Nekromanti Äventyr [spoiler mina spelare]

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
ERIK, ANGIE, ROBIN, EMMA LÄS EJ!

Börjat skissa på ett grisodlar-äventyr (2-3 möten) och skulle vilja ha lite input. Det kommer bli det första "monster-äventyret" jag skriver, och meningen är att rollpersonerna skall vara blott jordbrukare, hantverkare och kanske någon med lite mer vildmarks vana (två av fyra är dessutom kvinnor).
Det kommer utspela sig i Drunok som vi aldrig spelat i tidigare, så om någon här nåt kul att tipsa om här är det välkommet. Jag vill ha en liten by med kanske 100 invånare, man vet inte riktigt vilka personer som bör finnas här i form att styre. Nån Daak präst med en liten bönstuga kanske och någon form av by äldste, men utöver det?!

Äventyret i kort
I byn Gevilo, belägen i norra Drunok bor och verkar bönder och några få hantverkare. Så en dag i Novanda börjar det se glest ut på fälten och inom några dagar ligger halva byn till sängs. Man misstänker snart att vattnet är förgiftat och en liten grupp (rollpersonerna) ger sig av norr över för att undersöka saken närmare. En halv annan dags marsch upp ströms finner man orsaken till smittohärden. En mindre hjord renar har störtat ut för en klippig brink och knäckt sina nackar på vägen ned i den strida strömmen.
Tanken är att rollpersonerna börjar arbetet med att bärga bort de ruttnande kadavren, samtidigt som väder-gudarna plötsligt får ett ont öga till dem. Temperaturen börjar sjunka och snart faller snöflingorna stora som ekollon och det dröjer bara ett par timmar innan det vräker ner. Man blir tvungen bestämma hurvida man skall slå läger eller fotsätta arbeta natten igenom eller.
Hur det än blir med den saken kommer de snart att få påhälsning av något otäckt. Något väsen var det som skrämde renarna så att de i panik störtade ut för brinken? Vad det än är lurar det fortfarande där ute och är mycket medveten om de nya inkräktarna och tänker inte låta dem vara ifred.


Så var tror ni, är det överhuvudtaget trovärdigt att dricksvattnet blivit så förorenat att byn drabbas så omfattande? Vilka sjukdomar riskerar de att ådra sig? Och framför allt -Vilket monster eller otyg passar som gärningsman i äventyret.

PS: ganska bråttom.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Istället för att kasta ett monster på dem så tidigt tycker jag att du skall spara på det kortet. Tvinga dem att söka skydd i en grotta för snöstormen, och beskriv för dem hur de ser en gigantisk skepnad röra sig nere vid vattnet, dold av den fallande snön. Berätta även hur det låter som om kropparna vid flodkanten slits i stycken av mången par stora huggtänder. Flera gånger kommer individen nära deras grotta, men aldrig in i den.

När morgonen anländer är dess spår nästan helt borta, och den enda vägen ut ur den dal som de befinner sig i är fullständigt igensnöad. Det blir till att ge sig ut på en klättring upp i samma berg som de hörde monstret ge sig upp för under natten.

Genom att dra ut på mötet kan du kontrollera stämningen i äventyret. Ett ganska direkt möte med en bestialisk varelse resulterar i ett snabbt klimax som antingen resulterar i att rollpersonerna dör eller blir hjältar. En långsam upptrappning där emot bidrar till att långsamt höja pulsen på spelarna samtidigt som du lurar snaran över deras söta småhalsar. Tar de sig ur en sådan knipa kommer de att känna en enormt mycket mer tillfredställande känsla av syfte än om du ger dem monstret direkt. Dessutom ger detta dem chansen att förbereda sig för vad det en är som är där ute.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Jo jag är helt med på din tanke här! En härlig grotta att övernatta i är inte fel, då får man ett safe-place som dessutom kan bli en schysst utgångspunkt och landmärke i omnejden.
Ang. att besten kalasar på kadavren är jag också osäker, om den gör det nu borde den har gjort det tidigare (visserligen tillsammans med div andra rovdjur och fåglar) känns som kropparna är ordentligt sargade vilket visserligen inte gör så mycket!!
Snöstormen är för Drunok väldigt (otroligt) överdriven, men det får gå, meningen är ju att Rollpersonerna skall bli överrumplade av stormen.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Jag skulle kunna tänka mig att det är främst symtom i form av magsjuka, feber, diaré/dysentri som sprider sig i byn. Kanske även att gamle Enok dör efter kraftiga diaréer, och mag smärtor, eller om du vill skapa mer hemska känslor låt ett oskylldigt barn styka med gärna ett de kan relatera till.
Sedam varför klarar sig rollpersonerna undan det hela? Varför blir inte de liggande?

