Äventyr till andra spel som man "enkelt" kan förlägga till ME?

Jag tänker ofta när jag läser publicerade äventyr, eller hobbyprojekt, att det här går att förlägga till X eller Y om man bara ändrar på namnen och så behövs det inte så mycket modifikation.

The One Ring 2ed saknar ju en del äventyr även om de till 1ed fortfarande finns. Laughter of Dragons, Oaths of the Riddermark, Ruins of the North mfl. Men vad för publicerade äventyr till andra spel finns det som man skulle kunna förlägga till Midgård? Vi har bara Tales from the lone lands än så länge, plus Hobbit äventyret i Startsetet och en del frön i Moria samt Ruins of the lost Realm uppslagen.

Skulle man kunna ta Ärans Väg till nya DoD utan att det blir helt koko?
Eller göra en twist på något annat väldigt otippat äventyr?

Shoot me up!

Ärans väg har ju nyligen konverterats till nya DoD, så det verkade ju funka! Eller missförstår jag frågan?

Vi har bara Tales from the lone lands än så länge, plus Hobbit äventyret i Startsetet och en del frön i Moria samt Ruins of the lost Realm uppslagen.
Det finns, i min mening, lite matigare uppslag i Three Rings, fast de behöver fortfarande byggas ut.

Svår fråga annars. De flesta "vanliga" fantasyäventyr gör sig inte i Midgård i mina ögon. Har inget bra förslag. Däremot kan det ju vara en ide att scanna Other Minds/Hands.

Dela gärna med dig, men jag vill ha det layoutat i TOR2ed stil! ;)
Jag har inte läst TOR2ed så jag utgår från att layouten är en basis pdf med en massa stavfel, så det är fixat 😁

Här kommer äventyren. De är inte färdiga så det kräver nog en del jobb om man vill spela dem. De tar sig också rätt stora friheter rörande Midgård men det kan man ju ändra lite som man vill.

Attachments

Det finns, i min mening, lite matigare uppslag i Three Rings, fast de behöver fortfarande byggas ut.

Svår fråga annars. De flesta "vanliga" fantasyäventyr gör sig inte i Midgård i mina ögon. Har inget bra förslag. Däremot kan det ju vara en ide att scanna Other Minds/Hands.

Glömmer alltid bort det fanzinet. Finns väl bra många nummer. Får spana in det imorgon.

Egentligen borde de flesta äventyr gå att konvertera, mest en fråga om hur mycket. Det en normalt behöver ändra är magiker, magiska föremål och anpassa motiven på SLP:erna något. Klassiskt grottkräl blir nog svårt, t.ex. Spindelkonungens pyramid, eftersom det bygger på fantasyklichéer som inte passar i Midgård (monster som bor rum intill rum, massor av fällor och så vidare). Ett vanligt klagomål på ICEs äventyr är och var att de "inte är Tolkien" men de fungerar ofta rätt bra om en tar bort magiker och magiska föremål. Med tanke på parallellerna mellan Rebellerna och De Fria Folken respektive den Mörka Kraften och Sauron borde många Stjärnornas Krig-äventyr passa. Ersätt bara ewokerna med alver eller möjligen hober… 😆😉

Egentligen borde de flesta äventyr gå att konvertera, mest en fråga om hur mycket. Det en normalt behöver ändra är magiker, magiska föremål och anpassa motiven på SLP:erna något. Klassiskt grottkräl blir nog svårt, t.ex. Spindelkonungens pyramid, eftersom det bygger på fantasyklichéer som inte passar i Midgård (monster som bor rum intill rum, massor av fällor och så vidare). Ett vanligt klagomål på ICEs äventyr är och var att de "inte är Tolkien" men de fungerar ofta rätt bra om en tar bort magiker och magiska föremål. Med tanke på parallellerna mellan Rebellerna och De Fria Folken respektive den Mörka Kraften och Sauron borde många Stjärnornas Krig-äventyr passa. Ersätt bara ewokerna med alver eller möjligen hober… 😆😉
Jo, Merp har en del som passar in ok i ton (och så klart miljö, om de inte är för hårt knutna till TA 1640). Å andra är många av deras äventyr i mina ögon hyfsat skissartade. Så skillnaden mot dem och kampanjtrådarna i tex Three Rings är inte så stora, i termer av jobb man behöver göra.

Men när det kommer till konvertering av andra fantasyäventyr ... Jag har själv tänkt samma tanke som @Beastslayer och aldrig nått i mål. Inte meningen att vara negativ, mer att jag tror faktiskt det är lättare att konstruera en intrig som passar TOR 2e från grunden för att sen låna in element, än tvätrom.

Back