Äventyr som byggmodul

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,972
Location
Göteborg
Jag satt faktiskt och funderade på just det där med att man kan solospela fram någonting för att använda i andra sammanhang (andra rollspelssessioner). Vi körde exempelvis en gång A Thousand Years Under the Sun (tusen av av kulturer som föds och dör) och sedan använde den världen som bakgrund för att köra Archipelago. Mitt The Murder of Mr. Crow skapar ett fisktanksmysterium.

Jag är personligen inte så mycket för solospel, men när det går att spela som prep till annat väcks mitt intresse.
Den roligaste preppen är att bygga äventyret genom att spela det : ) Men många soloregler kan SL använda även i vanligt gruppspel. Eller att gruppen bygger äventyret tillsammans under spel. Jag gillar båda varianterna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
19,022
Location
Helsingborg
Det låter lite som äventyrs-mallar? Tänker på de som Sly Flourish har i boken Lazy DMs Companion, som är små recept, baserade på troper från olika filmer. Som detta exemplet:
Just det här är så jäkla smart, eftersom det direkt sätter ett mål med spelandet: jaga rätt på ett monster. Jag hade velat ha rollspel som består av en mängd av dessa saker. "Vill du jaga rätt på ett monster?", "Vill du undersöka kulturer?", "Vill du ställas inför svåra karaktärsval?"

Det hade varit ett bra nedbrytande av vad rollspel skulle kunna innebära.
 
Top