DoD Äventyr till DoD 2016

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jag har testat att spela Drakar och Demoner (utgåvan från 2016) med min snart 11-årige son, med hittills bra resultat! Funderar på om det finns äventyr att köpa till spelet, tänkte i så fall att jag kunde ge det till sonen i födelsedagspresent. Har surfat runt lite men inte hittat något. Och fliken Drakar och Demoner på Riotminds hemsida fungerar inte ("This site is no longer available") så där fanns ingen info att hämta.

Så alltså - finns det äventyr utgivna? Och var kan jag hitta dem i så fall?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Det enkla svaret är tyvärr: nej, det är en död produktlinje.

Att alla relaterade websidor är nere beror på att Riotminds inte längre har rättigheterna till namnet Drakar och Demoner.

De hann ge ut en monsterbok, en världsbok (Ereb Altor), och ett äventyr (egentligen ett ramverk för en kampanj) som hette Skymningshavets gåtor. De första två finns fortfarande exemplar kvar av på Alphaspel, har jag sett. Skymningshavet verkar vara slut överallt, men den lades ut som en fri PDF och länken verkar fortfarande funka:

Sedan har jag sett att fans skrivit scenarion som finns på ställen som Scenariobiblioteket.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Skymningshavets gåtor och Gastarnas ö gavs ut fysiskt när Drakar och Demoner 2016 kom ut.
Har även funnits 2 äventyr (Gravön och Stormöga) som funnits som PDF men lyckades ej hitta dem nu vilket förmodligen har att göra med att Riotminds inte längre har rättigheterna som Bolongo skrev över.

Din son lär ju fylla år innan men är ett nytt Drakar och Demoner på väg som det lär komma fler äventyr till och det verkar som Fria Ligan som har rättigheterna har förhoppningar att det ska släppas i slutet av året.
 

Flanell

Veteran
Joined
26 Nov 2015
Messages
47
Caldarox boxen innehåller ett äventyr, "Viskningar från Fornmarken".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Var det något specifikt som gjorde att han gillade just Drakar och Demoner eller tyckte han att det var kul med rollspel i sig? Jag undrar då jag, när jag var liten, kunde bli ganska besviken när jag insåg att jag investerat i ett spel där det var väldigt svårt att få tag i nytt material på grund av att produkten lagts ned. Med andra ord, om sonen gillade att spela i en fantasyvärld så finns det ju spel till en sådan setting som inte är nerlagda vilket gör det lättare att finna mycket äventyr och dylikt till :)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Var det något specifikt som gjorde att han gillade just Drakar och Demoner eller tyckte han att det var kul med rollspel i sig? Jag undrar då jag, när jag var liten, kunde bli ganska besviken när jag insåg att jag investerat i ett spel där det var väldigt svårt att få tag i nytt material på grund av att produkten lagts ned. Med andra ord, om sonen gillade att spela i en fantasyvärld så finns det ju spel till en sådan setting som inte är nerlagda vilket gör det lättare att finna mycket äventyr och dylikt till :)
Han har inte så mycket att jämföra med (bara gamla Stjärnornas krig) än så länge. Men han gillar fantasy, DoD 2016 känns lagom svårt och sen tycker jag för egen del om BRP-systemet med sin flexibilitet. Smidigt också att det är ett spel som jag själv är van vid.

Kanske kan jag rota fram lite DoD-äventyr från gamla goda tiden som i så fall får konverteras i vissa delar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Han har inte så mycket att jämföra med (bara gamla Stjärnornas krig) än så länge. Men han gillar fantasy, DoD 2016 känns lagom svårt och sen tycker jag för egen del om BRP-systemet med sin flexibilitet. Smidigt också att det är ett spel som jag själv är van vid.

Kanske kan jag rota fram lite DoD-äventyr från gamla goda tiden som i så fall får konverteras i vissa delar.
Om sonen verkligen gillar DoD16 ska han självklart fortsätta att spela det :) Bara han inte blir besviken på att det inte kommer komma fler grejer när han köpt allt. Eller känner som att han satsat på fel spel när nya Dakar och Demoner kommer.

Det härliga med att gilla fantasy är ju annars att det finns ett stort antal bra nybörjarvänliga fantasyspel på svenska :)

Kopparhavets hjältar är ju starkt inspirerat av Drakar och Demoner och återanvänder till och med många populära platser från det spelet. Reglerna är lätta att förstå och passar för fartfyllda äventyr! Det har inte kommit så mycket material till spelet än, med det verkar vara en del på gång.

Svärdets sång är också i viss mån inspirerat av Drakar och Demoner i den mån att spelet är inspirerat av illustratören Nils Gullriksson. Såvitt jag förstår (har inte spelat spelet själv så rätta mig om jag har fel) är det en spel som bygger mycket på utforskande och vildmarksliv.