Varför tror man att det är vattnet? Vad tyder på att det är vad som är problemet? Det förutsätter även att det är från floden man tar vattnet, då det annars borde filtreras innan det går in i brunnarna eller hur blir det? Det borde bli så ifall att det finns lite land emmelan men ligger de vägg i vägg så hinner det kanske inte påverka.
Hur löser man problemet i byn? Då man plötsligt står utan vattnet? Förutsätter att det är vattenet man dricker. Annars var det ganska vanligt att man drack öl eller likande istället för vattnet då vatten ofta kunde vara dåligt.
Angående renarna, kommer inte riktigt ihåg Drunoks geografi men är renar det mest passande då de ofta lever i ett något kairiare klimat?
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Det är bra frågor, jag har tänkt på dem alla men inte lyckats besvara dem ännu. Angående symtomen är jag inne på samma spår och lär nog ta fasta på ett någon avlider eller blir allvarligt sjuk.

Du har säkert rätt angående geografin, vet dock inte vad för annat flocklevande djur som kan ha druttat ut för brinken, getter? -Förslag?!
Byn Geivlo är liten och ligger så långt åt norr man kan komma i Drunok, vattendraget som kommer från en bergskälla och är friskt och isande kallt. Därför har man klarat sig utan brunn. (sannolikt?)
Varför man tror att det är vatten är en av de frågor jag behöver kunna svara på. En ledtråd kanske är just som du säger att de som häller sig öl och mjöd slipper undan, medan djur och vattendrickande människor in sjuknar. Kanske vet man inte säkert men beslutar sig ändå för att kolla upp det. En hel del tror säkert det är Daak som straffar dom för deras lathet.

Anledningen till att rollpersonerna inte insjuknar är helt enkelt för att råkar vara de individer som är friskast när man väl beslutar sig för att undersöka vattnet.

Det är viktigt att allt detta är trovärdigt annars får jag skippa hela idén, anledningen till att byn skall insjukna överhuvudtaget är just att att spelarna skall bli ordentligt motiverade och känna att den lilla byns öde ligger i deras händer.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag har en wiki där jag har skrivit följande om Drunok: <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Html:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>http://anlundbe.jain.se/wiki/Drunok</pre></div></div>

Annars håller jag med ovanstående och säger att spänning är the way to go. Kanske till och med en konfrontation ute i snöovädret som de tvingas fly ifrån, då de blir överraskade.

Svin är faktiskt också mer troligt eftersom Drunok bygger sin djurhållning på just svin. Då kanske du också kan ha låtit en liten svingård norr om dem ha blivit anfallen och ägaren av den kanske är död och svina flydde ifrån besten som jagade efter dem.

Då står dessutom en ensam farm mitt ute i Drunok utan ägare, vilket kan bli en belöning för spelarna i ett senare äventyr.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Oreh said:
Du har säkert rätt angående geografin, vet dock inte vad för annat flocklevande djur som kan ha druttat ut för brinken, getter? -Förslag?!
Tycker någon form av bergsgetter låter ganska rimligt, då de lever i större grupper, ett anant alternativ kanske skulle kunnavara någon form av oxar, för jag tror att även dem kan finnas i något varmare klimat.

Oreh said:
Byn Geivlo är liten och ligger så långt åt norr man kan komma i Drunok, vattendraget som kommer från en bergskälla och är friskt och isande kallt. Därför har man klarat sig utan brunn. (sannolikt?)
Tycker det kan vara sannolikt.

Oreh said:
Varför man tror att det är vatten är en av de frågor jag behöver kunna svara på. En ledtråd kanske är just som du säger att de som häller sig öl och mjöd slipper undan, medan djur och vattendrickande människor in sjuknar. Kanske vet man inte säkert men beslutar sig ändå för att kolla upp det. En hel del tror säkert det är Daak som straffar dom för deras lathet.
Om det hade varit riktigt illa så hade man kunnat låta död fisk flyta förbi eller liknande, men det kanske hade passat bättre ifall man hade haft utsläpp från gruvhantering eller liknande, då det finns en del giftiga ämnen i det.
Kanske skulle man ändå kunna låta det gå sämre för fiskarna i byn kanske får de ingen fisk, fisken har vandrat till fräschare vatten, dock kanske detta inte är så jätte realistiskt, det är i alla fall en tanke.

