Äventyr - Tema möhippa/svensexa

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Jag har tillbringat hela helgen i Gdansk i Polen. En fantastisk liten minisemester har det varit! Dock måste jag säga att staden nog har något slags rekord i antal svenska turister som har svensexa/möhippa här. Vi stötte på fyra gäng på samma plan och sen på stan har det verkligen drällt av dem! Jag hade aldrig någon svensexa för jag fattar inte poängen, men att de så många svensexor/möhippor här fick mig att tänka ut en story som kanske skulle bli intressant, men samtidigt rätt hemsk.

Huvudpersonen i storyn ska gifta sig. Hen överraskas av sina vänner som tar med hen på en svensexa/möhippa. Hen är väldigt förvånad, men överlycklig över att alla är så snälla och att hen får vara i centrum. Sakta men säkert visar det sig dock att personen som firas är gruppens hackkyckling, och allt eftersom gänget blir fullare och fullare övergår firandet till en odyssé i mobbing och förnedring.

Jag skriver ju inte filmmanus längre och tecknar inte serier längre. Men rollspel sysslar jag ju med så jag funderade på om den här ruskiga historien skulle kunna fundera som ett rollspelsäventyr? Jag tänker ett spelledarlöst äventyr där de elaka deltagarna sköter direktiven för vad som ska hända. Kanske de olika deltagarna i olika grad står bakom vad som händer och vissa vill förhindra det.

Jag vet inte riktigt hur historien ska sluta, om det finns något bestämt slut, om det ska stå mellan olika alternativ eller om det ska vara helt öppet.

Det är ju ett ämne som är ganska tungt och kan vara ganska jobbigt att spela. Så jag vet inte ens om det passar som rollspel? Men själva premissen är intressant i all sin hemskhet tycker jag. Vad säger ni?

Ett annat alternativ skulle vara att göra ett slags mystierieäventyr. I detta fall har svensexan/möhippan redan varit och situationen har gått så snett att personen som skulle firas har mördats, antingen av alla deltagare eller några stycken. För att förvirra polisen/detektiverna (det vill säga rollpersonerna) lämnar de motstridiga uppgifter runt hur kvällen förflutit. Sedan kanske vissa av deltagarna är mer ångerfulla/nervösa än andra.

Vad säger ni, skulle några av dessa uppslag göra sig bra för ett äventyr? Vad tycker ni om premissen om en svensexa/möhippa som urartar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Det är ju ett ämne som är ganska tungt och kan vara ganska jobbigt att spela. Så jag vet inte ens om det passar som rollspel? Men själva premissen är intressant i all sin hemskhet tycker jag. Vad säger ni?
Det är ju den här typen av teman jag gärna spelar. Lite gladare och mindre allvarliga teman kan vara kul som omväxling, men mörkare teman är mycket av vad jag gillar inom rollspel, så på den fronten tycker jag att det är toppen.

Jag tycker att det låter som ett jeepformsscenario. Bleed, negativa känslor och ett ganska skriptat scenario. Det är ju en spelform som många uppskattar. För mig personligen så är det nog lite för styrt för min smak. Att hela tematiken och de olika personernas roller redan är bestämt i förväg, och hur det hela ska gå framåt (firandet går gradvis över till mobbing) gör att jag känner att mitt bidrag blir lite överflödigt. Att jag reduceras till att vara en skådespelare i ditt filmmanus. Jag vill vara den som skapar berättelsen. Men det är min preferens, och som sagt är den där sortens upplägg vanligt och uppskattat i jeppform och kammarlajv, där man fokuserar mer på upplevelsen och känslorna än på deltagarnas kreativa agens. Jag kan tänka mig att man kan skriva ihop det där och ta med det till Stockholms Scenariofestival eller Knutpunkt eller så.