Hjältarnas tid är ett nybörjarvänligt fantasyrollspel som jag bara hört goda saker om! Samma snabba underhållande system som i Kopparhavets hjältar vilket jag tycker tyder på hög kvalitet och det ska finnas en modul som är skriven av Drakar och Demoner-legendaren Anders Blixt. Vet inte om spelet är nerlagt (någon som vet?), men det finns mycket material till det.

Vindsjäl är lite annorlunda fantasy som jag förstår det, men det verkar alldeles fantastiskt och som gjort för spännande äventyr för spelsugna 11-åringar (och äldre folk med)!

Om jag hade varit du hade jag nog satsat på något av spelen ovan eller väntat in nya Drakar och Demoner, men tror du att han blir gladare av att få de grejer som finns till DoD16 så kör på det :)
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Han har inte så mycket att jämföra med (bara gamla Stjärnornas krig) än så länge. Men han gillar fantasy, DoD 2016 känns lagom svårt och sen tycker jag för egen del om BRP-systemet med sin flexibilitet. Smidigt också att det är ett spel som jag själv är van vid.

Kanske kan jag rota fram lite DoD-äventyr från gamla goda tiden som i så fall får konverteras i vissa delar.
Jag har ereb altor boxen och i den finns det ett äventyr. Kan ta med på söndag om du vill låna.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
DeBilderna ser ut att bli fina och får tankarna att vandra iväg från ett dunkelt källarrum till Fantasias hisnande värld.
Om sonen verkligen gillar DoD16 ska han självklart fortsätta att spela det :) Bara han inte blir besviken på att det inte kommer komma fler grejer när han köpt allt. Eller känner som att han satsat på fel spel när nya Dakar och Demoner kommer.

Det härliga med att gilla fantasy är ju annars att det finns ett stort antal bra nybörjarvänliga fantasyspel på svenska :)
Jag har Hjältarnas tid och har kikat på Svärdets sång (men är skeptisk till magisystemet). Tror inte det är någon risk att sonen blir besviken över brist på supplement, han är i inledning av sin rollspelskarriär (som vi får se om det blir något av) och har nog i dagsläget inte högre förväntningar än att vi ska fortsätta spela Gastarnas ö snart igen. Jag har skrivit ut några korta äventyr från nätet, både sådana jag hittat själv och sådana som tipsats om i tråden, så nu har jag ett litet lager. Så det jag tänkte på här var väl framförallt själva födelsedagsgrejen, att det vore kul om han fick något "riktigt" äventyr. Har till och med fått fråga om möjliga rollspelsprodukter från en som ska köpa present till honom - och då känns det ju bittert för en inbiten rollspelare som jag att inte kunna leverera ett bra tips på present.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jag har ereb altor boxen och i den finns det ett äventyr. Kan ta med på söndag om du vill låna.
Ingen brådska men jag tittar gärna vid tillfälle. Min tanke är väl främst att han ska ha något att själv spelleda längre fram, och det lär ju dröja innan det är aktuellt. För egen del spelleder jag helst egna äventyr. Dåligt med tid för att förbereda något just nu men får försöka sänka de egna kraven, det yngre gardet är en tacksam spelgrupp. Inte lika krävande som gamla spelare som utmanar regelsystemet genom att skjuta ihjäl sin egen dödspolare och sen vill ha en ny ... ;)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,864
Location
Marjura
Vilka officiella äventyr kom ut till DDR/16/Retro?

Grundboxen:
  • Skymningshavets gåtor
  • Gastarnas ö (bonusäventyr Demonkungens dal)

Ereb Altor
  • Viskningar från Fornmarken ( hette det "I evighetens skugga" först?)

PDF:
  • Biblioteket i Yuth Patek
  • Gravön (fanmaterial men godkänt av RM?)
  • Stormöga (fanmaterial men godkänt av RM?)

  • Gudarnas Hjul (gavs väl aldrig ut?)
 
Last edited:

Haido

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
6
Location
Luleå
Ursäkta mig är jag trög nu men kan man inte spela samtliga äventyr som kom till DoD gröna boxen (1987) med DoD2016? Det är väl samma spel?

Och i värsta fall använd gamla äventyr och byt ut mot monster från nya reglerna?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Hjältarnas tid är ett nybörjarvänligt fantasyrollspel som jag bara hört goda saker om! Samma snabba underhållande system som i Kopparhavets hjältar vilket jag tycker tyder på hög kvalitet och det ska finnas en modul som är skriven av Drakar och Demoner-legendaren Anders Blixt. Vet inte om spelet är nerlagt (någon som vet?), men det finns mycket material till det.
Min modul är skogskampanjmiljön Sorgeveden. Innehåller bland annat skogsfolkslag, äventyrsplatser, äventyrsfrön och ett startäventyr. Länk >>>

@Krille -- har du nåt mer på gång till HT?
 
Top