Oreh said:
Anledningen till att rollpersonerna inte insjuknar är helt enkelt för att råkar vara de individer som är friskast när man väl beslutar sig för att undersöka vattnet.
Så det är genentligen bara ganska mycket slump, de har rätt egenskaper. Slumpen är så osäker, vill ofta ha en bra förklaring till varför saker och ting inträffar, förklaringen ska vara logisk. Logisk kan ju innebära allt ifrån att gudar till biologi ligger bakom. Bara en förklaring finns så kan man vara nöjd, den behöver inte vara känd av alla.

Oreh said:
Det är viktigt att allt detta är trovärdigt annars får jag skippa hela idén, anledningen till att byn skall insjukna överhuvudtaget är just att att spelarna skall bli ordentligt motiverade och känna att den lilla byns öde ligger i deras händer.
Jag tycker på det stora hela att det är realistiskt att något liknande skulle kunna inträffa i EON:s värld, kör hårt. Det borde ju vara ganska motiverande ifall att det inträffar i hembygden så. Får se ifall att det kommer något mer här framöver.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Riktar´n said:
Tycker någon form av bergsgetter låter ganska rimligt, då de lever i större grupper, ett anant alternativ kanske skulle kunnavara någon form av oxar, för jag tror att även dem kan finnas i något varmare klimat.
Grisar hade naturligtvis varit det naturliga valet, men med tanke på den oländiga terrängen känns det inte riktigt rätt. Min tanke var att att renarna var rätt storlek, tunga nog att verkligen slå ihjäl sig i fallet, oxar låter därför intressant, skall läsa in mig lite på dessa fina djur. Fjälloxar låter väl lagom fantasy? :gremsmile:

Riktar´n said:
Om det hade varit riktigt illa så hade man kunnat låta död fisk flyta förbi eller liknande, men det kanske hade passat bättre ifall man hade haft utsläpp från gruvhantering eller liknande, då det finns en del giftiga ämnen i det.
Kanske skulle man ändå kunna låta det gå sämre för fiskarna i byn kanske får de ingen fisk, fisken har vandrat till fräschare vatten, dock kanske detta inte är så jätte realistiskt, det är i alla fall en tanke.
Nja tanken är inte fel tycker jag. Inte för att det finns något större fiskbestånd att tala om i bäcken/ån men i byn ser man ofta Mor Adrea sitta på sin mjölkpall och meta efter middagen. Fisken verkar trött idag för det nappar dåligt, till slut får hon ändå napp. "En liten ynklig en, tänkte ja' men gosse där tog ja' fel, spöt bågnade så ja' trott de skall te' att brista." förklarar hon för familjen vid middagsbordet. Mor Adrea och hennes familj är den första att insjukna. Sen löper det på, med drängar och pigor och de som arbetar hårt och dricker mest tillsammans med djuren. Det är i alla fall en start. Fungerar inte detta får man spä på ytterligare med illasmakande fisk och i värsta fall döda sötvattens djur och små fisk.

Oreh said:
Anledningen till att rollpersonerna inte insjuknar är helt enkelt för att råkar vara de individer som är friskast när man väl beslutar sig för att undersöka vattnet.
Riktar´n said:
Så det är genentligen bara ganska mycket slump, de har rätt egenskaper. Slumpen är så osäker, vill ofta ha en bra förklaring till varför saker och ting inträffar, förklaringen ska vara logisk. Logisk kan ju innebära allt ifrån att gudar till biologi ligger bakom. Bara en förklaring finns så kan man vara nöjd, den behöver inte vara känd av alla.
Rollpersonerna kommer vara unga och friska (TÅL +2) plus att det inte behöver vara deras vilja att ge sig ut på äventyr, utan de är mer som ofrivilliga hjältar som inte har något val. Detta kommer lämpa sig väl med tanke på att de kommer vara dåligt vapenförda och odjuret kommer behöva dödas med list istället för vapenlek.

I bergen kan de komma att finna en resenär, en forskare som följt monstret i hopp om att kunna komma den tillräckligt nära för att studera dess leverne. Anteckningar och avteckningar på odjuret står att finna i hans läderväska. Han har själv fallit offer för besten och inte mycket återstår av hans mer än halvätna kropp.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Oreh said:
Grisar hade naturligtvis varit det naturliga valet, men med tanke på den oländiga terrängen känns det inte riktigt rätt. Min tanke var att att renarna var rätt storlek, tunga nog att verkligen slå ihjäl sig i fallet, oxar låter därför intressant, skall läsa in mig lite på dessa fina djur. Fjälloxar låter väl lagom fantasy? :gremsmile:
Låter fint

Oreh said:
Anledningen till att rollpersonerna inte insjuknar är helt enkelt för att råkar vara de individer som är friskast när man väl beslutar sig för att undersöka vattnet.
Oreh said:
Rollpersonerna kommer vara unga och friska (TÅL +2) plus att det inte behöver vara deras vilja att ge sig ut på äventyr, utan de är mer som ofrivilliga hjältar som inte har något val. Detta kommer lämpa sig väl med tanke på att de kommer vara dåligt vapenförda och odjuret kommer behöva dödas med list istället för vapenlek.
Det är en fungerande förklaring.

