Nekromanti Äventyr till Eon

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Eon - depression OT

Låter väl helt ok; jag är ju inte skeppare själv och har som sagt inte sjöfararboken med mig, men kartor, klimat och alla tänkbara sjö- och väderförhållanden finns väl i atlashäftet samt Sjöfarare & Pirater.

Kom bara ihåg att det mesta eller allt som inte nämns i Spelarens Bok (och kanske även en del av det) troligen är "okända civilisationer" för de flesta RP, så du behöver ju inte ta i så du storknar. Med Fjärran Riken och Geografica Mundana kommer du nog en lång bit på vägen.

Speciellt Enara-civilisationen (om nu expeditionen skulle kalla den det) lär vara okänd även i "vanliga" Mundanas allra mest skolade kretsar vad gäller geografi.

Och utan att antyda något vill jag bara tipsa om att de flesa utvecklade civilsationer lär uppfinna sjöfart och idka handel via vatten om de ligger vid en kust, vilket man bör ha i beaktande (det är sådana saker som man mycket lätt missar att tänka på, inser jag nu själv...).

Annars hänger nu allting på din förmåga som SL :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Eon - depression OT

hade faktiskt inte tänkt på det själv... men om de ligger långt ifrån övriga mundana är det antagligen stor chans att de inte lyckas hitta till några av de andra länderna.
fast hade mest tänkt mig de främmande kulturerna som ganska primitiva, men vi får se hur det blir med det.

har tyvär inte sjöfarare och pirater än, men ska se om den finns i affären imorgon, som en julklapp till mig själv.
//Purgatory
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Eon - depression OT

Ja, där får du kompletta spelsjökort för alla Mundanska vattensamlingar som är stora nog att synas på kartan, inklusive den som ligger i polarområdena, ifall du känner för att korsa den på, tja, ett isflak med segel, eller nåt. Samt mycket omständiga regler för sköfart. Du kan ha ganska mycket jobb att se fram emot :gremwink: (eller så struntar du i det och SL-ar hela resan, vad vet jag?).

Ja, så länge de inte har några oceangående båtar så är det nog ganska lugnt, annars beror det ju som sagt på var de ligger (och ska jag vara ärligt tänkte jag snarare på risken att övriga Mundana (läs: cirefalier) hittat dem om de regelbundet idkar någorlunda långväga handel i sjövärdiga båtar.

Men säg hur det går, så får jag leda en sådan här kampanj själv någon gång :gremwink:
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Dålig fortsättning på ämnet Depression

Jag läste GT lite kort idag. Lite kort innebär kollade igenom kultur och nöjes delen, trean. Det jag egentligen kollade där var serierna, en bra start på dagen.

I ngn av serierna så var det en som sa "Mein Gott". Inte för att han/hon var den första som sagt det, eller tagit patent på det eller så, men jag citerar just honom/henne iaf.

"Mein Gott"! Erm. Appropå att du svarade just mitt inlägg, så kanske du skrev det som ett svar, eller förlängning av mitt inlägg. Har för mig att jag skrev en del om att inte lägga fokus så mkt på fantasydelen, utan just vardagen i säg kanske.

Bara så du vet så var det inte riktigt så jag hade tänkt mig det hela.
Du har nu fått med typ alla länder, som inte ligger "centralt" i Mundana. Skillat min herre. Jag skulle gärna rollspela ett sånt äventyr. MEN, det kommer vara rackarns jobbigt tror jag. OM du ska få med bra beskrivningar och ändå inte en massa fantasy i det så tror jag att det blir knepigt.