Hade man velat anpassa det till mina preferenser så hade jag haft med själva konceptet att spela ut svensexan/möhippan, men låtit det vara odefinierat i början vad alla de inblandades relation till och historia med huvudpersonen egentligen är. Sedan under spelets gång så får spelarna etablera relationer, ha lite samtal som hintar om det förflutna, kanske sätta lite flashbackscener där vi ser deras tidiare relationer, och kanske även med den andra personen som ska gifta sig. Där får jag som spelare en agens att definiera historien, skapa en berättelse och en bakgrund, väva ihop trådarna med de andras berättelser, och så vidare. Med lite strukturer och mekaniker för hur de här scenerna ska gå till, hur man får till scener med rätt sorts avslöjanden, så tror jag att det hade kunnat bli hur ballt som helst.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Du kan köra det som ett fisktanksmysterie-äventyr där spelarna ska nysta ut trådarna och upptäcka dem på vägen.

Du skulle kunna köra det där spelarna tar flera olika styrande "fraktioner" i en fisktanks-intrig, antingen med dolda eller öppna agendor.

En av mina bästa rollspelsupplevelser var dock när vi körde samberättarspelet Medan världen går under, men istället för att det handlade om världen bestämde vi vad som skulle hända med kompisgänget.

Jag skulle också kunna tänka mig att köra en liknande historia i samberättarspelet Imagine där startsituationen redan är bestämd.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
875
Ett annat alternativ skulle vara att göra ett slags mystierieäventyr. I detta fall har svensexan/möhippan redan varit och situationen har gått så snett att personen som skulle firas har mördats, antingen av alla deltagare eller några stycken. För att förvirra polisen/detektiverna (det vill säga rollpersonerna) lämnar de motstridiga uppgifter runt hur kvällen förflutit. Sedan kanske vissa av deltagarna är mer ångerfulla/nervösa än andra.
Inte riktigt samma, men jag gjorde ett äventyr med Dude where’s my car/The hangover-uppbyggnad. Rollpersonerna vaknar bakfulla i häktet och måste ta sig tillbaka genom gårdagens händelser med hjälp av ledtrådar de har när de vaknar.

En viktig ingrediens är att rollpersonerna hela tiden har med sig det de letar efter utan att själva veta om det (i det här fallet en trollkarl som varit deras antagonist ett tag, som de sen får veta att de dödat kvällen innan och förvandlat kroppen för att dölja spåren)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Känns som ett bra tema för ett kult eller vampire scenario!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Känns som ett bra upplägg för ett fantastiskt konventsäventyr!

En mer humoristisk variant:
Scenariot börjar med att rollpersonerna "kidnappar" sin kompis för att ta med honom på svensexa. När de tar av papperspåsen från offrets huvud ser de att de kidnappat fel person. Offret (som också är en rp) är väldigt lik deras vän, men uppenbart en annan person. Och när de börjar undersöka saken visar det sig att deras kompis nu saknas och verkar ha blivit kidnappad på riktigt. Killen som de kidnappat är en kriminell figur, och brudgummen sitter nu fången hos dennes fiender i den undre världen.
För extra knorr kan brudgummen och kidnappningsoffret vara enäggstvillingar som vuxit upp med var sin förälder. De känner till varandra, men brudgummen har inte berättat om detta för sina kompisar då han skäms för sin kriminelle far och bror.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
789
Huvudpersonen i storyn ska gifta sig. Hen överraskas av sina vänner som tar med hen på en svensexa/möhippa. Hen är väldigt förvånad, men överlycklig över att alla är så snälla och att hen får vara i centrum. Sakta men säkert visar det sig dock att personen som firas är gruppens hackkyckling, och allt eftersom gänget blir fullare och fullare övergår firandet till en odyssé i mobbing och förnedring.
Den här premissen känns ganska begränsad och får mig mest att föreställa mig Yrrol-sketchen "Present till direktörn".
Jag skulle nog säga att det behövs en mer komplex relationskarta än att alla ska vara elaka mot person X. Dvs att de olika deltagarna har olika relation och agendor.