Oreh said:
I bergen kan de komma att finna en resenär, en forskare som följt monstret i hopp om att kunna komma den tillräckligt nära för att studera dess leverne. Anteckningar och avteckningar på odjuret står att finna i hans läderväska. Han har själv fallit offer för besten och inte mycket återstår av hans mer än halvätna kropp.
Har edu funderat kring vaed för monster som det ska vara? Rent spontant då du berättade lite om det tänkte jag på typ ett istroll eller liknande, men det kanske är totalt fel med tanke på klimat, men just då du berättade om snö stormen där tänkte jag på ett sådant. Jag vet dock inte vad för andra alternativ som finns...
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Ja, jag har funderat men inte bestämt mig ännu, allt från en vilsen gorgon till en sån där moster björn (kommer inte ihåg vad de heter nu) eller något helt annat, människor?

Någon som får nån idé?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag vill bara påpeka att alla djur (eller monster för den delen) inte har "samlarinstinkten" som berättar för oss att en resurs kommer att försvinna om vi inte lägger beslag på den. Vissa djur (då främst mindre djur i och för sig) kan äta sig mätta och sedan lämna platsen, för att sedan återvända när de åter är hungriga och hoppas att maten finns kvar.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Oreh said:
Ja, jag har funderat men inte bestämt mig ännu, allt från en vilsen gorgon till en sån där moster björn (kommer inte ihåg vad de heter nu) eller något helt annat, människor?

Någon som får nån idé?
En grupp kraggbarbarer som fått se sin by plundrad och förstörd av härjande rauner. De talar endast en svårförstådd dialekt av kraggiska, de svälter och har inget att förlora - m.a.o. är de ytterst svåra att kommunicera med och en konfrontation leder nästan uteslutande till våld såvida RP inte lyckas medla fram ett fredligt budskap på något sätt.

Om RP lyckas bli vänner med barbarerna så kan de avslöja hotet från raunerna, det kanske visar sig att raunerna efter sina härjningar norröver är på väg söderut mot RP's by! Äventyret avslutas med en episk slutstrid med få mot många i stil med De Sju Samurajerna eller Conan. Efter en fantastisk seger blir RP hyllade som hjältar och erbjuds tjänster hos konungen eller närmsta länsherre, vad som än passar bäst.

Antingen det, eller någon form av Lovecraftianskt sanity-förintande monster från en annan dimension.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Marukusu said:
Oreh said:
Ja, jag har funderat men inte bestämt mig ännu, allt från en vilsen gorgon till en sån där moster björn (kommer inte ihåg vad de heter nu) eller något helt annat, människor?

Någon som får nån idé?
En grupp kraggbarbarer som fått se sin by plundrad och förstörd av härjande rauner. De talar endast en svårförstådd dialekt av kraggiska, de svälter och har inget att förlora - m.a.o. är de ytterst svåra att kommunicera med och en konfrontation leder nästan uteslutande till våld såvida RP inte lyckas medla fram ett fredligt budskap på något sätt.

Om RP lyckas bli vänner med barbarerna så kan de avslöja hotet från raunerna, det kanske visar sig att raunerna efter sina härjningar norröver är på väg söderut mot RP's by! Äventyret avslutas med en episk slutstrid med få mot många i stil med De Sju Samurajerna eller Conan. Efter en fantastisk seger blir RP hyllade som hjältar och erbjuds tjänster hos konungen eller närmsta länsherre, vad som än passar bäst.
Kraggerna är inte fel, problemet är att äventyret inte skall fokusera på strid, rollpersonernas bäste väpnare är försedd med grep, typ. I stället vill jag att de skall använda sin fantasi och bygga nån sorts av fälla eller lura monstret ut för ett brådstup. Tänk Alien3 där karaktärerna inte har några vapen (naturligtvis kan jag inte slakta dem en efter en) och trots att besten skulle kunna ned läggas av en tränad stridsman (eller hårdkokt marine med höghastighetsvapen) är den övermäktigt rollpersonerna.
Men kanske finns det något annat intressant sätt att använda barbarerna?! Men det måste finnas ett tydligt slut på äventyret och det skall gå att spela på 2-4 möten. Det betyder inte att det ej skall gå att bygga vidare på, men det är viktigt att man efter äventyret känner sig klar med "storyn" och kan lägga karaktärerna i arkivskåpet.