Efter att ha sagt att ditt äventyr inte passade in i den typ av äventyr som jag var sugen på när jag skrev inlägget som du svarade på... så tänkte jag dels tipsa dig och dels samla mina tankar:

När jag spelleder så tycker jag att det är mycket enklare om man begränsar sitt område någorlunda. Alltså det område som karaktärerna lär springa runt på under spelgången, eller spelgångerna. Jag tycker att en förläning är rätt så ok, min senaste kampanj centrerades runt om Östhöjd, ett baroni i södra Soldarn. I Östhöjd så fanns runt fem byar, varav byn med samma namn som förläningen var "huvud"byn där baronen höll till. Baroniet i sig såg jag som en fisktank, en massa lösa personer och viljor som karktärerna kunde stöta på.

Erm. Vad jag ville säga med detta var att jag tycker att det är enklare om du begränsar ytan som karaktärerna kommer att vistas på. MEN, om du ska resa runt i alla de länder som du skrev upp så blir det ett rackarns stort utrymme. Och ju större utrymme du har desto mer måste du planera för att uppnå en okej nivå med förberedelse, enligt mig.

För att slippa en massa improvisation så måste du skriva maaasor av anteckningar om dessa städer och länder, maaaasa! Tänk dig att komma till en stad som An-Thalamur, hjärtat av det mäktiga Thalamur. Det finns mängder och mängder av saker de kan stöta på, eller leta upp. Och om det inte finns det, utan det blir en grå stad som spelarna vet att du inte förberett så blir det inte så kul kanske.

Därför skulle jag nog vilja tipsa dig att ta det lite lugnt. OM du verkligen vill besöka alla dessa platser, så skulle jag om jag var i din kalsonger ta ett spelmöte per stad eller plats, minst. Sedan kan du göra varje stad massa unik (bra svenska?), ge den alla de speciella kännetäcken som den borde ha, beskriva hur de staden uppfattas av karaktärerna... och så liknande.

Cheers man
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Dålig fortsättning på ämnet Depression

Inte för att gnälla, men jag tror att du har missat en liten detalj... de ska lägga till i varje stad, inte äventyra i varje :gremtongue: (även om några små avstickare i hamnen kanske kan vara trevliga, à la rädda jungfrur från kulter och shanghaja nya besättningsmän :gremsmile:). Snarare skulle jag säga att skeppet lägger till, man hämtar ny proviant, kanske lite manskap, och sedan ger man sig av. Möjligen ligger man där över natten, men risken är då att en del av besättningen försvinner på diverse sätt (t.ex. mördas, råkar ut för olyckor, super sig så fulla att de missar avresan, kommer på bättre tankar, hittar något mer spännande att göra, etc.). Rollpersonerna får se en hamn, kanske gå i land en vända eller två beroende på position, får se lite proviant komma ombord, ser någon sjöman hivas ut och några nya komma ombord, och sedan lämna den.

Själv skulle jag snarare säga att detta är ett utmärkt tillfälle att demonstrera Eons realism: låt hamnarna vara byggda i olika stil, med olika dominerande skeppstyper och olika städer bakom. Men däri är det samma universiella blandning av olika folkslag och människotyper, till en lukt av sjö, avfall och rutten fisk, med ljud av sjö, försäljare, fiskmås och full sjöman. De lär inte vända upp-och-ned på varje hamn och leta äventyr; summan av ytan av samtliga hamndistrikt de besöker och båtens/båtarnas däck lär om möjligt bli mindre än baroniet du talade om, och lär vara en utmärkt områdesbegränsning för spelarna :gremwink:

Sen kan jag ju ha helt fel, och då behöver ni inte bry er om det här :gremtongue:
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Miss av mål och tipsning om kulter

Va trist, nu missade jag målet helt jue. Eller nästan. Attans.:p Jag som gillade mitt inlägg lite. Men det kan säkert användas till nåt :p.

Men med lite mer eftertanke så... visst så kan man ju göra som du sa, bara korta stop. Eller så gör man dom längre, och gör mer "äventyr" av dom. Och varför inte rädda jungfrur ifrån kulter, bara man inte glömmer att tjejen måste vara underskön, 16år, oskuld, vit trasig klänning, fint men rufsigt hår, ligger på ett stenaltare med ruskiga bilder föreställande clementinätande demoner, och med ett dussin misslyckade och gubbsjuka medelklass karlar :p.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ett vänstervridet förslag

Guld anses vara en förkastligt metall och används endast till att tillverka pottor och kedjor till fångar och slavar.

