fallout, New York / Washington området. Hade tänkt mig ett "konstruktion av nya vats" äventyr, men jag skulle behöva lite förslag till hur man skulle kunna få det lite mer interesant än att man bara går dit, skuter alla och spränger skiten....
Ville få lite längre äventyr helt enkelt"


Ska du göra ett enda äventyr till Fallout med den bakgrunden? I så fall är mitt råd "glöm det".
Fallout 1 gick ut på att man skulle besegra the Unity. Att göra ett kort äventyr med ett så likt slutmål känns IMO alldeles för konstruerat, derivativt och styrt.
Nej, gör det då som en stor kampanj. Se till att man inte vet vad som händer. Sätt en ny twist på det hela - kanske forskare försöker introducera FEV i deathclaws, kanske man försöker efterlikna Enklavens experiment med supersoldater. Men det måste finnas en logisk bakgrund. Sedan kan man kräma på med eldstrider och monster.

--
Björn


"You're just jealous of my huge throbbing frontal lobes." ---C.S.Strowbridge
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Hjärtligt tack!

Dina små förslag och framför allt ditt påpekande hjälper stort. Jag tycte att det var lite för likt "uppdraget" i ettan. Funderar på om det hela skall ta en ännu knepigare twist, typ att man kommer på att Ghouls, när de dippas blir ännu större och starkare. (om jag inte misstar mig så ju mer radioaktiv destu större starkare, dessvärre även dummare.

Så det så!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
No prob.

"Dina små förslag och framför allt ditt påpekande hjälper stort."

Skönt. /images/icons/smile.gif

"Jag tycte att det var lite för likt "uppdraget" i ettan. Funderar på om det hela skall ta en ännu knepigare twist, typ att man kommer på att Ghouls, när de dippas blir ännu större och starkare."

Nja, Old Harold var ju Ghoul, och han blev i princip doppad i en Vat. Det var därför han såg ut som en Ghoul över huvud taget. Grejjen var ju som bekant att vanligt folk som levde ute efter kriget utsattes för en svag dos FEV - virus. De utvecklade följdaktligen en sorts immunitet, och kunde alltså inte muteras "rätt" för att bli Supermutanter.

Åter till uppdraget: jag skulle ta det lugnt med FEV - viruset och Vats över huvud taget om jag var du. The Vats var ju koncentrerade till militärbasen (var det Mariposa den hette?) och hela projektet hade flyttats dit. När du i ettan friterade hela platsen - vilket iaf jag gjorde rätt grundligt /images/icons/smile.gif - så var det liksom slutet på allt det där. Man måste betänka att folk inte "kommit på" att FEV ens finns i Fallout.

Jag tror att du bör kunna hitta på bättre grejor utan att bygga vidare på samma tema. Fallout är detaljerat nog att kunna rymma många plots som inte behöver vara så omvälvande.
Ett par förslag:
* En oljekälla (egentligen ett gammalt begravt oljeraffinaderi) upptäcks mellan NCR och Broken Hills. Nu börjar en diplomatisk dragkamp mellan NCR och New Reno om vem som kommer att kontrollera den. Problemet är att en familj från New Reno inte spelar rent. Frågan är vilken familj, och det är spelarnas uppgift att ta reda på.
* Navarro - basen finns som bekant fortfarande kvar som rest av Enklaven. De inleder nu en ny lömsk plan för att roffa åt sig makten åt sin ärorika amerikanska exilregering. Exakt vad planen är är upp till SL. :)
* En mördare härjar i San Francisko. Alla utom Hubologerna verkar drabbas. Men är det inte lite för uppenbart vem mördaren är...?

...och så vidare.

"(om jag inte misstar mig så ju mer radioaktiv destu större starkare, dessvärre även dummare)."

Nja, det blir de inte. Radioaktiviteten kvittar för en Mutant, faktiskt - dess cellstruktur byggs upp så snabbt att alla skador på cellerna repareras. Arvsmassan är dubblerad på ett sådant sätt att informationen i den inte lär förstöras heller. FEV - viruset var ju från början gjort för att skapa organismer som kunde överleva i en radioaktiv värld. Det där med intelligensen är ett beklagansvärt misstag, en bugg i virusets design. Långt ifrån alla Mutanter var dumma; ta t.ex. sergeanten i militärbasen... /images/icons/wink.gif

--
Björn


"I should never buy shit from the people who sell Nuclear weapons to Coyotes." ---Colin Brian Witz
 
Top