Nekromanti Äventyr som inspirerar

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag har precis läst igenom svärdets sång och det var väldans inspirerande. Jag har redan börjat implementera några av höjdpunkterna i den Symbaroumkampanj jag spelleder. Nu söker jag fler äventyr, platser, settings som kan fungera som inspiration. Vilket system det handlar om spelar ingen roll. Det får gärna vara mörkt, konstigt, fantasifullt, känsloladdat, fyllt med svåra val osv. Det behöver alltså inte innehålla alla ovan nämnda delar på samma gång. Har ni några förslag?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag vet inte hur väl det passar ihop med Symbaroum men jag tycker att Naram Akaris Ruiner är en riktigt spännande äventyrsplats, komplett med en rik historia, många kluriga utmaningar för spelarna och en hel massa konstigheter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag vet inte om du inspireras av samma saker som mig, men första delen av CoC-kampanjen Tatters of the King har ju i princip inspirerat hela min spelstil så... Det jag gillade och lärde mig av det är att äventyret består av ett antal typ platser med ledtrådar som delas ut på ett (mestadels) snyggt sätt och där spelarna hela tiden har val att göra när det gäller vad de vill följa upp och vem de ska lita på. Det finns (nästan) hela tiden ett eller flera "framåt", samtidigt som det (oftast) inte är superrälsat. Det gillar jag skarpt, det är en grej jag försöker bygga in i alla mina äventyr. Jag är också inspirerad av äventyrets detaljrikedom - att det finns en massa "onödiga" men jordnära detaljer i stil med namn och sammanfattning av en en författar-SLPs viktigaste verk höjer för mig stämningen och skapar en riktigt schysst närvarokänsla.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Veins of the earth är något av det märkligaste, mörkaste och mest inspirerande jag läst.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Tack! En fråga till er alla, hur viktigt är det att ha koll på världen de utspelar sig i? Räcker det att läsa böckerna ni rekommenderat utan kontext? Behöver jag ha koll på reglerna om jag främst vill inspireras av innehållet? Lovecrafts värld har jag bra koll på men int dvärd och svartkonst eller Lamentations..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Opoopo;n306272 said:
Tack! En fråga till er alla, hur viktigt är det att ha koll på världen de utspelar sig i?
I Tatters: inte det minsta. Eller ja, det nämns exakt två besvärjelser i Tatters of the King som nog behöver kollas upp i grundboken, men i övrigt är äventyret i princip helt fristående - man behöver inte ha någon koll alls på mythosen, för äventyret har en mestadels egen mythos.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Opoopo;n306272 said:
En fråga till er alla, hur viktigt är det att ha koll på världen de utspelar sig i? Räcker det att läsa böckerna ni rekommenderat utan kontext? Behöver jag ha koll på reglerna om jag främst vill inspireras av innehållet?
Svärd & Svartkonst har ingen färdig spelvärld och Naram Akari står stadigt på egna ben. När det gäller reglerna skadar det absolut inte om du har dem inom räckhåll, men äventyret bör funka fint som inspiration även utan grundboken. Skulle du fastna på någon regelteknisk detalj kan du alltid slänga ut en fråga här på forumet eller helt enkelt inhandla grundboken. Den är fin, välskriven och inte alls särskilt dyr.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Tack för svar. Så hittills tror jag att veins of the earth kommer närmast det jag eftersöker och eftersom jag verkligen gillade quetzels torn till svärdets sång som Patrick Stuart också skrivit så kommer jag nog att inhandla denna. Men jag undrar om det finns någon bok med liknande innehåll/kvalite som inte är så tydligt kopplad till en typ av plats som veins in the earth är? Alternativt att det istället utspelar sig i en skog då skogen Davokar är en central spelplats i Symbaroum.