Um, precis... Var inte en förutsättning för Utopias samhälle just ett överflöd av slavar?

--
Åke
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Eon - depression OT

Jag kan bara hålla med i att "vardagen" i Eon är mycket lockande. I vår nuvarande kampanj har vi startat med att alla bor i samma stad. Då vi har den utgångspunkten har vi fått alla att knyta ihop sina bakgrundshistorier så de till slut hamnar där samt att de skaffar sig ett vardagligt liv (yrke, bostad etc).

De fantasyinslag som finns är en magiker och en med skugglandsblod. Magikern är dock av mycket vetenskaplig karaktär och halvblodet har ingen aning om sin säregenhet så man har alla möjligheter som finns att bara ha små doser av fantasy. Hittills har inget direkt förknippat med fantasy hänt i något äventyr, inte ens en kastad besvärjelse. Bortsett från att man sett Misslor, dvärgar och alver i staden förstås (Uriens i Consaber).

Fördelen med den typen av spel tycker jag är att vardagliga situationer bäst tar fram de grundläggande delarna i karaktärernas personlighet, alla blir väldigt levande och trovärdiga. Om man håller fantasydelarna nere någorlunda blir de också väldigt speciella och man behöver inte anstränga sig lika mycket för att det ska kännas magiskt.

Inte för jag egentligen vet vad det här inlägget ska bidra med förutom att cementera min nuvarande Eon-känsla men poängen var väl iaf att jag håller med. :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Eon - depression OT

Ja, någon gång måste jag nästan testa att spela lite utpräglad low fantasy, som det du nu nämner. Hoppas bara mina spelare kommer känna för att gå med på det :gremsmile:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Dålig fortsättning på ämnet Depression

hade inte direkt tänkt att varje stopp i varje stad skulle blie ett miniäventyr i sig själv direkt. Oftast blir det typ fylla på förnödenheter och liknande.
En av anlednongarna till att det blir stopp på många olika platser är att vi har spelat uteslutande i Asharina så jag vill visa spelarna lite mer av mundana.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Ett vänstervridet förslag

"Um, precis... Var inte en förutsättning för Utopias samhälle just ett överflöd av slavar?"

Inte nödvändigtvis. Jag är helt övertygad om att det arbete som utfördes av slavarna även kunde ha utförts av de fria utoperna, men att man använde sig av "slavar" (egentligen straffarbetare) eftersom att de på så sätt fortfarande skulle kunna göra nytta åt samhället (vilket de inte hade kunnat göra om de blivit avrättade eller fängslade).
Men det är mestadels fanfic från min sida. Läs Utopia.

-Danne, t3h 3nl1ght3r.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Ett vänstervridet förslag

"Du har då inte läst Candide, eller möjligen glömt bort hela stycket om Eldorado. Där har du en utopi som får ditt Utiopia att likna en skurkstat. Kriminella, fångar, krigare, känslor av förakt! Usch och fy, vilket samhälle!"

Hey, det är ju människor det rör sig om. Människor är ena jävla as, vilket inte framgår i Eldorado... :gremtongue:
Dessutom så så besitter jag faktiskt rudimentär kunskap om Candide och Eldorado (FACE!), och det verkar ju faktiskt mest vara en massa oseriöst crap. Candide själv förkastar väl Eldorado så småningom?
Inte riktigt min :zeppelinare:.

"Själv skulle jag gärna ta in några av de mer exotiska kulturer som man inte gjort sig en egen version av, främst då sydamerikanska indianer (blanda aztekernas läskiga blodmani med mayaindianskt vetande och inkas infrastruktur?) och kanske något som liknar Indien. Förvrängt nästintill oigenkännlighet, såklart. Tarhai sätter en bra nivå, om man frågar mig."