Men är det så att man bara vill ha en ren övergrepps- och mobbingsimulator så låter premissen ju som standardsmallen för ett Jeepform-scenario.

Jag tror nog generellt mer på någon form av "The hangover" eller Agatha Cristie-scenario som flera nämner här ovanför.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Slutar såklart med att huvudpersonen vaknar upp handbojjad naken i ett badkar fyllt mer is och hör någon prata i telefonen i rummet bredvid att han har en "-fräsch njure" till salu.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Kolla svensexa scenen från ”In fabric”! Bra inspiration där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Jag är så ledsen att jag dröjt med svar, det har varit full rulle på föräldrafronten!
Det är ju den här typen av teman jag gärna spelar. Lite gladare och mindre allvarliga teman kan vara kul som omväxling, men mörkare teman är mycket av vad jag gillar inom rollspel, så på den fronten tycker jag att det är toppen.

Jag tycker att det låter som ett jeepformsscenario. Bleed, negativa känslor och ett ganska skriptat scenario. Det är ju en spelform som många uppskattar.
Vad roligt att du gillar idén! 🙂

Jag har rätt dålig koll på jeepform, men av det lilla jag vet så gjorde jag också kopplingen när jag kom på idén. Jag vet dock att exempelvis @God45 recenserat en hel del sådana scenarion och sågat de flesta för att de liksom gottar sig i tragik och social misär på ett oansvarigt sätt (jag parafraserar, om jag misstolkar den kritik som riktats ber jag jättemycket om ursäkt). Jag vill inte göra mig skuld till att hantera tunga ämnen oansvarigt så det är en grej att tänka på om jag vill gå vidare med idén.

Du kan köra det som ett fisktanksmysterie-äventyr där spelarna ska nysta ut trådarna och upptäcka dem på vägen.

Du skulle kunna köra det där spelarna tar flera olika styrande "fraktioner" i en fisktanks-intrig, antingen med dolda eller öppna agendor.

En av mina bästa rollspelsupplevelser var dock när vi körde samberättarspelet Medan världen går under, men istället för att det handlade om världen bestämde vi vad som skulle hända med kompisgänget.

Jag skulle också kunna tänka mig att köra en liknande historia i samberättarspelet Imagine där startsituationen redan är bestämd.
Superbra tips!!! Tack så jättemycket 🙂


Känns som ett bra upplägg för ett fantastiskt konventsäventyr!

En mer humoristisk variant:
Scenariot börjar med att rollpersonerna "kidnappar" sin kompis för att ta med honom på svensexa. När de tar av papperspåsen från offrets huvud ser de att de kidnappat fel person. Offret (som också är en rp) är väldigt lik deras vän, men uppenbart en annan person. Och när de börjar undersöka saken visar det sig att deras kompis nu saknas och verkar ha blivit kidnappad på riktigt. Killen som de kidnappat är en kriminell figur, och brudgummen sitter nu fången hos dennes fiender i den undre världen.
För extra knorr kan brudgummen och kidnappningsoffret vara enäggstvillingar som vuxit upp med var sin förälder. De känner till varandra, men brudgummen har inte berättat om detta för sina kompisar då han skäms för sin kriminelle far och bror.
Är inte detta typ intrigen till den där filmen med Björn Skifs som släpptes på 90-talet?


