Nekromanti Äventyr på svenska?

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Är det någon som vet vart man kan få tag på svenska äventyr till dnd3e, alltså svensktextade.
Det är mycket lättare att spela utan att behöva slita med översättningar av dialoger etc. (ja, jag vet. det kan man ju som DM förbereda innan, men det vill man ju inte gärna göra i onödan)

Det vore ju ett projekt för dig oldtimer; att översätta även alla äventyren till dnd3e :gremgrin:

P.S. Jag vet att det finns ett svenskt äventyr till dnd3e på sverok.se
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Grejen är att det Oldtimer har översatt är inte, tekniskt sett, Dungeons & Dragons. Det är "System Reference Document" som i princip är D&D utan all smaktext - alltså bara torra stats och regler. Anledningen till att han kan göra det utan att bli smiskad av WOTCs advokater är att SRD är släppt som så kallad "Open Gaming Content" av WOTC, vilket äventyren *inte* är. Så om Oldie skulle få för sig att översätta t ex Sunless Citadel så skulle nog WOTC bli lite sura.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Jodå, jag siktar på att översätta en del äventyr också, men tyvärr räcker tiden inte till för allt översättningar. dessutom är det ont om just äventyr som släpps som OGC (Open Gaming Content). Bastion Press har flera stycken, så räkna med att de kommer i första hand.

Jag har provat att fråga WotC om lov att få göra vissa saker på svenska utan att behöva betala hutlösa licenspengar, men de trevliga herrarna på WotC hänvisade till Europa-divisionen av Hasbro, som var betydligt mindre positiva. Deras inställning påminde mycket starkt om TSR:s på 80-talet när Lorraine Williams styrde och ställde. Inga specialavtal här inte! Antingen köper man hela grisen eller också får man vara utan fläsk...

Men äventyr skall det bli, det lovar jag.

/Mikael
 
Top