Jag har skrivet en del om grottan som nämndes tidigare i tråden, och tanken är att den inte skall vara mer än några kolossala stenblock som lagt sig fördelaktig på varandra. Detta kommer bli rollpersonernas frikyrka då monstret (förhoppningsvis) ätit ett par förmånga äventyrare och inte kan klämma sig in i genom öppningen. Detta vet dock rollpersonerna inte om förrän de testa det på riktigt.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Oreh said:
Kraggerna är inte fel, problemet är att äventyret inte skall fokusera på strid, rollpersonernas bäste väpnare är försedd med grep, typ. I stället vill jag att de skall använda sin fantasi och bygga nån sorts av fälla eller lura monstret ut för ett brådstup. Tänk Alien3 där karaktärerna inte har några vapen (naturligtvis kan jag inte slakta dem en efter en) och trots att besten skulle kunna ned läggas av en tränad stridsman (eller hårdkokt marine med höghastighetsvapen) är den övermäktigt rollpersonerna.
Ok, skippa allt med raunerna: kraggbarbarerna är förvisade från sin hemby efter att ha förlorat en maktkamp mot den lokala hövdingen. De svälter och har i sin desperation degenererat till kannibalism vilket RP kommer att upptäcka när de hittar sargade rester av barbarernas framfart. De är ärrade efter räknelösa klanstrider och rituella slagsmål och är direkt dödliga i närkamp och praktiskt taget omöjliga att resonera med: genom att gillra fällor och allmänt "fula" taktiker så kan barbarerna tas ut en efter en, som i Apocalypto.

Men låt det som sagts ta ett tag innan RP kommer fram till att deras motståndare är mänskliga och om jag vore SL skulle jag i början fokusera på själva byn. En liten grupp tappra män (INTE RP) beger sig ut för att underrätta den lokala länsherren som sitter tryggt i sin borg många dagsmarscher bort, men dessa hörs aldrig mera av (alternativt att RP hittar deras fruktansvärt sargade och ruttnande kroppar vid ett senare tillfälle, vilket spär på rädslan och känslan av isolation i byn...).
Daakprästen, en äregirig man som bittert har fått se sin församling överge honom till förmån till jordmoderkulten, tar tillfället i akt och spelar på bybornas känslor för att få sin vilja igenom. Han säger att det är Antimons djävlar som ligger bakom allting och får starkt stöd hos de troende i byn, snart försänker sig en paranoid stämning i byn där gamla fiendskaper dras upp till ytan. En känd jordmoderdyrkare släpas ut ur sitt hus av en fanatisk pöbel, driven av rädsla påeldad av Daakprästen, och misshandlas till döds om inte RP går emellan. I värsta fall måste Daakprästen neutraliseras innan RP beger sig ut på mosterjakt, annars kan det visa sig att byn har förintat sig själv när RP väl återvänder.

Jag flummar ut en hel del inser jag nu. Gör som du själv vill men hoppas du har fått lite inspiration i alla fall.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Hmm, skall nog ta och använda mig av Kraggbarbarerna på ett eller annat sätt, men har bestämt mig för att ett monster vill jag ha, är princip klar med vad det ska röra sig om också. Kraggerna skall jag använda som ett jockerkort och beroende på vad rollpersonerna tar sig till.

Vill passa på att tacka för alla idéer och tips.
Skulle nån vara intresserad kan jag gärna dela med mig av Äventyret när det är färdig skrivet, sänd mig ett PM.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Som jag sa tidigare känns det nästan som ett istroll med tanke på snöstormen du beskrev. Det är inte riktigt i sin rätta omgivning... För rollpersonerna är det nog en hemsk upplevese i vilket fall. Annat man kanske skulle slänga på dem är typ ulvar eller något likanande...
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Riktar´n said:
Som jag sa tidigare känns det nästan som ett istroll med tanke på snöstormen du beskrev. Det är inte riktigt i sin rätta omgivning. Annat man kanske skulle slänga på dem är typ ulvar eller något likanande...
Hade säkert funkat, men jag har hittat något annat i monster-reputtalen... :gremgrin:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Du kan få äventyret när det är färdigt, men för tillfället är svaret nä :gremgrin:

"Sketskraj för Kraetyz avatar" -Så sant!
 
Top