Sen har jag varit sugen på Call of cthulhukampanjerna tidigare och Naram Akaris ruiner verkar också intressant så kanske blir ett köp av det också framöver.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Opoopo;n306300 said:
som inte är så tydligt kopplad till en typ av plats som veins in the earth är?
Veins är helt fristående. Skulle nog snarast hävda att den inte matchar Lamentations värld.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För mig har det varit väldgt inspirerande att läsa Coriolisäventyren, men jag har aldrig spellett dem utan knyckt det jag gillat och gjort det på egna sätt istället.

Annars gillade jag Beyond the Mountains of Madness, till Call of Cthulhu, men framförallt för att den var så massiv och läste nästan mer som en roman än som en "vanlig" kampanj. Har även spellett den två gånger, med varierad framgång (för rollpersonerna), och skulle nog gärna spelleda den igen. Men då hade jag privilegiet att få spelleda personer som inte hade någon koll alls på Cthulhu Mythos. :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Ett av mina favoritäventyr är Ravenloft (som dock har väldigt specifik och "avskärmad" setting). Enda nackdelen är några onödiga encounters. Jag har spelett några gånger.
Sedan har jag spelat olika delar av äventyrssviten Desert of Desolation. Jättebra grund men behöver nog bearbetas lite. Också rätt specifik ökensetting (typ egypten).
Ett annat favvoäventyr är Halls of Tizun Thane. Relativt kort och skulle kanske funka bra i Symbaroum. Bra stämning med grundidéen från en Conannovell.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Mycket av The Enemy Within-kampanjen bör gå att använda till Symbaroum. Annars finns det en helt sjukt stor kampanj som heter War of The Burning Sky som innehåller ALLT. Den är "bara" på 712 sidor.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Rangertheman;n306314 said:
Mycket av The Enemy Within-kampanjen bör gå att använda till Symbaroum. Annars finns det en helt sjukt stor kampanj som heter War of The Burning Sky som innehåller ALLT. Den är "bara" på 712 sidor.
Som ju kommer på svenska snart...
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
entomophobiac;n306302 said:
För mig har det varit väldgt inspirerande att läsa Coriolisäventyren, men jag har aldrig spellett dem utan knyckt det jag gillat och gjort det på egna sätt istället

Coriolisäventyren har jag så ska absolut läsa igenom
dem. Tack för tipset!
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Rangertheman;n306314 said:
Mycket av The Enemy Within-kampanjen bör gå att använda till Symbaroum. Annars finns det en helt sjukt stor kampanj som heter War of The Burning Sky som innehåller ALLT. Den är "bara" på 712 sidor.
The enemy within har jag hört talas om. Kanske ska ge det en chans. Sen är jag ju svag för episka kampanjer så en 712 sidor lång en låter ju lockande..
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Caligo;n306305 said:
Ett av mina favoritäventyr är Ravenloft (som dock har väldigt specifik och "avskärmad" setting). Enda nackdelen är några onödiga encounters. Jag har spelett några gånger.
Sedan har jag spelat olika delar av äventyrssviten Desert of Desolation. Jättebra grund men behöver nog bearbetas lite. Också rätt specifik ökensetting (typ egypten).
Ett annat favvoäventyr är Halls of Tizun Thane. Relativt kort och skulle kanske funka bra i Symbaroum. Bra stämning med grundidéen från en Conannovell.
Kollade in tizun thane. Uppfriskande kort i jämförelse med Rangermans förslag :) o såg spännande ut. Tack
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Så det blidde veins of the earth som God45 rekomenderade. Men som PDF. Superintressant men rätt invecklat språk. Det är på gränsen att mina engelskakunskaper räcker till
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Opoopo;n306247 said:
Jag har precis läst igenom svärdets sång och det var väldans inspirerande. Jag har redan börjat implementera några av höjdpunkterna i den Symbaroumkampanj jag spelleder. Nu söker jag fler äventyr, platser, settings som kan fungera som inspiration. Vilket system det handlar om spelar ingen roll. Det får gärna vara mörkt, konstigt, fantasifullt, känsloladdat, fyllt med svåra val osv. Det behöver alltså inte innehålla alla ovan nämnda delar på samma gång. Har ni några förslag?
Nyfiken på vad du blev inspirerad av i Svrdets sång.
 
Top