Som om Lars von Trier hade regisserat The Hangover.
Jag hade Thomas Vinterbergs filmer i bakhuvudet när jag tänkte ut idén, vilket väl får sägas vara rätt nära 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag hade Thomas Vinterbergs filmer i bakhuvudet när jag tänkte ut idén, vilket väl får sägas vara rätt nära 🙂
Jag hade egentligen också Vinterberg i huvudet men namnet har inte samma schwung så fick bli Lasse istället :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag har rätt dålig koll på jeepform, men av det lilla jag vet så gjorde jag också kopplingen när jag kom på idén. Jag vet dock att exempelvis @God45 recenserat en hel del sådana scenarion och sågat de flesta för att de liksom gottar sig i tragik och social misär på ett oansvarigt sätt (jag parafraserar, om jag misstolkar den kritik som riktats ber jag jättemycket om ursäkt). Jag vill inte göra mig skuld till att hantera tunga ämnen oansvarigt så det är en grej att tänka på om jag vill gå vidare med idén.
Jag har själv ganska begränsad erfarenhet, och tänker att det här inte är rätt tråd att diskutera jeepformen specifikt, men jag tycker absolut att man kan ha ett spel med tunga teman utan att det blir dåligt. Vad som menas med ”oansvarigt” är jag inte säker på, men man behöver ju inte göra ”Fat Man Down”, där man ska utse den tjockaste spelaren.

Som sagt, hade jag gjort det så hade jag funderat på vad som ska göra scenariot givande att spela. I bleed-orienterade spel är ju syftet att maximera överblödning mellan rollperson och spelare. Gör man om det till en mer traddig deckargåta som andra föreslår så är ju grejen att försöka lösa ett mysterium. Och går man på min stil så är grejen att under spel skapa och gestalta personernas bakgrund och relationer (som mycket väl kan inkludera mobbing).

Jag kan ju gå igång på saker som när den som presenterats som brudens/brudgummens bästa vän visar sig vara väldigt rå och förnedrande, men jag vill ju att det ska vara spelarens organiska beslut i stunden att ta berättelsen i den riktningen, snarare än att det är något som scenarioförfattaren definierat i preppen. Och någon annan kan ju göra motsatt resa, vara den där som ingen egentligen ville bjuda med, men sedan i rätt tillfälle ställer sig upp och säger ifrån när de andra går för långt. Och en tredje visar sig i ett privat samtal ha legat med bruden/brudgummen. Och så vidare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Och går man på min stil så är grejen att under spel skapa och gestalta personernas bakgrund och relationer (som mycket väl kan inkludera mobbing).

Jag kan ju gå igång på saker som när den som presenterats som brudens/brudgummens bästa vän visar sig vara väldigt rå och förnedrande, men jag vill ju att det ska vara spelarens organiska beslut i stunden att ta berättelsen i den riktningen, snarare än att det är något som scenarioförfattaren definierat i preppen
Ja, det här kan vara otroligt roligt.

Det behöver inte bara handla om att skapa negativa relationer on the fly, utan bara bejaka och upptäcka relationerna mellan de olika deltagarna. Kanske någon gång slänga in en skruv i maskineriet eller ha en hemlighet som bör kommas fram för att få förlåtelse, men mestadels ha det positivt och låta karaktärsdragen komma fram.

Det roliga ligger då i skapelselustan som gruppen som helhet bidrar med.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ja, det här kan vara otroligt roligt.

Det behöver inte bara handla om att skapa negativa relationer on the fly, utan bara bejaka och upptäcka relationerna mellan de olika deltagarna. Kanske någon gång slänga in en skruv i maskineriet eller ha en hemlighet som bör kommas fram för att få förlåtelse, men mestadels ha det positivt och låta karaktärsdragen komma fram.

Det roliga ligger då i skapelselustan som gruppen som helhet bidrar med.
Ja, det är en spelstil som jag gillar. Behövs inga konflikter, för spänningen ligger i att upptäcka/skapa relationer och bakgrunder. Man blir nyfiken på att veta hur allt hänger ihop. It’s Complicated är ett spel som gör detta väldigt bra (och setupen med möhippa/svensexa skulle funka rakt av att spela i det). Två närbesläktade spelsätt är att improvisera ett mysterium eller att spela en berättelse i ickekronologisk ordning.

Sedan blir det ju alltid roligare med en massa ångest och dysfunktionella relationer, men det är inte nödvändigt. :gremgrin:
 
Top