As a matter of fact så föreställde jag mig utoperna som en aning sydamerikanska, fast utan blodskulterna (det förstör lite grann bilden av ett "perfekt samhälle" som RP har order om att plundra förinta). Men det är ju ditt Mundana.

"Man bör ej heller förglömma de bestialiska folken: nu när det kommer ut en hel modul om dem kanske man får lite inspiration att sätta ut ut några insektoid...stackar, kupor? och så. Bortglömda dvärgafästen (bebodda eller ej) och primitiva tiraksamhällen (eller till och med kungariken) är möjligheter som inte bör förglömmas de heller. Kanske till och med alver. Man får inte glömma att Mundana inte bara befolkas av människor"

Jag personligen tycker att de humanoida "raserna" (alver, dvärgar, människor och tiraker) > bestialiska "raser" och då i synnerhet insektoider.
Nya dvärgkungariken är en bra idé. Speciellt om rikena kallar sig för "Despotat" och dvärgarna ser ut som babylonier...
Alver är jag mer skeptisk till, då den enda klassiska alvgruppen som inte är representerad i det civiliserade Mundana är "onda" alver (Spoiler: undantaget, som vi alla vet, de som står med i L&H), och sånt vill vi ju inte veta av. Annars kan man ju bryta sig ur de gängse fantasynormerna för alverna och göra en helt ny alvras unik för Mundana, men det är en jävla massa jobb om man ska vara seriös.

"Annars låter det där med moderna mundanska conquistadorer riktigt bra (om man nu inte vill köra en gammal historisk kampanj som cirefalier och plundra momolaner eller så), och är något jag helt klart skulle överväga att köra i någon tappning. Tvångskonverteringar, smittkoppor, blodbad och demografisk katastrof FTW!"

Eller hur? :gremgrin:

"... eller så tycker han kanske att han själv är en mycket bättre gud att dyrka än den där fåniga statyetten, speciellt om personen i fråga (eller någon i hans närhet) kan bruka magi."

...Det luktar Apocalypse Now. I like.

-Danne, zum teufel.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ett vänstervridet förslag

As a matter of fact så föreställde jag mig utoperna som en aning sydamerikanska, fast utan blodskulterna (det förstör lite grann bilden av ett "perfekt samhälle" som RP har order om att plundra förinta). Men det är ju ditt Mundana.
Nej, jag blandar inte utopi och blodskult; de två går liksom emot varandra på något sätt... fast det kan nog alltid vara ett bra sätt att chocka RP, även om Maya-indianernas små masochistritualer nog fungerar jäkligt mycket bättre då, när jag tänker efter, och framför allt lär vara mycket mer okända.

Jag personligen tycker att de humanoida "raserna" (alver, dvärgar, människor och tiraker) > bestialiska "raser" och då i synnerhet insektoider.
Nya dvärgkungariken är en bra idé. Speciellt om rikena kallar sig för "Despotat" och dvärgarna ser ut som babylonier...
Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar med meningarna. Ska de vara större demografiskt, teknologiskt, kulturellt, eller använder du ">" i en helt annan betydelse?

Alver är jag mer skeptisk till, då den enda klassiska alvgruppen som inte är representerad i det civiliserade Mundana är "onda" alver (Spoiler: undantaget, som vi alla vet, de som står med i L&H), och sånt vill vi ju inte veta av. Annars kan man ju bryta sig ur de gängse fantasynormerna för alverna och göra en helt ny alvras unik för Mundana, men det är en jävla massa jobb om man ska vara seriös.
Själv funderade jag snarare på alver ur de "vanliga" raserna som bor långt bort, typ åkt vilse med en båt eller heavé eller något, eller bara utvandrat som léaram, eller bara någon oförklarlig sanarienklav mitt ute i ingenstans (som studerar en mystisk ruin eller gammal artefakt?).

