Vårt andra äventyr är långt ifrån klart ännu, så vad passar då bättre än att börja med nästa?
Denna gång är det ett enmansäventyr (går säkert att tillsätta fler spelare senare om det vill sig så).
Det ska utspela sig bland något primitivt folkslag. Tanken är att rollpersonen precis ska bli en man och måste genomgå det traditionella mandomsprovet. Han skall bege sig till ett berg långt borta och tala med oraklet för att få veta vilet som är hans totem. När han skickas iväg så funderar jag på om han ska ha med sig filt, en vandringspinne och elddon + de kläder han redan har på sig.
I övrigt funderar jag på att när han kommer hem ska det vara en stor fest (bara för de vuxna i byn (och RPn som håller på att bli det), i denna fest ingår att gå på glödande kol. Vad krävs för det?
Vilken kultur bör rollpersonen tillhöra? Vart är denna kultur?
I senare äventyr (del 2?) så skall RPn få veta att någon fuskat sig igenom detta prov, är han lojal mot denna vän eller mot stammen? Vad kan lämpligt straff vara för den fuskande? Att behöva på nytt genomgå mandomsprovet? Att bli utesluten? Att bli märkt och inte klacifiseras som vuxen? Att bli förskjuten? Att bli slav?
Vill inte ha någon extremt trevlig grupp, emn inte heller överdrivet hemskt. Lite mer lagom dvs både goda och onda delar av kulturen.
Har barbarer och människofolk, men minns ingen som direkt matchade.
Vad är det mer jag ska tänka på?
Skall oraklet vara en vis man (enstöring) som man kan finna? Är det kanske det första djuret man ser? Vad för faror kan man stöta på under vandringen?
Glödande kol
Slaget tordes bli mot vilja för att fortsätta gå, om rollpersonen vänder eller stannar bör bränskador uppstå, men hur kraftiga?
Hur svår bör slaget vara och hur ofta?
Mig veterligt ska det inte vara så svårt (funderade på att ha det på vårt bröllop, men vi lät bli då det hade krävts en massa extra förberedelser).
Denna gång är det ett enmansäventyr (går säkert att tillsätta fler spelare senare om det vill sig så).
Det ska utspela sig bland något primitivt folkslag. Tanken är att rollpersonen precis ska bli en man och måste genomgå det traditionella mandomsprovet. Han skall bege sig till ett berg långt borta och tala med oraklet för att få veta vilet som är hans totem. När han skickas iväg så funderar jag på om han ska ha med sig filt, en vandringspinne och elddon + de kläder han redan har på sig.
I övrigt funderar jag på att när han kommer hem ska det vara en stor fest (bara för de vuxna i byn (och RPn som håller på att bli det), i denna fest ingår att gå på glödande kol. Vad krävs för det?
Vilken kultur bör rollpersonen tillhöra? Vart är denna kultur?
I senare äventyr (del 2?) så skall RPn få veta att någon fuskat sig igenom detta prov, är han lojal mot denna vän eller mot stammen? Vad kan lämpligt straff vara för den fuskande? Att behöva på nytt genomgå mandomsprovet? Att bli utesluten? Att bli märkt och inte klacifiseras som vuxen? Att bli förskjuten? Att bli slav?
Vill inte ha någon extremt trevlig grupp, emn inte heller överdrivet hemskt. Lite mer lagom dvs både goda och onda delar av kulturen.
Har barbarer och människofolk, men minns ingen som direkt matchade.
Vad är det mer jag ska tänka på?
Skall oraklet vara en vis man (enstöring) som man kan finna? Är det kanske det första djuret man ser? Vad för faror kan man stöta på under vandringen?
Glödande kol
Slaget tordes bli mot vilja för att fortsätta gå, om rollpersonen vänder eller stannar bör bränskador uppstå, men hur kraftiga?
Hur svår bör slaget vara och hur ofta?
Mig veterligt ska det inte vara så svårt (funderade på att ha det på vårt bröllop, men vi lät bli då det hade krävts en massa extra förberedelser).