Sen ska jag ju inte säga att jag är någon professor på området, men jag tycker att henéa är ganska unika i sig, léarams kulturella kombination är inte heller något jag sätt förut. Men, som sagt, jag är inte expert på området.

...Det luktar Apocalypse Now. I like.
Trevligt, trevligt; det tänkte jag också på, men man kan ju knappast lämna det upplägget även om spelarna känner igen det :gremgrin:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Ett vänstervridet förslag

Har tråkigt så jag lägger mig i och förklarar följande.

Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar med meningarna. Ska de vara större demografiskt, teknologiskt, kulturellt, eller använder du ">" i en helt annan betydelse?
Det är ganska vanligt att folk på nätet använder det tecknet för att säga att något är bättre än något annat. Jag skulle tro att det kommer från engelskspråkiga personer först då 'greater' kan betyda både större och bättre. Han tycker nog alltså att humanoida raser är roligare.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ett vänstervridet förslag

Tja, i så fall jag har ju lite svårt att svara då jag saknar relevant jämförelsematerial (dvs. Bestialiska folk), men jag är nog böjd att hålla med ^^. Får mina spelare göra det här så är det nog (mer eller mindre) övergivna dvärgafästen och bazirkkungadömen tillsammans med frakkenklaver och primitiva människosamhällen som lär dominera, även om jag som sagt inte har så mycket koll på vilka bestialiska folk som skulle kunna dyka upp för lite mer... "fantasytiskt" exotik. Lite kamorfer, kanske?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Ett vänstervridet förslag

Själv gillar jag också mer "vanliga" raser framför de mer exotiska av samma skäl som vi pratade om tidigare, dvs jordnära kopplingar för rollpersonerna. De exotiska varelserna blir än mer exotiska om de förekommer väldigt sällan. Fast i en världsomseglingskampanj är ju iofs en del av poängen att få en mycket högre dos av exotiska saker.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ett vänstervridet förslag

Fast i en världsomseglingskampanj är ju iofs en del av poängen att få en mycket högre dos av exotiska saker.
Jo, det är ju liksom det som är poängen, i alla fall för mig :gremtongue:. Förutsättningen för en bra kampanj av det är slaget är nästan att man har etablerat en jordnära setting, eftersom de exotiska upplevelserna då får en avsevärt mycket häftigare känsla. Annars riskerar det ju att bli mer "oj, lite mer ruiner att utforska och icke-mänskliga folk att slåss om, jättespännande, verkligen..."

Men vill man nu ha "vanliga" raser (jag antar att du syftar på de mer välkända människofolken) kan man ju låta vanarerna ha spridit ig sydost om Ehbron (även om det rimligtvis mest torde vara kolonier under ehbronitisk kontroll), och zhanerna ha spridit sig till "blodsområdet" från Menon-Aun, även om det kan kännas krystat då Ehbron och M-A ligger i ytterkanten av deras sfärer. Tycker man att tosher och rauner är "vanliga" får man det dock genast lättare.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Ett vänstervridet förslag

Jo, det är ju liksom det som är poängen, i alla fall för mig . Förutsättningen för en bra kampanj av det är slaget är nästan att man har etablerat en jordnära setting, eftersom de exotiska upplevelserna då får en avsevärt mycket häftigare känsla. Annars riskerar det ju att bli mer "oj, lite mer ruiner att utforska och icke-mänskliga folk att slåss om, jättespännande, verkligen..."
Ja, det håller jag helt klart med om och det har vi ju berört i en annan tråd. Har man inte en jordnära setting blir det lätt blasé med fantasyelement och då bör man vända det till high fantasy istället.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Ett vänstervridet förslag

det kan ju bli ett litet problem kanske, vi har kört ganska high tidigare. Men köpe äventyren kan ju också användas för att få ner det hela till lite mer jordnära. Annars får det väll bli lite High i denna kampanjen också.
//Purgatory
 
Top